بررسی مکانیسم دفاعی روانی گریز در رما ن های غزاله علیزاده با تکیه بر رمان خانه ادریسی ها" و "شبهای تهران" بر اساس نظریه زیگموند فروید
محورهای موضوعی : ادبیات تطبیقی (فارسی- انگلیسی)زهرا دوستی 1 , آرش مشفقی 2 , محمدعلی مجلل 3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.
2 - دانشگاه آزاستادیار رشتۀ زبان و ادبیات فارسی، ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی بناب، ایران.اد اسلامی واحد بناب
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی بناب ، ایران
کلید واژه: روانشناسی, مکانیسمهای دفاعی روانی, مکانیسم گریز,
چکیده مقاله :
مکانیسمهای دفاعی، واکنشهای روان آدمی در برابر تنشهایی است که روح و روان او را تحت تأثیر قرار میدهند و او را تا مرز از هم پاشیدگی پیش میبرند. از نگاه فروید، مکانیسمهای دفاعی، به طور ناخودآگاه، منجر به بروز تمایلات و رفتارهایی میشوند که فرد را در برابر تنیدگیها محافظت میکنند. مکانیسم "گریز" از زمرة سازوکارهاییست که به هنگام فشار روحی فراوان، در رفتار فرد بروز میکند و او را از صحنههای آزاردهنده دور میکند. افراد برای فراموشی اضطراب، خشم و ناکامی، به شیوة ناخودآگاه از مشکل پیش آمده میگریزند و در این گریز، تا حدودی آرامش و تعادل از دست دادة خود را باز مییابند. هر چند در این گریز، میتوان انتظار پیامدهای منفی را نیز داشت اما روان آدمی، گاه ناگزیر، از این انتخاب است. تأمل در آثار داستانی غزاله علیزاده نشان میدهد که او نسبت به رفتارها و واکنشهای افراد در مواجهه با مشکلات، توجه خاصی دارد و مکانیسمهای دفاعی را در بروز برخی از رفتارهای قهرمانان آثارش دخیل میداند. این نوشتار با بررسی رفتارهایی از جنس "گریز" با تکیه بر دانش روانشناسی، به تحلیل این رفتارها پرداخته و به ریشهیابی "گریز"هایی اقدام کرده که به گونهایی، واکنش به اضطرابی بودهاند که بر روان شخصیتها در طول زندگی وارد شدهاند. نتایج حاصل از این بررسی نشان میدهد که بیشتر زنان آثار غزاله علیزاده و گاه برخی از مردان، در مواجهه با ناکامیها و اضطرابها، به دنبال پناهگاهی هستند که تلخی اضطراب را به فراموشی سپارند.
The defense mechanisms are the mental reactions of a person to the tensions which affect one’s spirit and could be taken to the edge of disintegration. Defense mechanisms, unintentionally, materializes tendencies and behaviors which protect the person against tensions. Escape mechanism is a mechanism which emerges in case of redundant psychological pressure on a person and disposes the person from unpleasant events. People unintentionally avoid the problem in order to forget stress, rage and failure. During this escape, one could retrieve the lost peace and balance to some extents. Although in this escape, negative consequences could be expected, this option is occasionally inevitable for human spirit. Studying Ghazaleh Alizadeh’s works reveals her special attention on the behavior and the reactions which people demonstrate when facing the problems and considers defense mechanisms as the reason of some behaviors in her novel’s protagonists. This article analyzes the escape related behaviors by studying them, based on psychology and rooted the escapes which were somehow a reaction to the stress induced on the characters during their lifetime. The results of the study show that women mostly and occasionally men, look for a shelter to forget the anxiety while facing failures and tensions. Taking refuge in the carefree and cozy corner of the life, a escape to the objects, le.
Investigating the Psychological Defense Mechanism of "Escape" in the Novels of Ghazaleh Alizadeh Based on the Novels "The House of Hydrangeas" and "Nights of Tehran" Based on the Theory of Sigmund Freud.
Zahra dosti1, Arash Moshfeghi2
Abstract
Defense mechanisms are reactions of a person's psyche against the tensions that affect his soul and spirit and push him to the point of disintegration. From Freud's point of view, defense mechanisms unconsciously lead to the emergence of tendencies and behaviors that protect a person from stress. The "escape" mechanism is one of the mechanisms that appear in a person's behavior when he is under a lot of mental pressure and keeps him away from disturbing scenes. In order to forget anxiety, anger and failure, people unconsciously run away from the problem and in this escape, they regain some peace and balance. Although in this escape, one can expect negative consequences, but the human psyche is sometimes inevitable from this choice. Reflecting on Ghazaleh Alizadeh's fictional works shows that she pays special attention to people's behaviors and reactions when faced with problems, and considers defense mechanisms to be involved in some of the behaviors of the heroes of her works. By examining "avoidance" behaviors based on psychological knowledge, this article analyzed these behaviors and tried to find the roots of "avoidances" that were a reaction to the anxiety that was inflicted on the psyche of the characters during their lives. are The results of this study show that most of the women of Ghazaleh Alizadeh's works, and sometimes some men, when faced with failures and anxieties, look for a shelter to forget the bitterness of anxiety. Taking refuge in the cozy corner of life and indifference, escaping into the arms of objects, drowning in past memories, escaping to nature and its members, and taking refuge in wealth, are among the most prominent examples of "escape" in Ghazaleh Alizadeh's long fiction works, which are the product of tension. It is people's mental health.
Keywords: escape psycho defense mechanism, Ghazaleh Alizadeh, Idrisi's house, Tehran nights.
References:
A) Books
1. Ahmadvand, Mohammad Ali (1989), psychological defensive mechanisms, Tehran: Bamdad Publications.
2. Parvin, Lawrence, John Oliver, P. (2002). Personality: Theory and Research. Translated by Muhammad. Jafar Javadi, P. Kadivar. Tehran: Aeezh Publications.
3. Borno, Frank.,J (2004), Dictionary of Key Words in Psychology, translated by Farzaneh Taheri and Mahshid Yasaye, Tehran: Nahid Publications.
4. Pourafkari, Nusratullah (2006), Comprehensive Dictionary of Psychology and Psychiatry, vol. 1, Tehran: Farhang Moaser Publishers.
