رابطهی کمالگرایی و طرحوارههای ناسازگار اولیه با سندرم ایمپاستر در دختران دانشجو
محورهای موضوعی : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانیمهرنوش کلائی راد 1 , نادیا مدنی پور 2 , مهدیه صالحی 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آژاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه روانشناسی، واحد آَشتیان،دانشگاه آژاد اسلامی، آشتیان، ایران
3 - استادیار گروه روانشناسی بالینی و هیات علمی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آژاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: کمالگرایی, سندرم ایمپاستر, طرحواره ناسازگار اولیه,
چکیده مقاله :
هدف: یکی از ویژگیهای شخصیتی که روی عملکرد دانشجویان تأثیر میگذارد، نشانگان وانمود گرایی (سندرم ایمپاستر) است بر این اساس، هدف پژوهش حاضر تعیین رابطهی کمالگرایی و طرحوارههای ناسازگار اولیه با سندرم ایمپاستر در دختران دانشجو بود. روش: روش تحقیق توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان مؤنث مشغول به تحصیل در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز در سال 97-1396 بود. با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و بر اساس جدول تعیین حجم نمونه کرجسی-مورگان (1970) تعداد 350 نفر از دانشجویان انتخاب شدند و پرسشنامه نشانگان وانمود گرایی (کلانس-ایمز، 1978)، پرسشنامه کمال گرایی چندبعدی (فراست، 1990) و پرسشنامه طرحوارههای ناسازگارانه یانگ-فرم کوتاه (یانگ، 2005) را تکمیل نمودند. تحلیل دادهها با استفاده از روش آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با روش ورود همزمان و نرمافزار آماری SPSS 26 انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین کمال گرایی و ابعاد آن (نگرانی درباره اشتباه، شک درباره اعمال، انتظارات والدینی، انتقادگری والدینی، استانداردهای شخصی و سازماندهی) با نشانگان وانمود گرایی همبستگی معناداری وجود دارد. همچنین، نتایج نشان داد که باوجوداینکه بین نمره کل طرحواره ناسازگار اولیه و تمامی ابعاد آن با نشانگان وانمود گرایی همبستگی معناداری وجود دارد اما تنها ابعاد گرفتار/خویشتن تحول نیافته، خویشتنداری/خود انضباطی ناکافی، محرومیت هیجانی، رهاشدگی/بیثباتی، بیاعتمادی/بدرفتاری، انزوای اجتماعی/بیگانگی، شکست، وابستگی/بیکفایتی، آسیبپذیری در برابر ضرر و بیماری، اطاعت و بازداری هیجانی توان تبیین تغییرات مرتبط با نشانگان وانمود گرایی را داشتهاند. نتیجهگیری: دانشجویان دارای نشانگان وانمود گرایی باوجود شواهد بیرونی موفقیتها، در درونی سازی موفقیتها خود ناتوان هستند و کمالگرایی ناسالم و طرحوارههای ناسازگاری اولیه از ویژگیهای این افراد میباشند.
Purpose: One of the personality traits that affect students' performance is the syndrome of hypocrisy (Imposter syndrome). Accordingly, the aim of this study was to determine the relationship between perfectionism and the design of early maladaptive fantasies with Imposter syndrome. She was a student girl. Methods: The research method was descriptive-correlation. The statistical population of the study included all female students studying in the Faculty of Educational Sciences and Psychology of the Islamic Azad University, Central Tehran Branch in 2017-17. By stratified random sampling method and based on Krejcie and Morgan (1970) sample size determination table, 350 students were selected and Pretending Syndrome Questionnaire (Klans and Ames, 1978), Multidimensional Perfectionism Questionnaire (Frost, 1990) and completed the Yang-form maladaptive schematic questionnaire (Yang, 2005). Data analysis was performed using descriptive statistics, Pearson correlation coefficient and multiple regressions with simultaneous input method and SPSS 26 statistical software. Results: The results showed that there is a significant correlation between perfectionism and its dimensions (worry about mistakes, doubts about actions, parental expectations, parental criticism, personal standards and organization) with the symptoms of hypocrisy. Also, the results showed that although there is a significant correlation between the total score of the initial maladaptive schema and all its dimensions with the syndrome of hypocrisy, but only the dimensions of affected / unchanged self, inadequate self-control / self-discipline, emotional deprivation, Abandonment / instability, mistrust / abuse, social isolation / alienation, failure, dependence / inadequacy, vulnerability to harm and disease, obedience and emotional inhibition have been able to explain the changes associated with the syndrome of hypocrisy. Conclusion: Students with the syndrome of pretense, despite the external evidence of success, are incapable of internalizing success and unhealthy perfectionism and early maladaptive schemas are the characteristics of these people.
_||_