تأثیر حمایت سازمانی ادراکشده و فرهنگ سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی تعهد سازمانی ادراکشده
محورهای موضوعی : تعالی منابع انسانیسپیده موذن 1 , سید احمد حسینی گل افشانی 2
1 - گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت دولتی/دانشکده مدیریت/دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب/تهران/ایران
کلید واژه: رفتار شهروندی سازمانی, تعهد سازمانی, حمایت سازمانی ادراکشده, فرهنگ سازمانی,
چکیده مقاله :
این پژوهش باهدف بررسی تأثیر حمایت سازمانی ادراکشده و فرهنگ سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی تعهد سازمانی ادراکشده انجام شد. جامعه آماری این مطالعه کلیه معلمان شهر تهران تشکیل میداد که تعداد آنها 45 هزار نفر بود و از بین مطابق فرمول کوکران تعداد 384 معلم و مدیر بر اساس روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تعداد 384 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار سنجش در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بوده است که بخش نخست به بررسی ویژگیهای جمعیتشناختی و سه بخش دیگر از پرسشنامه استاندارد تعدیلیافته اتخاذشده است که این سه پرسشنامه استاندارد شامل پرسشنامههای رفتار شهروندی سازمانی شارما و جین، فرهنگسازمانی و تعهد دنشن و پرسشنامه حمایت سازمانی ادی بوده است. پس از بررسی روایی و پایایی، پرسشنامهها در اختیار نمونههای آماری انتخابشده قرار داده شد و دادههای بهدستآمده با استفاده از نرمافزارهای SPSS26 و SmartPLS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد حمایت سازمانی ادراکشده و فرهنگ سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی تعهد سازمانی ادراکشده تأثیر مثبت و معناداری دارد. توصیه میشود در سازمان آموزشوپرورش با حمایت سازمانی و ایجاد فرهنگسازمانی مناسب موجب افزایش تعهد سازمانی معلمان و در پی آن بروز رفتار شهروندی سازمانی در آنان شود.
This research was conducted with the aim of investigating the effect of perceived organizational support and organizational culture on organizational citizenship behavior with the mediating role of perceived organizational commitment. The statistical population of this study consisted of all the teachers in Tehran, whose number was 45,000, and according to Cochran's formula, 384 teachers and administrators were selected as a statistical sample based on the multi-stage cluster sampling method. The measurement tool in this research is a researcher-made questionnaire, the first part of which is to examine demographic characteristics and the other three parts of a modified standard questionnaire, which include Sharma and Jain's organizational citizenship behavior questionnaires, Dension's organizational culture and commitment, and Eddy's organizational support questionnaire. have been. After checking the validity and reliability, the questionnaires were provided to the selected statistical samples and the obtained data were analyzed using SPSS26 and SmartPLS software. The research findings showed that perceived organizational support and organizational culture have a positive and significant effect on organizational citizenship behavior with a mediating role of perceived organizational commitment. It is recommended to increase the organizational commitment of teachers in the educational organization with organizational support and create a suitable organizational culture, and then the emergence of organizational citizenship behavior in them.
_||_