نقش میانجی مشارکت و رفاه عاطفی در تأثیر فضیلت سازمانی بر عملکرد کارکنان
محورهای موضوعی : تعالی منابع انسانیسهیلا زرین جوی الوار 1 , دنیا باوی 2
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران
کلید واژه: رفاه عاطفی, عملکرد کارکنان, فضیلت سازمانی,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: هدف از این پژوهش، بررسی نقش میانجی مشارکت و رفاه عاطفی در تأثیر فضیلت سازمانی بر عملکرد کارکنان است.روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی پیمایشی است. دادهها با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده است. جامعه آماری پژوهش، شامل کارکنان دانشگاه آزاد آبادان و خرمشهر 130 نفر بوده و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، به تعداد 97 نفر محاسبه شد. جهت انتخاب نمونه، از روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل صورت گرفته است.یافته ها: یافته ها حاکی است که در سطح اطمینان 95% الگوی ساختاری تحقیق، از برازش مناسبی برخوردار است و نتایج نشان دهنده آن است فضیلت سازمانی هم بهطور مستقیم و هم با نقش میانجی رفاه عاطفی و مشارکت بر عملکرد کارکنان تأثیر مثبت و معناداری دارد.نتیجهگیری: دانشگاه بهعنوان یک سازمان پیشرو در جوامع و اهمیت کانونی آن در زندگی، باید نسبت به ارتقای کیفیتش حساسیت بیشتری نشان دهد که مستلزم توسعه درونزای فرهنگ ارزشیابی است و رعایت اخلاقیات و نهادینه شدن فضایل اخلاقی در این راستا موضوعیت پیدا میکند که میتوان آن را در سازمان-های دیگر نیز به اجرا درآورد. پیشنهاد میگردد رفتار در سایه احترام، اخلاق و محبت را در سرلوحه رفتار سازمانی قرار دهند به عبارتی صرف نظر از نقش و جایگاهی که کارکنان دارند، با آنها با احترام و حفظ نمودن شخصیتشان رفتار و برخورد نمایند.
Background & Purpose: The purpose of this study was to investigate the mediating role of participation and emotional well-being in the effect of organizational virtue on employee performance.Methodology: The present study is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of method. Data collection was done by a standard questionnaire of 25 questions. The content validity of the questionnaire was confirmed by Cronbach's alpha using expert opinions and its reliability. The statistical population of the study consisted of 130 employees of Abadan Azad University and the sample size was calculated to be 97 people using Morgan table. To select the sample, stratified random sampling method was used. Data analysis was performed using structural equation modeling and LISREL software.Finding: The university, as a leading organization in societies and its central importance in life, should be more sensitive to improving its quality, which requires the endogenous development of evaluation culture, and the observance of ethics and the institutionalization of moral virtues in this regard is an issue that can be Implement it in other organizations as well. It is suggested that behavior in the shadow of respect, ethics and love be at the forefront of organizational behavior, in other words, regardless of the role and position of employees, treat them with respect and maintaining their personality.
_||_