بررسی تاثیر بلوغ مدیریت دانش بر عملکرد کسب و کارهای هوشمند (مورد مطالعه:شرکت های کوچک و متوسط فن اوری اطلاعات استان فارس)
محورهای موضوعی : تعالی منابع انسانیمحمد احمدی 1 , علی حسین کشاورزی 2 , حسن مهرمنش 3 , مهدی کریمی زند 4
1 - گروه مدیریت فناوری اطلاعات، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت فناوری اطلاعات، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران،
4 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: کسب و کار هوشمند, عملکرد سازمانی و بنگاه های کوچک و متوسط, الگوهای بلوغ مدیریت دانش, مدیریت دانش,
چکیده مقاله :
این تحقیق با هدف بررسی تاثیر بلوغ مدیریت دانش بر عملکرد کسب و کارهای هوشمند در شرکت های کوچک و متوسط فن اوری اطلاعات استان فارس انجام شده است. جامعه آماری شامل مدیران، کارشناسان و کارکنان شرکتهای فناوری اطلاعات در 90 شرکت بوده که از این تعداد، 40 شرکت به طور تصادفی ساده مورد شناسایی و انتخاب قرار گرفتند. درابتدا با استفاده از پرسشنامه سازمان بهره وری آسیایی با 65 سوال، جمعا تعداد 80 پرسشنامه میان جامعه آماری توزیع و تعداد 78 پرسشنامه تکمیل شده، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سپس با استفاده از روش دلفی، مصاحبه با 6 نفر از خبرگان انجام شد. در تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون فرض های آماری"کای دو" ، "دی سامرز" و " رگرسیون" استفاده گردید. تجزیه و تحلیل یافته ها نشان داد که میزان عملکرد معیارهای هفت گانه مدیریت دانش، به ترتیب، نتایج مدیریت دانش،6/45 درصد، فرآیندهای دانشی،5/44 درصد، رهبری،6/50 درصد، فرآیندها،6/44 درصد، افراد،6/50 درصد، فناوری، 26 درصد، یادگیری و نوآوری،6/52 درصد بوده است. در زمینه طراحی الگوی بلوغ مدیریت دانش و کسب و کار هوشمند با رویکرد عملکرد سازمانی در شرکت های مورد مطالعه، مواردی همچون تقویت و بکارگیری شاخص های ارزیابی تأثیر ابتکارات دانشی، بهینه سازی هزینه های عملیاتی تولید و خدمات، ایجاد فرهنگ دیدگاه انتقادی، یادگیری فرآیندهای جدید و طراحی سیستم ها و فرایندهای کلیدی در جهت خلق ارزش برای مشتریان و دستیابی به تعالی عملکرد، نیزمورد تایید قرار گرفته است.
The aim of this study was to investigate the effect of knowledge management maturity on the performance of smart businesses in small and medium information technology companies in Fars province. The statistical population included managers, experts and employees of IT companies in 90 companies, of which 40 companies were identified and selected by simple random sampling.Initially, using the Asian Productivity Organization questionnaire with 65 questions, a total of 80 questionnaires were distributed among the statistical population and 78 completed questionnaires were analyzed. Then, using the Delphi method, interviews were conducted with 6 knowledge experts. Chi-square, De Summers and regression tests were used to analyze the data. Analysis of the findings showed that the performance of the seven criteria of knowledge management, respectively, knowledge management results, 45.6%, knowledge processes, 44.5%, leadership, 50.6%, processes, 44.6%, People, 50.6%, technology, 26%, learning and innovation, 52.6%. In designing knowledge maturity model of smart management and business with organizational performance approach in the studied companies, such as strengthening and applying indicators to assess the impact of knowledge initiatives, optimizing operating costs of production and services, creating a culture of critical perspective, learning processes New design of key systems and processes to create value for customers and achieve performance excellence has also been approved.
_||_