آمیزش خودارزیابی آموزشی و آنتروپی شانون در نیازسنجی آموزشی مدیران
محورهای موضوعی : تعالی منابع انسانیمصطفی هادوی نژاد 1 , زهره ادهمی 2
1 - دانشیار مدیریت رفتاری، گروه مدیریت، دانشکدة علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه ولیعصر (عج)
2 - کارشناس ارشد مدیریت دولتی، گروه مدیریت، دانشکدة علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه ولی عصر (ع)
کلید واژه: Shannon Entropy, آنتروپی شانون, نیازسنجی, نیازسنجی آموزشی, خودارزیابی آموزشی, شهرک صنعتی رفسنجان, need assessment, training need assessment, training self-assessment, Rafsanjan industrial estate,
چکیده مقاله :
مدیران سازمانها برای رویارویی موفق با تغییرات بنیادی محیط سازمانهای خود بایستی از آگاهیها و مهارتهای کافی برخوردار باشند و برای این کار آموزش یکی از مهمترین پشتوانهها محسوب میشود. سازمانهای موفق نه تنها به آموزش به دیدة هزینة زائد نمینگرند، بلکه برای ارتقای قابلیتهای منابع انسانی و کسب مزیت رقابتی بر آن تمرکز دارند. آموزش اثربخش در گرو نیازسنجی آموزشی مناسب است. روشهای گوناگونی برای نیازسنجی آموزشی در سازمانها معرفی و ارائه شده است. منشأ اصلی این تنوع، نخست روشهای گوناگون در گردآوری و تحلیل دادهها و دوم، مرجع تشخیص نیازهای آموزشی است. در هر حال، اجماع بر این است که یک روش نیازسنجی مطلوب، در عین رعایت دقت نظر و سنجش، عاری از پیچیدگی غیرکارکردی است. بر این اساس، پژوهش حاضر به معرفی روشی ترکیبی از خودارزیابی آموزشی و آنتروپی شانون در نیازسنجی آموزشی مدیران پرداخته که در قالب مطالعهای موردی در 17 شرکت شهرک صنعتی رفسنجان برای 172 نفر از مدیران ارشد و میانی این سازمانها اجرا شده است. از خودارزیابی آموزشی برای گردآوری نیازهای آموزشی و از آنتروپی شانون برای تحلیل آنها به منظور تعیین ضرایب اهمیت و در نتیجه اولویتبندی نیازهای آموزشی استفاده شد. نتایج پژوهش به شناسایی خزانهای از نیازهای آموزشی مدیران انجامید که پس از تعیین ضرایب اهمیت، به ترتیب اولویت چینش شدند.
In order to successful environmental confrontation, managers should be equipped to required knowledge and skills and this will be reached through appropriate training. Not only successful organizations don’t look at organizational training as waste cost, but also focus on it so that promote their human resource capabilities and reach competitive advantage. Effective training depends on appropriate training needs assessment. There are a lot of different methods used to assess training needs in organizations. The main origins of differences are first, diverse methods in gathering and analyzing data, and second the reference of assessing training needs in organizations. However, there is a consensus that an appropriate method for need assessment should has a theoretical and measurement accuracy, yet be free of dysfunctional complexity. For this reason, the presented study has introduced a mixed method of training self-assessment and Shannon entropy in training need assessment of managers conducted on 172 top and middle managers in 17 companies of Rafsanjan industrial estate. Training self-assessment and Shannon entropy were used to gather training needs and determine importance coefficients respectively. As a result, a pool of training need assessment of managers was explored on which needs were arranged based on priorities of importance coefficients.
_||_