5. Sharf, Richard, S (2002), Theories of Psychotherapy and Counseling, translated by: Mehrdad Firoz Bakht, Tehran: Rasa Publications.
6. Shamlou, Saeed (2003), schools and theories in personality psychology, Tehran: Roshd publications.
7. Shafiabadi, Abdullah (2006), theories of counseling and psychotherapy, Tehran: Center for Academic Publications
8. Schultz, Duane and. Sydney Ellen Schultz (2020), Theories of Personality, translated by: Yahya Seyed Mohammadi, Tehran: Virayesh publications
9. Sanati, Mohammad (2001), Psychological analysis in art and literature, Tehran: Markaz Publication
10. Alizadeh, Ghazaleh (1998), House of the Idrisians", Tehran: Toos Publication.
11. .....................(1999), Nights of Tehran, Toos Publication.
12. Farzad, Abdolhossein; About literary criticism: Ghatra publications.
13. Freud, Sigmund (2012), psychological defense mechanisms, translators: Habib Gohari Rad and Mohammad Javadi, Tehran: Radmehr Publications.
15. Landin, Robert W (1999), theories and systems of psychology, translated by Yahya Mousavi, Tehran: Virayesh publications.
16. Hoffman, Karl, Mark Vernoy, Judith Vernoy (2000), General Psychology, Theory and Application, translators: Hadi Boheirai et al., Tehran: Arsbaran Publications.
17. Jung, Carl (1998), Psychology of the unconscious, Tehran: Elmifarhangi Publications.
b) Articles
18. Akbari, Adnan and Khanipour, Hamid (2019), "Freud, Rank and the Problem of Anxiety", Journal of Psychology, Year: 8, No: 11. pp. 47-56.
19. Besharat, Mohammad Ali and Sharifi, Mandana and Iravani, Mohammad (2001), " relationship between attachment styles and defense mechanisms", journal of psychology, No: 19, pp. 277-289.
20. Bolhari, Jafar (1992), "Anxiety", Quarterly Journal of Education, No: 74, pp. 36-39.
21. Payandeh, Hossein, familiar stranger: Psychoanalysis in Literary Criticism, Book of the Month of Literature and Philosophy, No: 59, pp: 26-37.
22. Khadvipour, Rouholah and Sara Zirak (2023), " A study of the Inferiority Complex of the main character in the novel "the last game of Banou" based on the views of Alfred Adler. ", Jostarnameh Comparative Literature, 7( 23), pp. 112-85.
23. Rastgar, Sh. (1993), "Spirit of Bourgeoisie", Journal of Political and Economic Information, No.: 67 and 68, pp. 50-56.
24. Abdullahpour, Sattar and Arash Moshfeghi (2021), " Psychological Analysis of Farhad and Shirin Poem by Vahshi Bafghi Using Freudian Defense Mechanisms ", Jostarnameh Comparative Literature, 6(20), pp. 115-87.
25. Allami Mehmandosti, Zulfaqar and Davoudi Panah, Nasim (2015), "Investigation of Esfandiar's defense mechanisms in the battle with Rostam", Quaterly of Lorestan University's epic literature, 2(4), pp. 71-99.
26. LotfiKashani, Farah (2016), " Escape from consciousness: a discussion based on the integrated treatment ", Journal of Thought and Behavior in Clinical Psychology, No. 40, pp. 71-99.
بررسی مکانیسم دفاعی روانی «گریز» در رمانهای غزاله علیزاده
با تکیه بر رمان «خانه ادریسیها» و «شبهای تهران» بر اساس نظریه زیگموند فروید
چکیده
مکانیسمهای دفاعی، واکنشهای روان آدمی در برابر تنشهایی است که روح و روان او را تحت تأثیر قرار میدهند و او را تا مرز از هم پاشیدگی پیش میبرند. از نگاه فروید، مکانیسمهای دفاعی، بهطور ناخودآگاه، منجر به بروز تمایلات و رفتارهایی میشوند که فرد را در برابر تنیدگیها محافظت میکنند. مکانیسم «گریز» از زمرة سازوکارهاییست که به هنگام فشار روحی فراوان، در رفتار فرد بروز میکند و او را از صحنههای آزاردهنده دور میکند. افراد برای فراموشی اضطراب، خشم و ناکامی، بهشیوة ناخودآگاه از مشکل پیش آمده میگریزند و در این گریز، تا حدودی آرامش و تعادل از دستدادة خود را باز مییابند. هر چند در این گریز، میتوان انتظار پیامدهای منفی را نیز داشت اما روان آدمی، گاه ناگزیر، از این انتخاب است. تأمّل در آثار داستانی غزاله علیزاده نشان میدهد که او نسبت به رفتارها و واکنشهای افراد در مواجهه با مشکلات، توجه خاصی دارد و مکانیسمهای دفاعی را در بروز برخی از رفتارهای قهرمانان آثارش دخیل میداند. این نوشتار با بررسی رفتارهایی از جنس «گریز» با تکیه بر دانش روانشناسی، به تحلیل این رفتارها پرداخته و به ریشهیابی «گریز»هایی اقدام کرده که بهگونهایی، واکنش به اضطرابی بودهاند که بر روان شخصیتها در طول زندگی وارد شدهاند. نتایج حاصل از این بررسی نشان میدهد که بیشتر زنان آثار غزاله علیزاده و گاه برخی از مردان، در مواجهه با ناکامیها و اضطرابها، بهدنبال پناهگاهی هستند که تلخی اضطراب را به فراموشی سپارند. پناهبردن به گوشة دنج زندگی و بیاعتنایی، گریختن به آغوش اشیاء، غرقشدن در خاطرات گذشته، گریز بهسوی طبیعت و اعضای آن، و پناه بردن به ثروت، از برجستهترین مصادیق «گریز» در آثار داستانی بلند غزاله علیزاده است که محصول تنشهای روانی افراد است.
واژگان کلیدی: مکانیسم دفاعی روانی گریز، غزاله علیزاده، خانة ادریسیها، شبهای تهران.
