بازنمای موانع و راهکارهای استقرار آموزش ضمن خدمت الکترونیکی معلمان
محورهای موضوعی : تعالی منابع انسانیفرانک موسوی 1 , سعیده کولیوند 2
1 -
2 -
کلید واژه: معلمان, barriers, موانع, teachers, آموزش ضمن خدمت الکترونیکی, راهکارهای یادگیری الکترونیکی, in-service e-learning, e-learning strategies,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع و راهکارهای استقرار آموزش ضمن خدمت الکترونیکی معلمان از دیدگاه متخصصان مجری آموزش الکترونیکی بصورت روش توصیفی-پیمایشی انجام شده است. در این پژوهش از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شده و گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه "محقق ساخته" انجام گرفته است. بر اساس مبانی نظری،هشت مانع در آموزش ضمن خدمت الکترونیکی معلمان شناسایی و مورد پرسش قرارگرفت. روایی این پرسشنامه توسط اساتید راهنما تأیید شده است. برای سنجش پایائی پرسشنامه برای یک گروه نمونه 40 نفره اجرا و پایائی آن با محاسبه ضریب آلفای کرانباخ تعیین شده است. پس از اجرای نهایی تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت.یافته های این پژوهش نشان می دهد که متخصصان آموزش الکترونیکی ،از میان موانع هایی که مورد پرسش قرار گرفت بر اساس جدول رتبه بندی فریدمن موانع سازمانی(06/5)درصد مهم ترین و موانع مالی با(75/3)درصدکم اهمیت ترین موانع به شمار می روند. از جمله راهکارهایی که برای غلبه بر این موانع ارائه شده می توان به راهکارهای سازمانی(19/5)درصد ، حقوقی(78/4)درصد ،فنی (72/4)درصد و اجرایی (70/4) درصد اشاره کرد.
The aim of this study was to investigate the obstacles and strategies for establishing e-service education of teachers from the perspective of experts as a descriptive-survey method. In this study, purposive sampling method was used and information was collected through a "researcher-made" questionnaire. Based on theoretical foundations, eight barriers to in-service teacher education were identified and questioned. The validity of this questionnaire has been confirmed by the supervisors. To assess the reliability of the questionnaire for a sample group of 40 people and its reliability is determined by calculating the Cronbach's alpha coefficient. After the final implementation, data analysis was performed at two levels of descriptive and inferential statistics. 5) Percentage is the most important and financial barriers with (3.75) percent are the most important barriers. Among the solutions offered to overcome these obstacles, we can mention organizational (5.19) percent, legal (4.78) percent, technical (4.72) percent and executive (4.70) percent.
_||_