بررسی فقهی حقوقی منع اخلال در نظم و امنیت اقتصادی و مالی در پرتو مذاق شریعت و آیات قرآن
محورهای موضوعی : حقوق اسلامیسید مرتضی حسینی نسب 1 , محمود قیوم زاده 2 , سمیرا گلخندان 3
1 - دانشجوی دکتری الهیات و معارف اسلامی (فقه و مبانی حقوق و اندیشههای امام خمینی)، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران.
2 - استاد، گروه الهیات و معارف اسلامی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران.
3 - استادیار، گروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران.
کلید واژه: اقتصاد, مذاق شریعت, اخلال در نظام اقتصادی, مفسدین اقتصادی,
چکیده مقاله :
فساد اقتصادی باعث گسترش فقر و افزایش شکاف بین فقیر و غنی، بی اعتمادی به جامعه و بی انگیزگی جوانان برای کسب درآمد مناسب می شود. بنابراین می توان گفت که بدترین و بزرگترین مفاسد فساد اقتصادی و مالی است، فساد مالی و اقتصادی همچون یک بیماری واگیردار ، همه دستاوردها و تلاش های جامعه و دولت ها را از بین می برد و همه پول و ثروت را به دست دلالان می فرستد. لذا حفظ امنیت اقتصادی و نظم و مدیریت نقدینگی وکوتاه نمودن دست دلال ها از منابع مالی جامعه به عنوان یکی از اصول مهم در اسلام می باشد. می توان مذاق شریعت به عنوان شناخت راه ها و روش های حلال. فقها از طرق مختلف به روح، ذات و دنیای درونی موضوع دانست. در واقع فقیه روش، بینش و اعمال قانون را در روح و باطن خود می فهمد و می چشد. در زمینه منع و جلوگیری از مفسدین اقتصادی در بسیاری از مبانی و منابع فقهی و حقوقی مباحث مبسوطی ارائه گردیده است که به طور واضح و مبرهن می توان در آیات و روایات حرمت اخلال در نظام اقتصادی را دریافت . در این تحقیق که به روش توصیفی-تحلیلی صورت گرفته است به بررسی دیدگاه های فقهی حقوقی منع اخلال در نظام اقتصادی بر مبنای آیات و روایات پرداخته ایم.
Economic corruption causes the spread of poverty and widening the gap between the rich and the poor, mistrust of the society and lack of motivation of the youth to earn a decent income. Therefore, it can be said that the worst and biggest corruption is economic and financial corruption, financial and economic corruption is like a contagious disease, it destroys all achievements and efforts of society and governments and sends all money and wealth into the hands of dealers. Therefore, maintaining economic security and order and liquidity management and shortening the hands of brokers from the financial resources of society is one of the important principles in Islam. It can be "Mozaq Shariat" as knowledge of halal ways and methods. The jurists considered the soul, essence and inner world in different ways. In fact, the jurist understands and tastes the method, insight and application of the law in his soul. In the field of prohibiting and preventing economic corruptors, extensive discussions have been presented in many jurisprudential and legal sources, which can clearly and demonstrably be found in the verses and traditions of the sanctity of disruption in the economic system. In this research, which has been carried out using a descriptive-analytical method, we have examined the jurisprudential views of the prohibition of disruption in the economic system based on verses and traditions.
_||_