1-مقدمه
رفتارهای دفاعی، از ما در برابر هیجانات ناخوشایند محافظت میکنند و مانع آگاهی ما از عواطف و احساساتی میشوند که برای ما نهتنها لذّتبخش نیستند بلکه میتوانند بسیار آزاردهنده باشند. نکتة جالب توجه اینکه: «مکانیسمهای دفاعی، خود واقعیت را در سطح ناهوشیار انکار یا تحریف میکنند» (شارف، 1381: 60)؛ پس میتوان گفت: در همة مکانیسمهای دفاعی، روان با استفاده از عامل خودفریبی، مانع آگاهی ما از عواطف و احساسات آزاردهنده میشود. اضطراب، افسردگی، و خشم مهمترین عواطف ناخوشایندی هستند که روان ما را تحت تأثیر قرار میدهند. سیستم روانی ما بهمحض احساس خطر در برابر اضطراب فرساینده، سازوکارهای دفاعی را به کار میگیرد تا تعادل لازم را فراهم آورد.
مطالعة رفتار شخصیتهای آثار ادبی از منظر دانش روانشناسی، امروزه با عنوان نقد روانشناختی، از اهمّیت شایان توجهی برخوردار است. این نقد با ظهور فروید و نظریههای وی درخصوص روانکاوی افراد پا به عرصه گذاشت و نقد روانشناسی یکی از مکتبهای تفسیری پر سر و صدای قرن بیستم گردید (فرزاد، 1376: 78). آثار داستانی غزاله علیزاده از زمرة متونیست که در آن نویسنده با رویکردی روانشناسانه به خلق شخصیتهایی پرداخته که رفتارشان ریشه در مشکلات روانی دارد. سازوکارهای دفاعی به کار گرفته شده در رفتار هر یک از این شخصیتها به منظور مقابله با اضطراب و افسردگی، بسیار برجسته است. تعمّق در این سازوکارها، نشان میدهد که واکنشی به نام «گریز» در رفتار این افراد، بسیار پررنگ است. این نوشتار درصدد پاسخگویی به این سؤال است که:
دلایل به کارگیری مکانیسم دفاعی «گریز» در رفتار شخصیتهای داستانی غزاله علیزاده کدامند؟
1-1- بیان مسئله
ادبیات داستانی معاصر به دلیل توجه به مباحث روانشناسی، از دیدگاه نقد روانشناسی بسیار حائز اهمّیت است. «نقد روانشناسی به تحلیل احساس، افکار و رفتارهای قهرمانان داستانی براساس نظریههای روانشناسی میپردازد» (عبداللهپور و مشفقی، 1401: 93). این نکته در آثار زنان داستاننویس، نمود برجستهای دارد. زنان بهدلیل برخورداری از برخی ویژگیهای روحی-روانی، توجه موشکافانهای به کنشها و رفتارهای افراد در موقعیتهای مختلف دارند. مکانیسمهای دفاعی روانی از جمله مباحث مهم روانشناسیاند که میکوشند دلیل بروز برخی رفتارها را در شخصیت افراد در برابر اضطرابها و تنیدگیها را بیان کنند. فروید و همکارانش با ارائة نظریاتی مبسوط دربارة انواع مکانیسمهای دفاعی روانی، توانستند انگیزة بسیاری از واکنشهای روانی افراد را پیدا کنند.
غزاله علیزاده بهعنوان یکی از زنان مطرح داستاننویسی معاصر، رفتار و کنشهای شخصیتهای داستانهایش را بر اساس مطالعات فروید در زمینة مکانیسمهای دفاعی، مورد توجه قرار داده است. مکانیسم گریز از زمرة مهمترین سازوکارهایی است که در رفتار شخصیتهای داستانی غزاله علیزاده نمود پیدا میکند.
این نوشتار در صدد است، دلایل بروز سازوکار دفاعی گریز در رفتار شخصیتها را در دو رمان خانۀ ادریسیها و شبهای تهران مورد بررسی قرار دهد. اهمّیت این پژوهش در راهیابی به ارتباط عمیق دانش روانشناسی با متون ادبی، بهویژه ادبیات داستانی است، علاوهبر این، نقش برجستة ادبیات داستانی درخصوص مشکلات روانشناختی شخصیتها تبیین میشود.
2-1- اهمّیت و ضرورت پژوهش
با توجه به این که شخصیتها و انگیزة رفتار آنان از دیدگاه روانشناسی در آثار داستانی زنان نویسنده تاکنون مورد تعمّق قرار نگرفته است. بررسی و تحلیل مکانیسم دفاعی گریز در شخصیتهای آثار داستانی غزاله علیزاده، از برخی واقعیتهای روانی و اجتماعی افراد پرده برمیدارد و دستاندرکاران حوزة روانشناسی، جامعهشناسی و دیگر حوزهها را بر آن میدارد تا در صدد حل بسیاری از مشکلات برآیند که سبب بروز این واکنش در رفتار افراد بهویژه زنان شده است، بنابراین بررسی مکانیسم دفاعی گریز در رمانهای غزاله علیزاده، از اهمّیت و ضرورت قابل توجهی برخوردار است.
3-1-پیشینة تحقیق
تاکنون بررسیهای متعدّدی درخصوص مکانیسمهای دفاعی روانی در متون ادبی صورت گرفته که بهعنوان مثال میتوان از مقالة زینب حاجی، اسماعیل صادقی و جمالالدین مرتضوی(1393) نام برد که در نوشتاری با عنوان« بررسی مکانیزمهای دفاعی روانشناختی در رمان پل معلّق»، به بررسی رفتارهایی میپردازد که ریشه در اضطراب و تنیدگیهای دوران جنگ تحمیلی ایران و عراق دارد.
همچنین مقالة مریم زمانی و دیگران(1401) با عنوان «سبک دفاعی شخصیتهای رمان کلیدر»، نویسنده به این نتیجه دست یافته که بیشتر رفتارهای شخصیتها بهویژه گلمحمّد در رمان در رویارویی با موارد استرس زا پدید آمده است.
در مقالة زارعی، فخری، سیدکاظم موسوی و غلامحسین مددی (1396) تحت عنوان «بررسی تطبیقی عنصر داستانی کشمکش و مکانیسمهای دفاعی فروید در داستان فرود شاهنامه»، شخصیت فرود و انگیزة رفتارهای او بر طبق نظریة فروید بررسی شده است.
مقالة داوودنيا نسرين, سراج خرمي ناصر و جولازاده اسمعيلي علي اکبر (1393)، با عنوان تحليل روانشناختي شخصيت پيران ويسه، پهلوان توراني، در شاهنامه فردوسي، نیز به بررسی سازوکارهای دفاعی روانی مثل: جبران، تبدیل و والایش در رفتار پیران پرداخته است.
