تحلیل عوامل موثر بر تجاری سازی باشگاه های خصوصی ایران
محورهای موضوعی : مدیریت دانشمهدی محمدیان مقدم 1 , رسول نظری 2 , مهدی سلیمی 3
1 - گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان ( خوراسگان )، دانشگاه آزاد اسلامی،، اصفهان، ایران
2 - دانشیارگروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
3 - دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
کلید واژه: تجاری سازی, باشگاه های ورزشی, خصوصی سازی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با بررسی عمیق، عوامل موثر بر تجاری سازی باشگاه های خصوصی ایران انجام شد. پژوهش حاضر از نوع آمیخته می باشد که در آن ابتدا به روش کیفی به جمع آوری متغیرها در بافت واقعی از طریق مصاحبه پرداخته می شود و سپس با روش کمی تحلیل های مورد نیاز انجام شد. در سطح کیفی از روشد گراندد تئوری استفاده شد و در سطح کمی تجزیه و تحلیل ها با روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. همچنین جامعه آماری در بخش کمی پژوهش شامل تمامی کارکنان، مدیران و سهامداران باشگاههای ورزشی خصوصی ایران بودند. ابزار پژوهش شامل مصاحبه های نیمه ساختارمند و پرسشنامة محقق ساخته بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از کدگذاری و همچنین از روش معادلات ساختاری استفاده گردید. تحلیل داده ها در نرم افزارهایSPSS و PLS انجام گرفت. نتایج بخش کیفی پژوهش تعداد 15 مولفه تحت عنوان نگرش های سازمانی، جنبه های فنی، بودجه ریزی، حمایت مالی، مسائل ارزشی، جنبه های انسانی، رویه های علمی، رفتارهای حرفه ای، مشتری مداری، ساختار سازمانی، برون سپاری، جنبه های اطلاعاتی، همکاری های بین بخشی، فعالیت های رسانه ای و توزیع عادلانه مناسب شناسایی شد. با توجه به نتایج مقوله های اصلی در 3 بخش رویکردها، فرایندها و نتایج مشخص گردید. به طور کلی تجاری سازی در باشگاه های خصوصی سازی مستلزم ایجاد محیطی مناسب است .ایجاد چنین محیطی مستلزم اصلاحات کلان اقتصادی، بهبود چارچوب حقوقی و قانونی، تقویت نظام مالی، از بین بردن موانع رقابت، مقررات زدایی از بازار کالا و خدمات است.
The current research was conducted with an in-depth study of the factors affecting the commercialization of private clubs in Iran. The current research is of a mixed type, in which the qualitative method is used to collect the variables in the real context through interviews, and then the required analyzes were done using the quantitative method. At the qualitative level, the grounded theory approach was used, and at the quantitative level, the analyzes were performed with the structural equation modeling method. Also, the statistical population in the quantitative part of the research included all employees, managers and shareholders of private sports clubs in Iran. The research tools included semi-structured interviews and researcher-made questionnaires. In order to analyze the data, coding and structural equation method were used. Data analysis was done in SPSS and PLS software. The results of the qualitative part of the research are 15 components under the title of organizational attitudes, technical aspects, budgeting, financial support, value issues, human aspects, scientific procedures, professional behaviors, customer orientation, organizational structure, outsourcing, information aspects. , interdepartmental cooperation, media activities and fair distribution were identified. According to the results, the main categories in 3 sections of approaches, processes and results were identified. In general, commercialization in privatization clubs requires creating a suitable environment. Creating such an environment requires macroeconomic reforms, improving the legal and legal framework, strengthening the financial system, removing obstacles to competition, deregulation of the goods and services market.
_||_