مقایسهی اثربخشی فنون مختلف آموزش تفکرخلاق بر خلاقیت دانشآموزان پایهی اول دورهی متوسطه
محورهای موضوعی : خلاقیت و نوآوری از جنبه‏های روان‏شناختی، علوم شناختی، علوم تربیتی و آموزشی (خلاقیت شناسی روان‏شناختی، خلاقیت شناسی پرورشی)ابوالقاسم یعقوبی 1 , حسین محققی 2 , نصرالله عرفانی 3 , سیدعلی مرتضوی 4
1 - نویسنده
2 - نویسنده
3 - نویسنده
4 - نویسنده
کلید واژه: تفکر خلاق, اسکمپر, بارش فکری, خود پنداره, سینکتیکس,
چکیده مقاله :
این پژوهشبا هدفمقایسه ی اثر بخشی فنون مختلف آموزش تفکرخلاق بر خلاقیت دانش آموزان انجام پذیرفت. روش تحقیق، نیمه آزمایشی از نوع گروه های کنترل نابرابر بود. تعداد 70نفر از دانش آموزان پایه ی اول متوسطه انتخاب و به صورت تصافی در چهار گروه جایابی شدند. سپس فنون تفکر خلاق شامل یورش فکری، اسکمپر[1] و سینکتیکس[2] در سه گروه اجرا و یک گروه به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. برای گردآوری اطلاعات، از پرسشنامه ی خلاقیت عابدی استفاده گردید. پس از 10 جلسه آموزش 90دقیقه ای،نتایج با استفاده از تحلیل کوواریانس[3] مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت. یافته ها نشان داد که تنها فن بارش فکری بر خلاقیت تأثیر معنا داری گذارده (05/0p)، اثر روش اسکمپر قابل توجه ولی غیر معنا دار است و سینکتیکس هیچ تأثیری در آن نداشته است بنابراین، آموزش فن بارش فکری می تواند منجر به افزایش خلاقیت دانش آموزان شود. Br
This research was conducted with the objective of examining the effect of three methods of creativity thinking (brainstorming, scamper and synectics) on creativity development among first grade guidance school students in. Method: statistical population of this study were all first grade guidance school students in Sardrood township. Present study was a pretest-posttest quasi - experimental design with control group. Four classes of first grade guidance school students (including 70 male students that all wer boy) were standed in 4 groups (brainstorming, scamper, synectics and control group) by using cluster sampling. In order to measure the dependent variable, namely creativity, Abedi (1372) Test of Creative Thinking was used. Results: The results revealed differences between pretest and posttest scores of brainstorming and scamper groups with control group. But these differences were significant between brainstorming and control group only (p<0.05). Conclusion: Regardless of the results, brainstorming technique training can lead to an increase in students creativity.