1-4-روش کار
این مقاله بهشیوة تحلیلی-توصیفی، با تکیه بر منابع کتابخانهای، مطالعات مبسوطی درخصوص نظریة فروید دربارة مکانیسمهای دفاعی روانی انجام گرفته و در ادامه با رویکرد تحلیلی، مکانیسم دفاعی گریز را در رفتار شخصیتهای رمان غزاله علیزاده مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.
5-1-مبانی نظری پژوهش
«روانکاوی در پی این است که انسان از کشمکشهای درونی خویش، تا آنجاکه ممکن است، رها شود و به واقعیتهای درونی خویش بصیرت پیدا کند و بر خود فایق آید و خود را فتح کند» (صنعتی، 1382: 30). این دانش به ما کمک میکند تا شیوههای مقابله با تنشها را بیاموزیم. به اعتقاد یونگ اضطراب، مهمترین تنشی است که روح و روان آدمی را تحت تأثیر قرار میدهد. اضطراب به معنی نگرانی زیاد به سبب ترسی نامشخص و غیرمنطقی است (یونگ، 1377: 176). اضطراب یک احساس ناخوشایند است که «خود» برای فرار از این حس نامطبوع، سعی میکند از آن دوری گزیند. لذا، دست به کار شده با بهرهگیری از راهکارهای مختلف، درصدد برمیآید تا اضطراب را کمرنگ کند. این تلاش برای از بین بردن اضطراب و حس ناخوشایند آن، از طریق مکانیسمهای دفاعی صورت میگیرد (هافمن و دیگران، 1379: 123).
تعمّق در رفتار افراد نشان میدهد که در پس کوچکترین کنش نابهنجار هر فرد، اضطراب عمیقی نشسته است: «اضطراب زیربنای همة ناهنجاریهای روانی است» (شاملو، 1382: 39). میتوان گفت اضطراب برجستهترین احساسی است که ترکیبی از یک حس ناخوشایند در آینده را در ما ایجاد میکند (فروید، 1392: 86). روان آدمی برای مقابله با این حس آزاردهنده، از انواع روشها مدد میجوید تا از فشار وارده اندکی بکاهد. یکی از بارزترین این شیوهها، مکانیسمهای دفاعی هستند. سازوکارهای دفاعی از این بخش اعظم- که ناخودآگاه ما را تشکیل میدهند- سرچشمه میگیرند. فرويد معتقد است هميشه نبرد براي كاهش اضطراب، در درون آدمي وجود دارد و فقط ميزان آن، در حال تغيير و در نوسان است: «فرويد معتقد بود كه دفاعها بايد تا اندازهاي، هميشه در فعّاليت باشند. درست همانگونه كه كل رفتار توسط غرايز برانگيخته ميشود، پس كل رفتار از نظر دفاع عليه اضطراب، دفاعي است. شدت نبرد درون شخصيت ممكن است كم و زياد شود، ولي هرگز متوقّف نميشود» (شولتز، 1399: 65)
بیشک آدمی زمانی این مکانیسمها را از خود نشان میدهد که علامتی از پریشانی و اضطراب در روان او دیده شود: «مكانيسمهاي دفاعي شيوههاي غير ارادي و تقريباً ناخودآگاهانه و غير تعقّلي براي كاهش اضطراب و حفظ شخصيت هستند كه تحريف و خودفریبی، کم و بیش در آنها به چشم ميخورد» (شفيعآبادي، 1385: 55).
از ديدگاه فرويد، مکانیسمهای دفاعی فراوانی در روان آدمی شکل میگیرند که هر یک بنابر شرایط پیش آمده از خود واکنش نشان میدهند؛ حتی گاه ممکن است روان آدمي بهطور همزمان از چند مورد آن، بهصورت تلفیقی استفاده کند تا بتواند آرامش را برای روان مضطرب فرد به ارمغان آورد: «ما بهندرت فقط از يكي از آنها استفاده ميكنيم و معمولاً با به كارگيري چندين مكانيسم دفاعي بهطور همزمان از خودمان در برابر اضطراب دفاع مينماییم. همچنين، بين اين مكانيسمها مقداري همپوشي وجود دارد. با اذعان بر این امر، روانشناسان معتقدند این مکانیسمها درواقع، انكار يا تحريف واقعيت هستند، با اين كه ضرورياند، ولي تحريف هستند علاوهبر این، آنها ناهشيار عمل ميكنند. ما از آنها آگاه نیستیم، بدين معني كه در سطح هشيار، تصورات تحريف شده يا غير واقعي از خود و محيطمان داريم» (همان: 66). آنا فروید، بروز مکانیسمهای دفاعی را هرگز یک بیماری نمیپندارد و معتقد است این مکانیسمها «در ابقاء رفاه روانی طبیعی، نقش اساسی ایفا مینمایند. او همچنین عقیده دارد هر کس خواه به هنجار و خواه نروتیک، از یک گروه مکانیسمهای دفاعی، به درجات مختلف، استفاده میکند» (پورافکاری، 1385: 372). پس میتوان بروز این سازوکارها را به شکلها و گونههای مختلف در رفتار هر فرد شاهد بود.
