آزمونی تجربی در سنجش رابطۀ دین داری و مشارکت سیاسی
محورهای موضوعی : نگرش ها
1 - استادیار، گروه معارف اسلامی، دانشکده علوم انسانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
کلید واژه: دین داری, ابعاد دین داری مشارکت سیاسی, رفتار انتخاباتی, همکاری سیاسی.,
چکیده مقاله :
جوهرۀ کلیدی در اجتماعات نوین؛ اندیشۀ حق مدنی تعیین سرنوشت برای شهروندان را به رسمیت می شناسد و به نوعی برگفتمان محدودیت قدرت حاکمان متمرکز می شود که تجلی این تحدید قدرت حاکمان، در گرو مشارکت شهروندان، خاصه جمعیت دانشجویان به عنوان مسئولان آتی ادارۀ جامعه بوده است. پژوهش حاضر با هدف؛ آگاهی از رابطۀ ابعاد دین داری و مشارکت سیاسی در بین دانشجویان دانشگاه های چمران و آزاداسلامی اهواز انجام گرفته است. برای این هدف، از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه استفاده شده و تعداد 390 نفر از دانشجویان دو دانشگاه اهواز به عنوان نمونۀ تحقیق، انتخاب و موردمطالعه قرار گرفتند. چهارچوب تئوریک پژوهش، بر محوریت اندیشه های هانتر و لنسکی قرار گرفته است. توزیع و داده های حاصل، براساس نرم افزار SPSS 23 مورد تحلیل واقع شد. یافته های پژوهش، گویای آن است که ارتباط معناداری میان ابعاد دین داری و مشارکت سیاسی دانشجویان هر دو دانشگاه و به ویژه در میان دانشجویان دختران بوده است.در این میان رابطۀ بعد پیامدی دین داری با مشارکت سیاسی ( r= 0/42 ) دارای بیش ترین ضریب همبستگی و رابطۀ بین بعد مناسکی دین داری با مشارکت سیاسی، دارای کم ترین ضریب همبستگی ( r= 0/21 ) بوده است. یافته های پژوهش، گویای آن است که ارتباط معناداری میان ابعاد دین داری و مشارکت سیاسی دانشجویان هر دو دانشگاه و به ویژه در میان دانشجویان دختران بوده است.در این میان رابطۀ بعد پیامدی دین داری با مشارکت سیاسی ( r= 0/42 ) دارای بیش ترین ضریب همبستگی و رابطۀ بین بعد مناسکی دین داری با مشارکت سیاسی، دارای کم ترین ضریب همبستگی ( r= 0/21 ) بوده است.
The key essence in modern communities recognizes the idea of the civil right of self-determination for citizens and somehow focuses on the discussion of the limitation of the power of the rulers, whose manifestation depends on the participation of the citizens, especially the student population as the future officials of the society. The present study was conducted with the aim of recognizing the relationship between the dimensions of religiosity and political participation among the students of Chamran and Islamic Azad- universities of Ahvaz. For this purpose, survey method and questionnaire tool were used and 390 students at two Ahvaz universities were selected and studied as a research sample. The theoretical framework of the research is based on the thoughts of Hunter and Lensky. The distribution and the resulting data were analyzed based on SPSS 23 software. The findings of the research show that there is a significant relationship between the dimensions of religiosity and political participation of students in both universities, especially among female students. The highest correlation coefficient and the relationship between religious rituals and political participation had the lowest correlation coefficient (r=0.21).