مطالعۀ تطبیقی تشویق و تنبیه مدیران امورعمومی در نظام علوی با دیگر نظام های رایج مدیریتی
محورهای موضوعی : تعالی منابع انسانیسید یاسر سجادی 1 , مصطفی هادوی نژاد 2 , محمد ضیاالدینی 3 , ملیکه بهشتی فر 4
1 - دانشجوی دکترای مدیریت منابع انسانی، گروه مدیریت دولتی، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران
2 - دانشیار، مدیریت دولتی، دانشگاه ولی عصر(عج)، رفسنجان، ایران.(نویسنده مسئول)
hadavinejad@gmail.com
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران
4 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران.
کلید واژه: نظام حکومتی علوی, مدیران امور عمومی: کارگزاران, تشویق و تنبیه,
چکیده مقاله :
کارمند اگروظایفش را درمسیر قانون عمل نماید، از پاداش بهره مند خواهد شد. و چنانچه مسئولیتش را ناقص و یا اشتباه انجام دهد. بدیهی است که مسئولش با وی برخورد خواهد کرد. امّا مدیر با کارگزار شایسته و خاطی، چگونه باید رفتارکند؟ اینجاست که ضعف و قوّت مدیریتها آشکار خواهد شد. حضرت علی(ع) در زمینۀ شناخت، دانش و عمل، پایه های نوینی از مدیریت را از زمان حکومت خود تا کنون بیان نمود که در مقام عمل کارآمدی و کارآیی آنها اثبات شده. تشویق و تنبیه در مدیریت علوی در راستای مبنای اسلام، بیشتر جنبة تربیتی دارد، این پژوهش تطبیقی، تجزیه تحلیل شباهتها و تفاوتها بین تشویق و تنبیه کارگزاران در نظام اداری رایج و نظام حکومتی علی(ع) تست. مطالعات کتابخانه ای و نرم افزاری از منابع معتبر با موضوعیت روایی، تاریخی و سیرۀ عملی امیرالمؤمنین(ع) و مدیریت رایج امروزی، کلیدواژه هایی با ارتباط معنایی بر اساس سه شاخص مبانی، روشها و راهبردهای پاداش و توبیخ را نمایان ساخت، که در الگوهای تأییدی (پذیرش)، تهذیبی(پیرایش)، توسعهای (پالایش) و تأسیسی(پیدایش) مورد انطباق قرارگرفت، موارد شاخص در الگوی پذیرشی، مورد تأیید و باید نسبت به حفظ و تقویت آنها اهتمام داشت، موارد پیرایشی باید ویرایش شوند، همچنین در پالایشی باید مواردی اضافه و گسترش یابد و در الگوی پیدایشی باید روی مواردی تمرکز داشت که وجود نداشته یا فراموش شده اند. نتایج این پژوهش میتواند شاخص خوبی برای مدیران در جهت بهبود وضعیت تشویق و تنبیه در مدیریتهای امروزی باشد.
If the employee performs his duties according to the law, he will be rewarded. And if he fulfills his responsibility incompletely or incorrectly. It is obvious that the person in charge will deal with him. But how should a manager deal with a good and bad agent? This is where the weakness and strength of management is revealed. Ali (AS) in the field of cognition, knowledge and action. management and looking at a specific management area. It was not, and in line with the basis of Islam, it had more of an educational aspect, this comparative research is an analysis of the similarities and differences between encouraging and punishing agents in the common administrative system and the government system of Ali (AS).Library and software studies with the narrative, historical and practical course of Amir al-Mu'minin (AS) and today's common management revealed keywords with semantic connection with three basic indicators, methods and strategies of rewards and reprimands, which in the approval patterns ,refinement ,development and establishment were adapted, the key items in the acceptance model are approved and care should be taken to maintain and strengthen them, the trimming items must be corrected, also in refinement Items should be added and expanded, and in the emergent pattern, it should be focused on items that did not exist or were forgotten. The results of this research can be a good indicator for managers to improve the situation of encouragement and punishment in today's management.
_||_