1-5-1- انواع مکانیسمهای دفاعی روانی
تعمّق در منابع روانشناسی بهویژه منابعی که حاصل مطالعات گستردة فروید دربارة واکنشهای دفاعی است نشان میدهد که مکانیسمهای زیر به مقدار قابل توجهی در مقابله با اضطراب، در رفتار افراد به منصة ظهور میرسند: 1- فرافكني يا برونفکنی(Projection )، 2- دلیلتراشی يا توجيه (Rationalization )، 3- مکانیسم جبران(Compensation )، 4- تبديل يا هيستري(Conversion )، 5-سركوب(repression)، 6- انكار (Denial)، 7-واكنش وارونه يا واکنشسازی (ReactionFormation )، 8- گريز(Displacement )، 9- جابجايي( Sublimation )10- والايش(identification )، 11-همانندسازی(Replication)، 12-درونفکنی(introspection). (احمدوند، 1368: 12-116)
2-5-1-مكانيسم دفاعي روانی گریز
مكانيسم دفاعي «گریز»، در رويارويي با تكانهها، در رفتار برخی از افراد، بروز مييابد. این سازوکار، چنانکه از نامش بر میآید، فرار آدمی در مواجهه با مشکلات را توجیه میکند. روان پریشان فرد مضطرب، به محض احساس خطر، بهدنبال راهی میگردد که عامل ایجاد کنندة اضطراب را به باد فراموشی سپارد. «گریز» یکی از متداولترین این شیوهها است: «گريز يكي از رايجترين واكنشهاي منفي دفاع است. هنگام برخورد، با مشكلات و نگرانيها، بسياري از افراد به وسايل گوناگون حتیالمقدور از آن ميگريزند» (احمدوند، 1368: 120). اين واكنش، نوعي رفتار منفي است كه شخصيت را در مقابله با تنيدگي، گرفتار ميكند. نمونههاي بسياري از رفتارهاي آدمي وجود دارد كه نشانههاي اين مكانيسم را دارند مثلاً استفاده از مواد مخدر و بادهگساري. این مکانیسم، دفاع منفي شخصيت را نشان ميدهد: «گروهي بهخاطر فراموشي و گريز از احساس تنهايي و رنج، به جام باده پناهنده ميشوند تا با خيال خود دمي از وسوسه عقل و رنج حيات و ناكاميها در عرصۀ ذهن رهايي يابند» (همان: 123). دقّت در رفتار افرادی که در مواجهه با مشکلات به طور ناخودآگاه از این واکنش استفاده میکنند، نشان میدهد که «گریز» در کنار تقلیل بار اضطراب و تنیدگی، آیندة افراد را به شدّت تحت تأثیر قرار میدهد و زمینههای بروز اضطرابهای فزاینده را افزایش میدهد. ازاینرو، میتوان آن را واکنشی منفی در برابر فشارهای روانی قلمداد کرد: «مکانیسم گریز قدرت بسیاری دارد بهویژه چون به صورت ناخودآگاه انجام میگیرد، گویا حلقهای به گردن قربانی خود انداخته او را به هر طرف که میداند میکشاند. این مکانیسم تلاش بیهودهای است برای نجات از زهر ناکامی، و البته مانند دیگر مکانیسمها، بیشتر ناخواسته و ناآگاهانه انجام میپذیرد» (علامی مهماندوست و داودی، 1394: 94).
2-بحث
غزاله علیزاده بهعنوان یکی از نویسندگان معاصر ادبیات داستانی، توانسته در آثارش بخش وسیعی از واقعیت پیرامونش را بازتاب دهد. او به سال 1325 هجری شمسی، نیمة شب بیست و هفتم اردیبهشت، چشم به جهان گشود و به سال 1375 در طلوع بیست و هفتم اردیبهشتماه، تلخ و دردآلود، خود را از درختان سبز جنگلهای مازندران، حلقآویز کرد. «خانة ادریسیها» و «شبهای تهران» از برجستهترین رمانهای اوست که شخصیتها در این دو اثر از منظر دانش روانشناسی مورد توجه است. در این بخش از نوشتار به بررسی شخصیتهایی از آثار او پرداخته میشود که رفتارشان ریشه در یکی از مکانیسمهای دفاعی دارند و بهصورت ناآگاهانه برای تقلیل تنشهای وارد شده بر روح و روان فرد، سازوکار دفاعی «گریز» را از خود نشان میدهند.
1-2-بررسی مکانیسم دفاعی «گریز» در رمان خانة ادریسیها
رمان «خانة ادریسیها» تقابل دو گروه بورژوا و بلشویکها را در آستانة انقلاب کارگری در شوروی سابق را به نمایش میگذارد. تعمّق در رفتار شخصیتهای رمان، نشان میدهد واکنش «گریز» بهعنوان یکی از مکانیسمهای دفاعی، در رفتار قهرمانان این اثر بسیار پررنگ است. در این بخش از نوشتار، دلایل و مصادیق سازوکار دفاعی «گریز» در زندگی قهرمانان خانۀ ادریسیها، در چند طیف زیر مورد بررسی قرار میگیرد:
1- تنشهایی که طی سالیان متمادی بر فرد وارد میشود.
2- تأثیر تنشها بر روح و روان فرد
3- بروز واکنش «گریز» در رفتار فرد
1-1-2-مکانیسم گریز در رفتار خانم ادریسی
1-1-1-2-تنشهایی که طی سالیان متمادی بر خانم ادریسی وارد میشود:
تأمّل در زندگی این بانوی سالمند، حکایت از آن دارد که وی دختر اشرافزادهایست که قوانین سنّتی بر آن حکم میراند. در خانوادة او، مردسالاری حاکم است هر چند زنان از لحاظ مادی تأمین هستند اما حق ابراز تمایلات خود را ندارند. ازاینرو، وقتی نویسنده، گذشته خانم ادریسی را مرور میکند فضای کسالتبار حاکم بر زندگی زن یا دختر جوان را به شکل زیر تصویرگری میکند:
«بعد از مرگ دخترعمو، او سرگل دختران شد. پیش از بلوغ، زندگی محدودی داشت؛ سراسر عصر روی پلکان مینشست، به فواره خیره میشد، خمیازه میکشید و شبها قبل از خواب گریه میکرد» (علیزاده، 1377: 265).
این تصویر از دوران جوانی خانم ادریسی، نشان میدهد که از همان اوان، روح و روان این زن نادیده گرفته میشود و تمایلات او سرکوب میگردد. چنانکه در جوانی، آرزوهایش حلقآویز میشوند. این امر زمانی بسیار پررنگ میشود که او عاشق جوان زیبارویی به نام « قباد» میگردد. تمایلات عاشقانة وی، زیر سلطة پدر و نظام مردسالاری، رنگ میبازد و سرکوب میشود. حتی نامههای عاشقانهای که برای او میفرستادند به دست پدر، نخوانده پاره میگردد:
«چینهای خانم ادریسی محو شد: برای من هم مینوشتند. خیلی سال پیش، نخوانده پاره میشد. سرباز جوانی مرا میخواست» (همان: 23).
زمانی که او به رغم تمایل درونیاش، به عشق پشت پا میزند، فشار روحی عمیقی بر او وارد میشود:
«پدرم اگر میفهمید او را جا به جا میکشت. پالتو پوشیدم، پابرهنه رفتم به باغ، گفتم: برو!» (همان: 18).
