اصول وروش های تربیت اجتماعی ودینی ازمنظر قرآن کریم
محورهای موضوعی : روانشناسي اجتماعيمسلم شجاعی 1 , سعیده باطنی 2 , سید محمد حسینی نیک 3
1 - دکتری تخصصی،تعلیم وتربیت ،مدرس دانشگاه فرهنگیان،امام جعفرصادق(ع).بهبهان.ایران
2 - دکتری تخصصی ،تعلیم وتربیت،مدرس دانشگاه فرهنگیان ،قم.ایران
3 - دکتری تخصصی،فلسفه وکلام اسلامی،دانشگاه فرهنگیان ،یاسوج.ایران
کلید واژه: تربیت اجتماعی# تربیت دینی# اصول# قرآن کریم,
چکیده مقاله :
چکیدهاسلام دینی اجتماعی است و احکام فردی آن نیز آهنگ اجتماعی دارد و از آن ها برای اصلاح و تقویت روابط اجتماعی و تحقق اخلاقی تربیت اجتماعی و اجرای اهداف مقدس جامعه بهره می گیرد. مراد و مقصود از تربیت، فراهم کردن زمینه ها برای شکوفایی و به فعلیت رساندن استعدادهای بالقوه انسان می باشد. هدف پژوهش حاضر مروری بر مبانی، اصول و روشهای تربیت اجتماعی از دیدگاه قرآن کریم است .در این راستا با استناد قرآن کریم در زمینه تربیت اجتماعی، آیات مرتبط استخراج گردید. پژوهش حاضر از نوع پژوهش های کیفی است و داده های تحقیق عودتا از آیات قرآنی به دست آمده اند. برای گرد آوری داده های این پژوهش از روش کتابخانه ای و برای تحلیل متن و تفسیر و تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است.یافته های پژوهش نشان می دهد که پویایی نظام تربیت اجتماعی ودینی در این است که اصول، روش ها و کارکردهای خود را از حالت ایستا خارج کند و بتواند خواسته هایش را متناسب با تغییرات پیرامون، سرحال و زنده نگه دارد. سعی نگارنده در این مقاله آن است که پایه های تربیت اجتماعی را در قرآن از دیدگاه قرآن کریم بررسی کند. همین اساس باید به تربیت اجتماعی و دینی همچنین روش های کارآمد تربیت اجتماعی ودینی توجه کنیم که قرآن کریم وسیره ی معصومین معتبرترین و جامع ترین منبع برای این موضوع است. و روش هایی که برای این منظور از منابع دینی استخراج کردیم شامل تجربه تاریخی، الگوپذیری و ... می باشد.
Islam is a social religion and its individual rules also have a social rhythm and they are used to reform and strengthen social relations and the moral realization of social education and the implementation of the sacred goals of society. The purpose of education is to provide the conditions for the flourishing and realization of potential human talents. The purpose of this study is to review the principles, principles and methods of social education from the perspective of the Holy Quran. In this regard, by quoting the Holy Quran in the field of social education, related verses were extracted. The Qur'an has been obtained. The library method has been used to collect data from this research and the qualitative content analysis method has been used for text analysis and interpretation and data analysis. The research findings show that the dynamics of the social and religious education system is that the principles, methods And to take his functions out of a static state and be able to keep his desires in line with the changes around him, fresh and alive. The author's attempt in this article is to examine the foundations of social education in the Qur'an from the perspective of the Holy Qur'an. On this basis, we must pay attention to social and religious education as well as efficient methods of social and religious education, of which the Holy Quran and the way of the infallibles are the most authoritative and comprehensive source for this subject. And the methods we extracted for this purpose from religious sources include historical experience, role modeling, and so on.
- قرآن کریم. ترجمه: مهدی الهى قمشه ای.
_||_