روایتشناسی رمان اندکی سایه بر اساس نظریۀ رابرت مککی
محورهای موضوعی : نقد ادبی و نظریه پردازیفاطمه تسلیم جهرمی 1 , نسرین قاسمی 2
1 - گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه جهرم
2 - گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه جهرم
کلید واژه: مککی, روایتشناسی, اندکی سایه, احمد بیگدلی,
چکیده مقاله :
رمان اندکی سایه، نوشتۀ احمد بیگدلی است که ماجرای مبارزات نفتی مردم جنوب را طی کودتای 28 مرداد 1332به صورت خاطره وار و فلاش بک بیان کرده است. از آنجا که بیگدلی خود دستی در فیلمنامهنویسی داشته و به دلیل ویژگیهای روایات وی، این رمان بر اساس نظریۀ رابرت مککی دربارۀ ساختار روایت، با روشی توصیفی ـ تحلیلی، بررسی شده است.رابرت مککی، نظریهپرداز آمریکایی، معتقد است همۀ روایتها از ساختاری خاص و تقریباً یکسان پیروی میکنند. یکی از ساختارهایی که وی برای روایت برمیشمارد، خُردهپیرنگ است و در تحلیل این ساختار، ویژگیهایی چون: پایان باز، تعدد قهرمان، قهرمان منفعل، زمان خطی و کشمکش را معرفی میکند. با توجه به وجود چند روایت در رمان اندکی سایه، پس از تحلیلها، ویژگی های خرده پیرنگ با رمان اندکی سایه، منطبق میشود؛ همچنین دو عنصر گفتوگو و توصیفات تصویری نیز به دلیل نقش آنها در روایت و ساختار رمان تشریح شده است. دستاوردهای این مقاله که ضمن بررسی عناصر ساختار داستان بر اساس نظریۀ مککی و تعیین مناسبات بین این عناصر به جستوجوی این ویژگیها در متن اندکی سایه پرداخته، نشان میدهد طرحی مبتنی بر روابط علیّ، این متن را از آغاز تا پایان، استحکام و انسجام میبخشد.
Andaki Sayeh(A Little Shadow) is a novel written by Ahmad Bigdeli, which tells the story of the oil struggles of the people of the south during the coup d'etat of August 28, 1943 in a memorable and flashback manner. Because Bigdeley himself had a hand in screenwriting and because of the characteristics of his narratives, this novel has been studied in a descriptive-analytical manner based on Robert McKee's theory of narrative structure.The American theorist Robert McKee believes that all narratives follow a specific and almost identical structure. One of the structures that he enumerates for the narrative is the subplot and in the analysis of this structure, he introduces features such as: open end, multiplicity of hero, passive hero, linear time and conflict. Due to the existence of several narratives in the novel Shadow of the Shadow, after analysis, the characteristics of the subplot match with the novel of Andaki Sayeh; Also, two elements of dialogue and pictorial descriptions have been described due to their role in the narrative and structure of the novel. The achievements of this article, which examines the elements of story structure based on McKee theory and determines the relationships between these elements, looking for these features in a text with Andaki Sayeh, show that a design based on causal relationships gives this text strength and coherence from beginning to end.
فهرست منابع
ایرانی، ناصر،(1380)، هنر رمان، تهران: آبانگاه.
اسکولز، رابرت،(1391)، عناصر داستان، ترجمه فرزانه طاهری، تهران: مرکز.
برسلر، چارلز،(1389)، درآمدی بر نظریهها و روشهای نقد ادبی، ترجمه مصطفی عابدینیفرد، تهران: نیلوفر
بورنوف، رولان و اوئله، رئال، (1378)، جهان رمان، ترجمه نازیلا خلخالی، تهران: مرکز.
بیگدلی، احمد،(1386)، «شخصیتهای من اخلاقگرا هستند»، در گفتوگو با علی اللهسلیمی، ماهنامه ادبیات داستانی، شماره 112، صص 48-51.
بیگدلی، احمد،(13۸۷)، اندکی سایه، چاپ سوم، تهران: چشمه.
پراپ، ولادیمیر،(1386)، ریختشناسی قصههای پریان، ترجمه فریدون بدرهای، تهران: طوس
تولن، مایکل،(1386)، روایتشناسی: درآمدی زبانشناختی-انتقادی،تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب درسی.
حقشنو، فرخنده،(1389)، جستاری دیگر(نقد برخی از رمانهای برگزیده)، تهران: خانه کتاب.
رنجبر، محمود؛ تسلیمی، علی؛ خائفی، عباس؛ صفایی سنگری، علی،(1389)، «کارکردهای روایی کشمکش در سه داستان کوتاه جنگ تحمیلی»، نشریه ادبیات پایداری، سال دوم، ش 2، صص 2۵۵- 2۳۴.
زرشناس، شهریار،(1388)، جستارهایی در ادبیات داستانی معاصر، تهران: کانون اندیشه جوان.