2-1-1-2-تأثیر تنشها بر روح و روان خانم ادریسی
سالهای جوانی خانم ادریسی با انواع سرکوبها سپری میشود. به اعتقاد فروید زمانی که آدمی «خواستههای نفس ثانویۀ خود را سرکوب میکند، این سرکوبها و مجال ندادن به امیال، باعث انواع روان رنجوریها در فرد میشود» (پاینده، 1381: 28). در اینجاست که کمکم ردّپای ناکامیها و محرومیتها ظاهر میگردد. تعمّق در زندگی خانم ادریسی، نشان میدهد که او در اوج جوانی، در آستانة ازدواج، دلمرده، و بینصیب از شور جوانیست:
«در بیست سالگی بعد از آن که قباد غیبش زد، آرزوی مردن کرد و به سرانجام دختر عمو غبطه خورد» (همان: 265).
بین میل سرکوبشدهای که میخواهد ابراز شود و نیروهای سرکوب کننده تعارض ایجاد میشود (لاندین، 1378: 271-272). آرزوی مرگ در اوان جوانی، بارزترین نشانة این تعارض است:
«با دلمردگی ازدواج کرد. بعد از تولد پدر وهاب، بحران بیزاری او اوج گرفت. تاب دیدن بچه را نداشت. دایه، کودک را شیر میداد» (علیزاده، 1377: 265).
3-1-1-2-بروز واکنش «گریز» در رفتار خانم ادریسی
در اینجاست که سیستم دفاع روانی خانم ادریسی به کار میافتد. او برای نجات خویش، کمکم از صحنۀ زندگی کنار میکشد. درواقع، کنار کشیدن او از زندگی، نوعی گریز از دست زندگیای است که او را نادیده گرفته و تمایلات او را پایمال کرده است. حتی ازدواج او نیز با نوعی «گریز» همراه است:
«شور سرخورده حیاتیاش را به موجودات مجزا منتقل میکرد. از صحنه زندگی نرمنرم کنار میکشید، شانههای جواهرنشان، گیرههای مو، روبانها، پیراهنهای رنگبهرنگ را در صندوق گذاشت» (همان: 265).
2-1-2-مکانیسم گریز در رفتار وهاب
از دیگر شخصیتهای برجستة رمان خانۀ ادریسیها، وهاب نوۀ پسری خانم ادریسیست. او سی سال دارد. تنها و مجرد، به اتفّاق مادربزرگ و عمهاش لقا، در خانۀ مجلّل ادریسیها زندگی میکند.
1-2-1-2-تنشهایی که طی سالیان متمادی بر وهاب وارد میشود:
دقّت در زندگی وهاب نشان میدهد که دوران کودکی او مملو از آزردگی و حرمان بوده است. او محصول ازدواجی ناخواسته است که به مادرش تحمیل شده، وهاب گذشتة آرامی ندارد. مادر در اوج جوانی از خانه گریخته و پدر نیز، مردی ولنگار و لایعقل است که رفتار خشونتباری با مادر دارد. مادر وهاب به اجبار به این ازدواج گردن نهاده ازاینرو، توجه چندانی به وهاب ندارد. حس «دوست داشته شدن» در وجود وهاب، حلقآویز شده است:
«مادر از وهاب بیزار بود. چون به ازدواج با پدر وادارش کرده بودند» (همان: 71).
این نکته تنش فراوانی بر کودک وارد کرده و او را در آرزوهایی غرق کرده که برای بسیاری تحقّق یافته اما برای وهاب خواهشهایی است که میداند هرگز برآورده نخواهد شد:
«کتاب مهم نبود، فقط تمثیل گناه بزرگتری بود: داغ نکبتی که از کودکی بین او و دیگران فاصله میانداخت» (همان: 70).
روح و روان وهاب در این سالها به شدّت آسیب میبیند. شانههای نحیف این کودک خردسال هنوز برای تحمّل این همه آزردگی زود است. مادرش رعنا، از خانه میگریزد. محرومیت از حضور مادر، مادری که تصویری تلخ از آن در ذهن وهاب نقش بسته، روان او را به شدّت در تنگنا قرار میدهد:
«بر گونههای لطیف او پشت سر هم سیلی میزدند... جای انگشتها میماند. تا روزی که از خانه فرار کرد. شش ماه از او هیچ خبری نداشتند، پدر تا مسکو، یالتا، غازان و حتی قفقاز رفت» (همان: 71).
نقش بستن تصویر«به تمامی بد مادر» در ذهن وهاب، او را میدارد همیشه از مادر متنفّر باشد. هر چند در ادامة روایت، بیگناهی مادر برای او ثابت میشود ولی آنچه مهم است تأثیر این رویدادهای تلخ بر دوران کودکی اوست:
«مایۀ ننگ ما بود. از بچگی به خاطر او گوشه و کنایه میشنیدم» (همان: 197).
«با وجود او من تحقیر میشدم» (همان: 196).
2-2-1-2-تأثیر تنشها بر روح و روان وهاب
بعد از ترک مادر، وهاب روانی آزرده و رنجور را تجربه میکند. وابستگی شدید وهاب به خاطرة عمهاش رحیلا، و سعی در حفظ آن، از جملة مهمترین رفتارهایی است که محصول روان تنیدة اوست:
«مادرم را دوست نداشتم. رحیلا خیر و روشنی بود. مادرم شر و تیرگی.» (همان:197 )
وهاب از اجتماع میگریزد. توان برقراری روابط اجتماعی را ندارد و همواره سعی میکند در لاک خود فرو رود. ازاینرو، به کتاب علاقۀ شدید پیدا میکند:
«یک بار دورادور توی کوکت رفته بودم. دور کتابخانه میگشتی و انگشتهای نوازشگرت را روی عطفها میلغزاندی. این کاری نبود که از او دریغ کرده بودی؟» (همان: 197).
3-2-1-2-بروز واکنش «گریز» در رفتار وهاب
نشانههای مهمی در زندگی وهاب به چشم میخورد که حاکی از واکنش «گریز» در برابر فشارهایی است که بر او وارد شده است:
«دائم با پدر مشاجره داشتند. ظرفها را میشکستند. با هم گلاویز میشدند. لکههای سرخ بر گلوی زن ظاهر میشد. عصبی میخندید. به ملافهها چنگ میزد و از تخت پایین میافتاد»(همان: 71).
