طراحی مدل ارتباطی استراتژی های مدیریت تعارض با رضایتمندی ورزشکاران تیم های ملی ناشنوایان ایران
محورهای موضوعی : مدیریت دانش
سعید سلگی
1
(دانشجوی دکتری تربیت بدنی گرایش مدیریت ورزشی ،واحدتهران مرکزی دانشگاه آزاداسلامی ، تهران ، ایران)
فریده اشرف گنجویی
2
(دانشیارگروه مدیریت ورزشی،واحدتهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران ، ایران)
علی زارعی
3
(دانشیارگروه مدیریت ورزشی،واحدتهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران، ایران)
جاسم منوچهری
4
(استادیارگروه مدیریت ورزشی،واحدتهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، آیران)
کلید واژه: سبکهای مدیریت تعارض, رضایتمندی, ورزشکار, ناشنوایان,
چکیده مقاله :
هدف کلی پژوهش حاضرطراحی مدل ارتباطی استراتژی های مدیریت تعارض با رضایتمندی ورزشکاران تیم های ملی فدراسیون ورزش های ناشنوایان ایران بود . جامعۀ آماری پژوهش حاضررا کلیۀ ورزشکاران تیمهای ملی ناشنوایان ایران تشکیل داده است که تعداد آنها 220 ورزشکارمی باشدو نمونه آماری تحقیق را ورزشکاران منتخب تیم های ملی به تعداد 150 نفر تشکیل داده اند. دراین تحقیق از پرسش نامه های مدیریت تعارض رابینز (1998) و رضایتمندی ورزشکاران ریمروچلادورای (1998) استفاده شد . برای تجزیه وتحلیل دادهها و اولویت بندی وتعیین سبک غالب مدیریت تعارض ازآزمون فریدمن وبرای تعیین ارتباط بین متغیرها و میزان تاثیرگذاری متغیرها ضمن استفاده از ضریب همبستگی پیرسون از روش مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شده است همچنین از نرم افزارهای (اس پی اس اس و اسمارت پی ال اس) جهت انجام محاسبات وطراحی مدل استفاده شد.نتایج نشان می دهد که مربیان تیم های ملی ناشنوایان بیشترازاستراتژی عدم مقابله استفاده می کنند وسبک کنترل کمترین استفاده رادارد. از میان ابعاد رضایتمندی ورزشکاران ،بعد رضایت ازعملکردفردی دارای بالاترین میانگین وبعد رضایت ازعملکرد تیمی دارای کمترین میانگین می باشد . همچنین نتایج مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد ضمن ارتباط سبک های مدیریت تعارض(2.81=t ، 0.68=f)بارضایتمندی ورزشکاران، استراتژی راه حل گرایی (2.64=t ، 0.46=f)واستراتژی عدم مقابله (2.78=t ، 0.32=f) با رضایتمندی ورزشکاران ارتباط مثبت و معناداردارند وبه ترتیب 46و32درصد بر رضایتمندی ورزشکاران تاثیرگذار هستند. براساس نتایج تحقیق زمانی که مربیان تیم های ملی ناشنوایان از استراتژی های راه حل گرایی وعدم مفابله استفاده می کننددر مدیریت تعارضات وایجاد رضایت مندی ورزشکاران موفق تر هستند.
The overall purpose of this study was to design a communication model of conflict management strategies with the satisfaction of athletes of national teams of the Deaf Sports Federation of Iran.The statistical population of the present study consists of all athletes of the national teams of the deaf in Iran,whose number is 220 athletes and the statistical sample of the research consists of 150 athletes selected by the national teams.In this study used Robbins (1998) Conflict Management and Athletes Satisfaction Questionnaires of Rimrochladora (1998).To analyze the data and prioritize and determine the dominant style of conflict management,Friedman test and to determine the relationship between variables and the effectiveness of variables while using Pearson correlation coefficient, structural equation modeling method has been used.Smart PLS was used to perform calculations and model design.The results show that the coaches of the national teams for the deaf use the non-confrontation strategy more and the control style has the least use.Among the dimensions of athletes' satisfaction,after the satisfaction of individual performance has the highest average and after satisfaction with team performance has the lowest average.Also the results of structural equation modeling showed that the relationship between conflict management styles(t = 2.81,f = 0.68)with athlete satisfaction,solution orientation strategy(t = 2.64, f = 0.46)and non-confrontation strategy(t = 2.78,f = 0.32)Have a positive and significant relationship with athletes 'satisfaction and 46 and 32% are effective on athletes' satisfaction,respectively.According to the research,when the coaches use solution-oriented and non-confrontational strategies,they are more successful in managing conflicts and creating athlete satisfaction.
_||_