صحرایی، قاسم؛ حیدری، علی؛ میرزایی مقدم، مریم(۱۳۹۱)، «عنصر گفتوگو در تاریخ بیهقی»، نشریه زبان و ادب فارسی دانشگاه تبریز، ش ۲۲۶، صص ۷۴-۴۷.
طالبیان، یحیی؛ حسینی، نجمه،(1383)، «ساختار داستانی زال و رودابه»، پژوهشهای ادبی، ش 5، صص ۱۱۶-۹۵.
فتاحی، حسین،(1386)، داستان، گام به گام، تهران: صریر.
فورستر، ای.ام،(1391)، جنبههای رمان، ترجمه ابراهیم یونسی، تهران: نگاه
مارتین، والاس،(1382)، نظریههای روایت، ترجمه محمد شهبا، تهران: هرمس.
مککی، رابرت،(1388)، داستان، ساختار، سبک، ترجمه محمد گذرآبادی، تهران: هرمس.
نجّاری، محمد؛ قوام، ابوالقاسم،(۱۳۹۵)، «ظرفیتهای نمایشی منظومۀ زرینقبانامه بر اساس شخصیتپردازی سلیمان نبی(ع)»، کهننامه ادب پارسی، سال هفتم، ش ۴، صص ۱۵۳-۱۳۳.
وبستر، راجر،(1382)، پیش درآمدی بر مطالعۀ نظریۀ ادبی، ترجمه الهه دهنوی، تهران: روزنگار.
هرمن، دیوید،(1393)، عناصر بنیادین در نظریههای روایت، ترجمه حسین صافی، تهران: نی.
ب)منابع الکترونیک
زنوزی جلالی، فیروز (1393)،« اندکی سایه چگونه کتابِ سال شد؟»، در گفتوگو با مریم سمیعی، سایت تبیان،6/7/1393:
https://article.tebyan.net/285667/
_||_References
Irani, Nasser, (2001), The Art of the Novel, Tehran: Abangah.
Scholes, Robert, (2012), Elements of the Story, translated by Farzaneh Taheri, Tehran: Center.
Bresler, Charles, (2010), An Introduction to Theories and Methods of Literary Criticism, translated by Mostafa Abedinifard, Tehran: Niloufar
Bornov, Roland and Oille, Real, (1378), The World of Novel, translated by Nazila Khalkhali, Tehran: Center.
Bigdeli, Ahmad, (2007), "My characters are moralists", in an interview with Ali Al-Salimi, Fiction Literature Monthly, No. 112, pp. 48-51.
Bigdeli, Ahmad, (2016), A Little Shadow, Tehran: Cheshmeh.
Propp, Vladimir, (2007), The Morphology of Fairy Tales, translated by Fereydoon Badraei, Tehran: Toos
Tolen, Michael, (2007), Narratology: A Linguistic-Critical Introduction, Tehran: Textbook Study and Editing Organization.
Haghshno, Farkhondeh, (2010), Another Essay (Critique of Some Selected Novels), Tehran: Book House.
Ranjbar, Mahmoud; Taslimi, Ali; Khaefi, Abbas; Safaei Sangari, Ali, (2010), "Narrative Functions of Conflict in Three Short Stories of the Imposed War", Journal of Sustainability Literature, Second Year, Vol. 2, pp. 255-234.
Zarshenas, Shahriyar, (2009), Essays in Contemporary Fiction, Tehran: Young Thought Center.
Sahraei, Qasim; Heydari, Ali; Mirzaei Moghadam, Maryam (2012), "The Element of Dialogue in the History of Beyhaqi", Journal of Persian Language and Literature, University of Tabriz, Vol. 226, pp. 74-47.
Talebian, Yahya; Hosseini, Najmeh, (2004), "The Fictional Structure of Zal and Rudabeh", Literary Research, Vol. 5, pp. 116-95.
Fattahi, Hossein, (2007), Story, step by step, Tehran: Sarir.
Forster, EM, (2012), Aspects of the Novel, translated by Ebrahim Younesi, Tehran: Negah
Martin, Wallace, (2003), Narrative Theories, translated by Mohammad Shahba, Tehran: Hermes.
McKee, Robert, (2009), story, structure, style, translated by Mohammad Gozarabadi, Tehran: Hermes.
Najjari, Mohammad; Ghavam, Abolghasem, (2016), "Theatrical capacities of the Golden Poetry system based on the characterization of Suleiman the Prophet (PBUH)", Old Persian Literature, seventh year, vol. 4, pp. 153-133.
Webster, Roger, (2003), An Introduction to the Study of Literary Theory, translated by Elahe Dehnavi, Tehran: Rooznegar.
Herman, David, (2014), Fundamental Elements in Narrative Theories, translated by Hossein Safi, Tehran: Ney.
- Electronic resources
Zanozi Jalali, Firooz (2014), "How did a little shadow become the book of the year?", In an interview with Maryam Samiei, Tebyan website, 6/7/1493:
https://article.tebyan.net/285667/