بررسی تأثیر آموزش گروهی تحلیل رفتار متقابل بر خودشفقتی و عزتنفس زنان آزاردیده عاطفی متقاضی طلاق
محورهای موضوعی : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانینوشین فتحالهزاده 1 , سیمین ایپچیحق 2 , نادره سعادتی 3 , سید علی دربانی 4
1 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن
2 - کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات کرمان
3 - دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
4 - دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
کلید واژه: تحلیل رفتار متقابل, عزتنفس, خودشفقتی, زنان آزاردیده عاطفی,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی تحلیل رفتار متقابل بر خودشفقتی و عزتنفس زنان آزاردیده عاطفی متقاضی طلاق انجام شده است.روش: پژوهش حاضر نیمه تجربی با گروه آزمایش، گروه گواه و طرح پیش آزمون-پس آزمون بود. جامعه آماری در پژوهش حاضر شامل زنان متقاضی طلاق مراجعهکننده به دادگاه مجتمع قضائی خانواده 2 ونک در تابستان 1395 بودند. پس از جلب رضایت و اطمینان از محرمانه بودن نتایج پژوهش از آنها درخواست شد که به پرسشنامههای آزار عاطفی، خودشفقتی (نف، 2003) و عزتنفس (کوپر-اسمیت) پاسخ دهند پس از جمعآوری و تجزیهوتحلیل پرسشنامههای پر شده 48 نفر نمره آزار عاطفی بالا و خودشفقتی و عزتنفس پایین گزارش نمودند. پس از تماس با زنان واجد شرایط ورود به پژوهش، تنها 24 نفر به مرکز مهرآور مراجعه و بهصورت تصادفی به دو گروه 12 نفری آزمایش و گواه کاربندی شدند. پیش از شروع درمان هر دو گروه آزمایش و گواه در مرحله پیشآزمون به پرسشنامههای خودشفقتی و عزتنفس پاسخ دادند و سپس گروه آزمایش 8 جلسه به مدت 90 دقیقه تحت آموزش گروهی تحلیل رفتار متقابل قرار گرفتند و گروه گواه هیچ نوع درمانی را در این مدت دریافت نکردند؛ پس از پایان درمان مجدداً هر دو گروه آزمایش و گواه به پرسشنامههای خودشفقتی و عزتنفس پاسخ دادند. برای تجزیهوتحلیل دادههای بهدست آمده از روشهای آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که آموزش گروهی رواندرمانی تحلیل رفتار متقابل بر خودشفقتی گروه آزمایش در مرحله پسآزمون اثر داشته است (001/0 P=، 73/14F=). همچنین این آموزش میزان عزتنفس (003/0 P=، 19/11F=) را نیز بهطور معناداری افزایش داده است. نتیجه گیری: بر اساس یافتهها میتوان نتیجهگیری کرد که آموزش گروهی رواندرمانی تحلیل رفتار متقابل بر خودشفقتی و عزتنفس زنان گرفتار آزار عاطفی مؤثر است.
This study aimed to investigate the effectiveness of group training in transactional analysis on compassion and self-esteem, emotional abused women divorce is done. Quasi-experimental study experimental group pretest-posttest control group. The statistical population in this study include divorce women referred to family court trial in the summer of 2016 were 2 GUI. After satisfying and ensure the confidentiality of the results of the questionnaire, they were asked to emotional abuse, self-compassion (Neff, 2003) and self-esteem (Cooper-Smith) respond after collecting and analyzing questionnaires filled 48 people score high emotional abuse and low self-esteem and compassion, respectively. After contact with women eligible for the study, only 24 patients referred to the center Mehravar randomly into two groups of 12 subjects were assigned to experimental and control. After the end of treatment to both test and control groups responded to the questionnaire, compassion, and self-esteem. Data analyzed using descriptive statistics and analysis of covariance was used. The results showed that transactional analysis psychotherapy training program on self-compassion is affected groups in post-test (F =14.73, P = 0.001). Also, the training of self-esteem (F =11.91, P = 0.003) also increased significantly. Based on the results it can be concluded that transactional analysis psychotherapy training on compassion and self-esteem of women caught Emotional abuse is effective.
_||_