در اینجاست که روان رنجور او، واکنش «گریز» را بر میگزیند:
- سعی در فراموشی یاد و خاطرۀ مادر
وهاب سعی میکند به مادر فکر نکند. فراموشی یاد و خاطرة مادر، در حکم پناهگاهی است که اندکی او را آرام میکند. فراموشی میتواند بهعنوان ابزار گریز، فشار وارد بر روان را اندکی تقلیل دهد:
«تپش قلب وهاب تند شد: تو مرا عذاب میدهی! زیر آبهای تیره میبری، دنیای خاطرات فراموش شده، یکبار دیگر برای همیشه میگویم: مادرم را دوست نداشتم، رحیلا خیر و روشنی بود و مادرم شرّ و تیرگی!»(همان: 197).
- غرق شدن در خاطرة رحیلا
وهاب عاشق عمهاش رحیلاست. او جوانمرگ شده اما زیبایی و ظرافت عمه، روح وهاب را مینوازد. روان او در پی فضایی پاک، زیبا و آرام است تا در آنجا آرام گیرد. رحیلا، دشتی مملوّ از آرامش و زیباییست که وهاب میتواند با اتّکا به خاطره آن دشت، از متلاشی شدن روان خود بکاهد. او به خاطرات رحیلا پناه میبرد. درواقع، این مکانیسم دفاعی «گریز» است که دست وهاب رنجور را میگیرد و او را در دامن خاطرات عمه، پناه میدهد:
«مرد روی میز خم میشد، نفسی عمیق میکشید، در گنجه را میگشود، چهره را بین دامن جامههای سفید، پوشیده کله ... ، گل دکمهیی، علف خشک و خار پولکی گم میکرد» (همان: 10).
- گریز به دنیای خاموش کتابخانه
پناه بردن وهاب به کتابخانه بهشیوة غیرعادی، فرار و گریز از تصاویر آزاردهنده است. چنانکه خود نیز در جمله زیر اذعان میکند که چه اندازه به کتابخانهاش وابسته است:
« من به دو چیز وابستهام! خاطرهیی از کودکی و کتابخانهام» (همان: 47).
- گریز از محل زندگی
تصاویری که از گذشتة وهاب در ذهن او بر جا مانده بسیار عمیق و تلخ است. حتی ورود بلشویکها به خانة ادریسیها و تغییر یافتن شکل زندگی در این خانه، نمیتواند آشفتگی ذهن وهاب را کم رنگ کند. او برای مقابله با این حس، فرار را برقرار ترجیح میدهد:
«وهاب هند را ترجیح میداد. جامههای مردم بنارس سفید بود. شاید در این سپیدی خود را گم میکرد» (همان: 539).
2-2-بررسی مکانیسم دفاعی «گریز» در رمان شبهای تهران
رمان طولانی «شبهای تهران»، حکایت زندگی جوان از فرنگ برگشتهای به نام بهزاد است. بهزاد جوانی هنرمند، روشنفکر و متعلّق به طبقة اشرافی است که با مادربزرگش، خانم نجم، زندگی میکند. در این بخش از نوشتار به تبیین رفتارهایی از قهرمانان این اثر پرداخته میشود که دچار تنشهای روحی فراوانی هستند و روان آشفتة آنان، مکانیسم دفاعی «گریز» را بر میگزیند.
1-2-2-مکانیسم گریز در رفتار آسیه
آسیه دختر جوان زیباروییست که در سراسر رمان، مورد توجه نویسنده و مخاطب است. حتی محور توجه شخصیتهای متعدّد رمان، آسیه است. در بررسی مکانیسمهای دفاعی روانی آسیه میتوان رگههایی پر رنگ از واکنش «گریز» را مشاهده کرد که در سه طیف زیر قابل تحلیل هستند.
1-1-2-2-تنشهایی که طی سالیان متمادی بر آسیه وارد میشود:
- محرومیت از عشق و عاطفه مادری
«مادر اولین ابژهای است که کودک ، پناه را در وی میجوید. کودک تنها در همزیستی با مادر است که « من» او تأثیر میگذارد. در این گذار، شخصیت او شکل میگیرد و ظرفیت آن را مییابد تا خود را از ابژه جدا کند این جدایی او را به سوی فردشوندگی (individuation) سوق میدهد تا کودک هویت خویش را بیابد و بار دیگر با ابژه خود، مستقل از حالت نیاز، رابطه برقرار کند. هر خللی در این مسیر، اختلالی در کارکردهای « من» و سرانجام در شخصیت و روابط او ایجاد میکند. اگر عشق را در آن رابطه تجربه نکند ظرفیتهای همدلی، عشق، گناه و افسوس در او رشد نمیکند. دیگر نمیتواند تصویری خوب از خود داشته باشد» (صنعتی، 1380: 88). تعمّق در زندگی آسیه نشان میدهد که او هرگز در زندگیاش عاطفة مادری را تجربه نمیکند. در کودکی مادرش متهم به خیانت شده از خانه فرار میکند. آسیه از خاطرة این زن- که فرانسوی تبار است- گریزان است:
«من دایهیی شبیه رویای تو هیچ وقت نداشتم، به آن زن فرانسوی سرد، مار ماهی لغزنده هم مهری ندارم»(همان: 130).
این بی مهری نسبت به مادر، اضطراب پنهانی را در او ریشه دوانده است. دفاع علیه این اضطراب، و تلاش برای حفظ، نگهداری، ثبات و جامعیت شخصیت، بهعنوان مکانیسم دفاعی روانی در رفتار فرد نمایان میشود (ا.پروین و دیگران، 1381: 73). فرار از مشکلات و پناهبردن به جایی که بتواند مشکل را به باد فراموشی سپارد، سادهترین راهی است که روان آدمی برای مقابله با اضطراب در پیش میگیرد. پس میتوان گفت: مهمترین تنش وارد شده بر آسیه، نبود مادر و بی بهره بودن او از وجود مادر بهعنوان پناهگاه دوران کودکی است. علاوهبر این، تنشهای متعدّدی زندگی این دختر جوان را در می نوردد:
-سوء استفادۀ جنسی
آسیه در سنین کودکی مورد تجاوز قرار میگیرد. مردی میانسال -که آسیه به او حس پدری داشته- او را به شدّت میآزارد:
«ناگهان رامبد روی زمین مینشیند، پاهای آسیه را میبوسد؟ با من ازدواج میکنی؟ خون در تن آسیه یخ میزند. در این دو سال شما را مثل پدر دوست داشتم، مثل پدر؟ بیجا کردهای! من میتوانم شوهر تو باشم»( علیزاده، 1378: 55).
