برهان عقلی علم الهی بر امامت امیرالمومنین علیه السلام
محورهای موضوعی : کاوش های عقلی"
1 - استادیار و عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی،دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز،اهواز،ایران
کلید واژه: علی ابن ابی طالب, برهان علم الهی, ادعای امامت, علم الهی, امامت امیرالمومنین,
چکیده مقاله :
تا کنون پژوهش های دامنه داری پیرامون علم الهی امیرالمومنین علی × صورت گرفته است؛اما هنوز زوایای ناگفته بسیاری نزد محققان کلام اسلامی وجود دارد .آنچه در این وجیزه بررسی می شود نگاهی متفاوت به علم الهی ایشان است.زاویه ی متفاوت برگرفته از این مسأله است که چگونه می توان به شیوه برهانی وعقلی از رهگذر علم الهی دینی، امامت حضرت علی × را اثبات نمود؟ برهان علم از سه مقدمه تشکیل شده است :اول : اثبات علم الهی دینی امیرالمومنین × بر اساس نصوص معتبر ؛ دوم:عدم اعطای علم الهی به مدعی دروغین امامت ؛سوم:تنها حضرت علی × دارای علم الهی و مدعی امامت منصوص بوده است.مقدمه اول با ادله ی قرآنی و روایی اثبات شده ومقدمه دوم، بر اساس حکم عقلی مسلم است .مقدمه سوم نیز در گزارشات منابع معتبر شیعه و اهل سنت آمده است .بنابر مقدمات با روش های معمول روایی ،توصیفی –تحلیلی ، فرضیه پژوهش اثبات شده است.
So far, extensive research has been done on the theology of Amirul Momineen Ali, but there are still many unsaid angles among Islamic scholars. What is examined in this article is a different view of his theology. How can the imamate of Hazrat Ali be proved in a logical and logical way through religious theology?The proof of science consists of three premises.First: Proof of the divine religious knowledge of Amir al-Mominin based on authentic texts.Second: Not granting divine knowledge to the false claimant of Imamate.Third: Only Hazrat Ali had divine knowledge and claimed Imamate.The first premise is proven by Quranic and narrative evidence, and the second premise is certain based on a rational judgment.According to the preliminaries, the research hypothesis has been proven with the usual narrative, descriptive-analytical methods.
_||_