بررسی آشنایی زدایی در اشعار سعید بیابانکی
محورهای موضوعی : زبان و ادب فارسیآمنه رستمی 1 , محسن ذوالفقاری 2
1 - دانشگاه اراک
2 - استاد/ دانشگاه اراک
کلید واژه: بیابانکی, آشناییزدایی, وجهغالب, سبک,
چکیده مقاله :
شعرسعید بیابانکی، صریح، انتقادی و متعهد است؛ در حقیقت شعر وی واکنشی به جهان پیرامون او، عقاید، تحولات و مناسبات اطراف اوست. بخش قابل توجهی از اشعار او در خدمت ادبیات متعهد به ویژه ادبیات آیینی و دفاع مقدس است که با بهرهگیری از ساختهای زبانی عامیانه و کنایی و ایجاد فراهنجاریهای زبانی به شیوههای مختلف، شعر خود را متمایز از شعر همعصران خود نمودهاست و سبک شخصی و فردی را در اشعارش رقمزدهاست. در این پژوهش با رویکرد ساختاری و به شیوة توصیفی- تحلیلی به بررسی فراهنجاریهای شعر او پرداختهمیشود تا آن چه که سبک را در شعر او رقممیزند، مشخص نماید. در پایان آنچه حاصل این پژوهش است، بیان این مطلب است که وجهغالب وی در آشناییزدایی به شیوة ساخت ترکیبهای تازه، استفاده از ساختارهای عامیانه و کنایی که باعث ایجاد جنبة طنز و انتقاد در سخن اوست و مهارت و استادی در تضمین شعر شاعران دیگر؛ مؤلفههای مهم تعیین سبک شعر اوست.
The poem,s of biabanaki is wild, explicit, critical and committed; In fact, his poetry is a response to the world around him, his ideas, developments, and relationships around him. A significant part of his poetry serves the devoted literature, especially sacred literature and sacred defense.Using linguistic and linguistic constructs and creating linguistic abnormalities in different ways, his poetry is distinct from the poetry of his contemporaries. And it's a personal and personal style in his poems. In this research, with a structural approach and descriptive-analytic method, he examines the paraphernalia of his poetry in order to determine what the style in his poem is. In conclusion, the result of this research is that his point of view is to acquaint himself with the way of making new combinations, the use of folk and craft structures that create a sense of humor and critique in his words. And the skill and mastery in securing the poetry of other poets are important components in determining the style of his poetry.
_||_