پیش بینی اعتیاد به اینترنت براساس تاب آوری و خودگویی انگیزشی در نوجوانان
محورهای موضوعی : روانشناسي اجتماعيشکوفه متقی 1 , طاهره غلامی 2 , محمدرضا فرزان 3
1 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران.
2 - گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران.
3 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران.
کلید واژه: اعتیاد به اینترنت# تاب آوری# خودگویی انگیزشی# نوجوانان,
چکیده مقاله :
استفاده بیش از حد و نادرست از اینترنت و فناوری های مرتبط با آن توسط نوجوانان، یکی از مشکلات رایج و با اهمیت جامعه ما محسوب میشود. اعتیاد به اینترنت در نوجوانان، پیامدهای منفی و مخربی برای آنان و جامعه به دنبال دارد. لذا، پژوهش حاضر با هدف پیش بینی اعتیاد به اینترنت بر اساس تاب آوری و خودگویی انگیزشی در نوجوانان انجام گرفت. این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر بهاباد در سال 1398 بود که 100 نفر از آنان، به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه اعتیاد به اینترنت (یانگ، 2009)، پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون (2003) و پرسشنامه خودگویی انگیزشی (برین تاپت و همکاران، 2009) بود. تجزیه و تحلیل داده ها، با استفاده از نرمافزار آماری 21- SPSS و روشهای آماری ماتریس همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره انجام شد. یافته ها نشان داد که بین تاب آوری و خودگویی انگیزشی، با اعتیاد به اینترنت در نوجوانان رابطه منفی و معنی داری، وجود داشت. همچنین، بین تابآوری و خودگویی انگیزشی رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت. علاوه بر این، 14 درصد از واریانس آمادگی اعتیاد به اینترنت به واسطه تاب آوری با بتای (294/0) و خودگویی انگیزشی با بتای (181/0) تبیین و پیش بینی می شود. بنابراین، با توجه به اینکه اعتیاد به اینترنت در نوجوانان می تواند تأثیرات نامطلوب جسمانی و روانشناختی به همراه داشته باشد، توجه به نقش تاب آوری و خودگویی انگیزشی در پیشگیری از بروز مشکلات احتمالی، از اهمیت به سزایی برخوردار است.
Excessive and incorrect use of the Internet and related technologies by adolescents is one of the common and important problems of our society. Addiction to the Internet in adolescents has negative and destructive consequences for them and the society. Therefore, the present research was conducted with the purpose of predicting Internet addiction based on resilience and motivational self-talk in adolescents. This research was descriptive of the correlation type. The statistical population of this research included all second year high school students of Bahabad city in 2018, of which 100 were selected by multi-stage cluster sampling method. The tools used in this research were Internet Addiction Questionnaire (Young, 2009), Resilience Questionnaire (Connor & Davidson, 2003), and Motivational Self-Talk Questionnaire (Brinthaupt, et al., 2009). Data analysis was done using SPSS-21 statistical software and statistical methods of Pearson's correlation coefficient and regression analysis. The findings showed that there was a negative and significant relationship between resilience and motivational self-talk with Internet addiction in adolescents. Also, there was a positive and significant relationship between resilience and motivational self-talk. In addition, 14% of the variance of internet addiction readiness is explained and predicted by resilience with beta (0.294) and motivational self-talk with beta (0.181). Therefore, considering that Internet addiction in adolescents can have adverse physical and psychological effects, it is very important to pay attention to the role of resilience and motivational self-talk in preventing possible problems.
امیری، سهراب و سپهریانآذر، فیروزه. (1397). اعتباریابی ویژگیهای روانسنجی نسخهکوتاه پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ. رویش روانشناسی، ۷(۱)، ۶۵-۹۲.
امینی منش، سجاد؛ نظری، علی محمد؛ ولی اله، فرزاد و مصطفی، خانزاده. (1396). نقش انگیزههای روانشناختی در اعتیاد نوجوانان به بازیهای آنلاین. نشریه سلامت و مراقبت. 19(3)، 147-157.
جعفری، اصغر؛ واعظ موسوی، سیدمحمدکاظم؛ فتح آبادی، جلیل و پاکدامن، شهلا. (۱۳۹۵). تأثیر آموزش خودگویی انگیزشی و مهارتهای تصویرسازی ذهنی در ارتقاء عملکرد ورزشی بازیکنان فوتبال. فصلنامه مطالعات روانشناختی، ۱۱(۴)، ۷۱-۹۵.
خدایاریفرد، محمد؛ اکبریزردخانه، سعید؛ زینالی، علیرضا و قهوهچی، فهیمه. (1390). کتابچه راهنمای تخصصی اجرا و نمره گذاری سیاهه خودگویی. تهران: مؤسسه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
رحمتی، فاطمه و صابر، سوسن. (1396). مقایسه تنظیم شناختی هیجان و تابآوری در دانشآموزان معتاد به اینترنت و دانشآموزان عادی. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 11(4)، 579-596.
سعدیپور، اسماعیل؛ قلمی، زهرا و اسدزاده، حسن.(1398). مقایسه اثربخشی آموزش خودگویی مثبت و خودکنترلی بر باورهای خودکارآمدی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، ۷(۲)، ۱۷۲-۱۸۱.
