مدل رابطه علی بهزیستی روانشناختی و تحمل ابهام با عملکرد تحصیلی با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان پسر متوسطه دوم
محورهای موضوعی : روانشناسي اجتماعيمحمدحسین محبی نورالدین وند 1 , محمود جلیلی 2
1 - گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مسجدسلیمان، مسجدسلیمان، ایران
2 - دا نش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد اهواز دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
کلید واژه: بهزیستی روانشناختی, تحمل ابهام, عملکرد تحصیلی, تنظیم شناختی هیجان,
چکیده مقاله :
چکیده هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطهی بین بهزیستی روانشناختی و تحمل ابهام با عملکرد تحصیلی با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پسر متوسطه دوم بود حجم نمونه شامل 220 نفر که به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. آزمودنی ها پرسشنامهی تحمل ابهام مکلین(2009)، پرسشنامهی بهزیستی روانشناختی ریف (2013)، پرسشنامهی تنظیم شناختی هیجان گارنفسکیو کرایچ (2006)را تکمیل کردند و از معدل پایانی به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از روش آماری الگویابی معادلات ساختاری انجام شد. نتایــج تحلیــل، بیانگــر تاییــد بــرازش مــدل فرضــی پژوهش بود. ضرایب استاندارد تحلیل مسیر نشان داد که تحمل ابهام (35/0، 01/0>p) و بهزیستی روانشناختی (51/0، 01/0>p بر عملکرد تحصیلی اثرمستقیم معنادار دارد. همچنین این دو متغیر با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان (سازگار) با عملکرد تحصیلی دانش آموزان اثر غیرمستقیم معنادار دارند (0/01>p). به علاوه، مسیر مستقیم تحمل ابهام و بهزیستی روان شناختی با تنظیم شناختی هیجان (ناسازگار) معنیدار نبود. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان راهکارها یا برنامههایی را برای ارتقاء بهزیستی روانشناختی و افزایش توانایی تحمل ابهام دانشآموزان و همچنین، شناخت و تنظیم هیجانهای آنها به شیوهای کارآمد مد نظر قرار دارد. تایــج تحلیــل، بیانگــر تاییــد بــرازش مــدل فرضــی پژوهش بود. ضرایب استاندارد تحلیل مسیر نشان داد که تحمل ابهام (35/0، 01/0>p) و بهزیستی روانشناختی (51/0، 01/0>p بر عملکرد تحصیلی اثرمستقیم معنادار دارد. همچنین این دو متغیر با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان (سازگار) با عملکرد تحصیلی دانش آموزان اثر غیرمستقیم معنادار دارند (0/01>p). به علاوه، مسیر مستقیم تحمل ابهام و بهزیستی روان شناختی با تنظیم شناختی هیجان (ناسازگار) معنیدار نبود. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان راهکارها یا برنامههایی را برای ارتقاء بهزیستی روانشناختی و افزایش توانایی تحمل ابهام دانشآموزان و همچنین، شناخت و تنظیم هیجانهای آنها به شیوهای کارآمد مد نظر قرار دارد.
Abstract The purpose of this research was to investigate the relationship between psychological well-being and ambiguity tolerance with academic performance through the mediation of cognitive emotion regulation. The descriptive research method was structural equation modeling. The statistical population of this research was all male secondary school students, the sample size included 220 people who were selected by multi-stage cluster random sampling. The subjects completed the McLain Ambiguity Tolerance Questionnaire (2009), Riff's Psychological Well-Being Questionnaire (2013), and the Garnefski & Kraaij Emotional Regulation Questionnaire (2006) and the final grade point average was used as an indicator of academic performance. Data analysis was done using the statistical method of structural equation modeling. The results of the analysis indicated the confirmation of the fit of the hypothetical research model. The standard coefficients of path analysis showed that ambiguity tolerance (0.35, p<0.01) and psychological well-being (0.51, p<0.01) have a significant direct effect on academic performance. Also, these two variables mediate Cognitive regulation of emotion (adaptable) has a significant indirect effect with academic performance of students (p<0.01). In addition, the direct path of ambiguity tolerance and psychological well-being with cognitive regulation of emotion (inadaptable) was not significant. According to the results Based on the findings, solutions or programs can be considered to improve psychological well-being and increase students' ability to tolerate ambiguity, as well as to recognize and regulate their emotions in an efficient manner.