رهیافت خلق مدام و تفسیر دینامیکی برگسون از زمان، شهود و حرکت
محورهای موضوعی : کاوش های عقلی"اصغر سلیمی نوه 1 , مریم پوررضاقلی 2 , گودرز شاطری 3
1 - استادیار رشته فلسفه،گروه فلسفه وکلام اسلامی،دانشکده ادبیات وعلوم انسانی، دانشگاه ولی عصر(عج)،رفسنجان، ایران
2 - استادیار رشته ادیان و مذاهب کلامی،گروه فلسفه و کلام اسلامی،دانشکده ادبیات وعلوم انسانی، دانشگاه ولی عصر(عج)،رفسنجان، ایران.
3 - استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، واحد اهواز،اهواز، ایران
کلید واژه: شهود, خیز خاست حیاتی, زمان, حرکت, خلق مدام, برگسون,
چکیده مقاله :
فلسفه برگسون بر دو مساله اساسی زمان حقیقی یا "دیرند" و شهود (Intuition ) استوار گشته است و پیوند عمیقی میان مفاهیم سه گانه زمان، حرکت وشهود برقرارنموده است. وی متعلق شهود را حرکت تطور و فعالیت خلاق شور زیستی می داند ودرپاسخ به دیدگاههای مکانیستی وغایت شناسانه ،وجود جنبش خلاق خود انگیخته وخود جوش را پیش می نهد که دائما اشکال تازه ای از حیات را به وجود می آورد وخلق وخلقت را به صورتی پیش رونده به سطوح بالاتری از تکوین وتحول می رساند. در بررسی مساله حرکت ( motion) ابتدا به اثبات و تبیین اختیار و آزادی پرداخته است و برای بررسی آن به مساله زمان توجه نموده است. به عقیده برگسون مجادلاتی که میان قائلان به جبر ومخالفان آنان صورت گرفته بواسطه فهم نادرست از مفهوم دیرند و بعد، توالی و همزمانی ، چونی و چندی است و با بر طرف نمودن این اشتباه ، مجموعه شبهات مربوط به جبر واختیار و تعریف هایی که برای آن شده و خود مساله اختیار از میان خواهد رفت . برگسون با نظریه تکامل مخالف نیست بلکه با آن نظریه های علمی تکامل مخالف است که فعالیت خلاقانه زندگی را انکار می کنند و تکامل را در حد ترتیب بخشهای مادی می دانند. در این مقاله به تفسیر دینامیکی برگسون از سه بحث زمان ،شهود وحرکت و برآیندآن،که همان خلق مدام می باشد، خواهیم پرداخت.
Bergson's philosophy has been based on two fundamental questions of real or "inertia" and intuition, and has established a deep linkage between the three concepts of time, movement, and intercourse. He believes that intuition is the movement of evolution and the creative activity of exuberance, and in response to the spatial and sociopolitical views, the existence of a self-evolving, self-evident creative movement, which constantly creates new forms of life, and progresses in nature and excitement To higher levels of development. In studying motion, first, we have tried to prove and clarify freedom and freedom, and it has paid attention to the problem of time in order to study it. In Bergson's view, the controversies that have been made between those who believe in their algebra and their recklessness are due to the incorrect understanding of the concept of late, and then, to the sequence and coincidence, to some extent, and to some extent, and to address this mistake, the set of algebraic doubts and definitions for which And the problem itself will be ruled out. Bergson is not opposed to the theory of evolution, but with the opposite of the scientific theories of evolution, which deny the creative activity of life and consider evolution as much as the arrangement of material parts. In this paper, Bergson's dynamic interpretation of three time talk, intuition, and motion, which is the same as the constant mood.
_||_