عبداللهزاده، گلشید؛ آقامحمدیان شعرباف، حمیدرضا و طالبیانشریف، جعفر. (۱۳۹۷). نقش میانجیگری خودگویی در رابطه تصور از خود با تابآوری دانشجویان. دستاوردهای نوین مطالعات علوم انسانی، ۱(۹)، ۹۷-۱۰۹.
عزیزی، امیر؛ اسماعیلی، سودابه و دهقانمنشادی، سیدمسعود. (1395). ارتباط اعتیاد به اینترنت با اضطراب و افسردگی در دانشآموزان دبیرستانی شهرستان جلفا. نشریه سلامت جامعه، 10(1)، 12-18.
گنجی، بینظیر و توکلی، سمیرا. (1397). بررسی رابطهی بین سرمایه روانشناختی و تابآوری تحصیلی با اعتیاد به اینترنت دانشجویان. نشریه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 11(1)، 101-107.
متقی، شکوفه و صفایی، صدیقه. (1396). بررسی شاخصهای روانسنجی پرسشنامه استفاده آسیب زا از اینترنت. فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی، 2(19)، 115-133.
مصطفائی، علی و محمدخانی، محیالدین.(1397). تأثیر خودگویی بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 6(11)، 118-135.
هاشمی، سهیلا؛ اکبری، عباس؛ عباسیاصل، رویا و اردشیری آلاشتی، رؤیا. (1397). ساختار عاملی و کفایت روانسنجی فرم کوتاه مقیاس تابآوری. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 13(51)، 272-251.
یعقوبی، راضیه. (1400). مروری بر بروز اعتیاد به اینترنت براساس تابآوری و افسردگی در دانش آموزان. اولین کنفرانس بینالمللی علوم اجتماعی، روانشناسی، علوم تربیتی و علوم انسانی، تهران.
Aein, F. (2018). Midwifery students’ experiences of problem solving based interprofessional learning: A qualitative study. Women and Birth, 31(6), 374-379.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®). American Psychiatric Pub.
Bisen, S. S., & Deshpande, Y. (2020). Prevalence, predictors, psychological correlates of internet addiction among college students in India: a comprehensive study. Anatolian Journal of Psychiatry/ Anadolu Psikiyatri Dergisi, 21(2), 117-123.
Brinthaupt, T. M., Hein, M. B., & Kramer, T. E. (2009). The self-talk scale: Development, factor analysis, and validation. Journal of Personality Assessment, 91(1), 82-92.
Cao, Q., An, J., Yang, Y., Peng, P., Xu, S., Xu, X., & Xiang, H. (2020). Correlation among psychological resilience, loneliness, and internet addiction among left-behind children in China: A cross-sectional study. Current Psychology, 12(2), 1-8.
Chen, Z., Poon, K. T, & Cheng, C. (2017). Deficits in recognizing disgust facial expressions and Internet addiction: Perceived stress as a mediator. Psychiatry research, 254(26), 211-217.
Connor, K. M., & Davidson, J. R. (2003). Development of a new resilience scale: The Connor‐Davidson resilience scale (CD‐RISC). Depression and anxiety, 18(2), 76-82.
Haug, S., Castro, R. P., Kwon, M., Filler, A., & Kowatsch, T. (2015). Use Internet and internet addiction among young people in Switzerland. Journal of behavioral addictions, 4(4), 299-307.
Kendall, P. C., & Hollon, S. D. (1989) Anxious self-talk: Development of the Anxious Self-statement Questionnaire (ASSQ). Journal of Cognitive Therapy and Research, 13(1), 81-93.
Manyena, B., Machingura, F, & O’Keefe, P., (2019). Resilience Disaster Resilience Integrated Framework for Transformation (DRIFT): A new approach to theorizing and operationalizing Resilience. World Development, 123(1), 1-30.
Mo, P. K., Chan, V. W., Chan, S. W., & Lau, J. T. (2018). The role of social support on emotion dysregulation and Internet addiction among Chinese adolescents: A structural equation model. Addictive behaviors, 82(5), 86-93.
Nam, C. R., Lee, D. H., Lee, J. Y., Choi, A., Chung, S. J., & Kim, D. J. (2018). The role of resilience in internet addiction among adolescents between sexes: a moderated mediation model. Journal of clinical medicine, 7(8), 222-246.
Qadar, F. (2016). Self-talk: effects on emotion in an interpersonal communication context. M.A. Graduate College, University of Arizona.
Reyes, Z. B. (2016). Self-talk and resilience: impacts of performance in undergraduates. San Francisco State University.
Rusfa, U. S., Mulawarman, M., & Sugiyo, S. (2022). The Effectiveness of Cognitive Behavior Therapy Group Counseling with a Self-talk Technique to Improve the Body Image Satisfaction of Students with Social Media Addiction Tendencies. Jurnal Bimbingan Konseling, 11(4), 257-264.
Young, K. (2009). Internet addiction: Diagnosis and treatment considerations. Journal of Contemporary Psychotherapy, 39(4), 241-246.
Zhou, P., Zhang, C., Liu, J., & Wang, Z. (2017). The Relationship Between Resilience and Internet Addiction: A Multiple Mediation Model Through Peer Relationship and Depression. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 20(10), 634-639.
Zubaidi, H., & Suleiman, H. A. (2020). The effect of the treatment program (behavioral-cognitive) based on the application of a technique Positive self-talk to reduce drug addiction (Pilot study). Zanco Journal of Humanity Sciences, 24(5), 369-389.
_||_