جستاری انتقادی به شیوههای کنترل شرکتی در بنگاههای مادر
محورهای موضوعی : بازاریابی اسلامیپریناز عربزاده 1 , حامد رحمانی 2 , علی محتشمی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
3 - دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
کلید واژه: کنترل استراتژیک, جستار انتقادی, کنترل مالی, کنترل تعاملی, بنگاههای مادر,
چکیده مقاله :
اگرچه گسترش بنگاههای مادر برای توسعه اقتصادی اهمیت فراوانی دارد و نقش محوری آنها در اداره کسبوکارهای متنوع و ارزشآفرینی نسبت به حالت تفکیکی شرکتها انکارناپذیر است؛ اما یکی از دغدغههای اصلی این بنگاهها و مدیران شرکتهای تابعه، چگونگی برقراری روابط یا به عبارتی کنترل شرکتی است. بنگاههای مادر میتوانند بر کل فرایند تجاری شرکتهای تابعه کنترل داشته و این کنترل در قالب سه سبک برنامهریزی استراتژیک، کنترل مالی و کنترل استراتژیک انجام شود که در ادبیات نظری، به شیوه کنترل مادری مرسوم است. بااینحال، پیچیدگی شرایط محیطی و عدم قطعیتهای فزاینده، موجب میشود صرفاً اتخاذ یک سبک کنترلی ثابت نتواند اهداف بنگاههای مادر را تأمین کند؛ بنابراین ایجاد یک سیستم کنترلی تعاملی و سناریو محور برای شرکتهای تابعه بهمنظور بقای بلندمدت پیشنهاد میشود. در این مقاله با مرور ادبیات کنترل بنگاههای مادر و با نگاه انتقادی به شیوهها و سبکهای مرسوم کنترل شرکتهای تابعه، شیوه جدیدی با تأکید بر مشارکت، تعامل و داخلی سازی تصمیمات راهبردی ارائه شده است تا بتواند کاستیهای فعلی را پوشش داده و کنترل مؤثرتری از بنگاههای مادر در محیطهای در حال تغییر ارائه دهد. در این مقاله دستهبندی مختلف بنگاههای مادر در کنار پیکربندی و سبکهای مدیریتی آنها تحت شرایط مختلف، تناسب ویژگی-ها، اندازه، تنوعبخشی و شیوههای ارزشآفرینی مقایسه شده است. این مقاله مروری میتواند برای کنترل شرکتی مؤثر باشد و بهعنوان یک راهنما برای محققان آینده بهمنظور تحلیل سبکهای مختلف مدیریتی بنگاههای مادر تحت شرایط عدم قطعیتها، افق جدیدی بگشاید.
Although the expansion of parent firms is of great importance to economic development and their central role in the administration of diverse businesses and value creation is undeniable, one of the main concerns of these firms and managers of subsidiaries is how to establish relationships or in other words corporate control. Parent firms can control the entire business process of subsidiaries, and this control can be introduced in the form of three styles of strategic planning, financial control and strategic control, which is commonly known as parent control in theoretical literature. However, the complexity of environmental conditions and increasing uncertainties will not allow the adoption of a fixed control style to meet the goals of the parent firms. Therefore, creating an interactive and scenario -based control system is recommended for subsidiaries for long-term survival. In this article, by reviewing the literature on parent firms control and a critical view of the popular methods and styles of controlling subsidiary companies, a new method with an emphasis on participation, interaction and internalization of strategic decisions is presented to cover the current shortcomings and offer a more effective control of firms in changing environments. In the current study, the different categories of parent firms along with their configuration and managerial styles under different conditions, the proportion of characteristics, size, diversity and value -making practices are explained and compared. This review article can be effective for corporate control and can open a new horizon for future researchers to analyze the different styles of parent firms under uncertainty.
_||_