آسیه در هم میریزد، روان او در آستانه متلاشی شدن قرار میگیرد. با اندکی تأمّل میتوان سنگینی بار اضطراب، بر شانههای او را احساس کرد. روان پریشان او بهدنبال راه چاره میگردد تا اندکی این بار را تقلیل دهد.
2-1-2-2-تأثیر تنشها بر روح و روان آسیه
تأثیر این تنشها، تمایلات، اندیشه و رفتار او را تحت شعاع قرار میدهد. مهمترین این موارد عبارتند از:
- ناکامی در روابط عاشقانه
آسیه از نگاه دیگران، دختری مقبول و پسندیده است. اما او همانند عطر فرَاریست که تمایل به گریختن دارد و عشق هرگز برای او ماوای مناسبی به شمار نمیرود. او متنفّر از عشق است. چنانکه در گفتگو با مادربزرگ بهزاد، به این نکته اشاره میکند:
«من قدرت را دوست دارم.
-من هم همینطور ولی قدرت عشق بیشتر است.
عشق آدم را خوار میکند.
-نه دخترم محبت به انسان نیرو میدهد» (همان: 68).
- پناه بردن به موجودی غیر از انسان
آسیه از همة افراد مشتاقی که در پیرامونش پرسه میزنند، میگریزد حتی مهر و عاطفة پدرش نیز او را ارضا نمیکند. ولی همواره از موجودی حرف میزند که در دنیای خیال او جان دارد و او را در پناه حمایت خویش قرار داده است. این موجود، درخت هلویی ست که بارها آسیه او را مادر خطاب میکند:
«مادر کوچکم، هلوی نازنینم!» (همان: 131).
«دوست من از اینها نبود، او یک درخت هلو بود، بچه که بودم سه ماه تابستان، پدر من و عمه را به ییلاق میفرستاد، یک باغ و یک بنای مدور آن جا بود. بین درختهای باغ یک هلوی انجیری بود، صورتم را میفشردم به زبری تنة کوتاه و پهن او» (همان: 131).
-گریز از محل زندگی
با این که آسیه در ایران زندگی مرفهای دارد و از سوی پدر و عمهاش مورد حمایت است اما از شهر و کشوری میگریزد که از در و دیوار آن متنفر است. نفرت او حتی از آدمیانیست که در این شهر، عاشقانه به او ابراز عشق مینمایند:
«فکر میکنم کی تو را از ته دل دوست داشتم؟ یادم نمیآید (دستها را شل رها کرد) خب نفرت داشته باشم، همه نادان و خودخواهاند و در تاریکی با غرور به زندگی ادامه میدهند. من پشت هر لبخند یک مار سمی، یک اسکلت میبینم»(همان: 131).
3-1-2-2-بروز واکنش «گریز» در رفتار آسیه
«یکی از ویژگیهای اختلالات اضطرابی، اجتناب یا فرار از موقعیتها یا محرّکهایی است که منجر به فراخواندن اضطراب میشود. پیامد فوری این نوع از تلاشها رهایی فوری از حالات آزاردهندهای است که فرد تجربه میکند ولی در بلندمدّت شدّت، فراوانی و مدّت زمان این تجارب آزاردهنده بهحدی میرسد که فرد زندگی خود را محدود میکند و هر کاری برای رهایی از این حالات آزار دهنده انجام میدهد» (لطفی کاشانی، 1395: 84).
رفتارهای آسیه اثبات میکند که روان آزردة او بهدنبال نشان دادن سازوکاری دفاعی در برابر تنشهاست. میتوان گفت دلیل ناکامی او در روابط عاشقانه، «گریز» او به یک دنیای آرمانیست: «آرمانگرایی افراد مستقیماً از خصیصة اجتنابگری آنها تغذیه میشود و بیانگر اجتناب دفاعی آنها از پذیرش تجربههای تلخ اما واقعی طرد، جدایی و فقدان است»(بشارت و همکاران، 1380: 273). او در پی مردانی است که با تصویر آرمانی او مطابقت داشته باشند. تصویر آرمانی در ذهن آسیه به مثابة پناهگاهی امن است که وحشت او از رامبد پیر را به باد فراموشی میسپارد اما در عالم واقع، او هرگز موفّق به یافتن این تصویر آرمانی نمیشود. هیچیک از مردان حتی بهزاد نیز منطبق با تصویر آرمانی ذهن او نیست:
«پس مرا هیچ وقت دوست نداشتی؟ چرا دروغ میگفتی؟ کی وادارت کرده بود؟
-آسیه بلند خندید: هیچ کی مرا به کاری وادار نمیکند. شاید همان وقتها از تو خوشم میآمد، ولی اشتباه کرده بودم جفت من نیستی» (همان: 587).
2-2-2- مکانیسم گریز در رفتار نسترن
نسترن دختری سر زنده، شاد و متعلّق به طبقۀ متوسط جامعه است. او تعلّقی به خانوادههای ثروتمند، متجدّد و مجلّل رمانهای غزاله علیزاده ندارد و در عین حال، هرگز نمیتواند مثل دختران خانوادههای سنّتی فکر کند.
1-2-2-2-تنشهایی که طی سالیان متمادی بر روان نسترن وارد میشود:
حس تحقیرشدگی برجستهترین تنشیاست که سراسر زندگی نسترن را در مینوردد و تنشهای فراوانی بر روح و روان او وارد میکند. «شخصیت فرد در مواجهه با عوامل بسیاری، می تواند تحقیر شود و از احساس حقارت، دردمند شود» (خدیوپور و زیرک، 1402: 91). نسترن حتی نسبت به ظاهر خود، رفتارهایش، خانوادهای که بدان تعلّق دارد، هدف زندگی و شیوه زندگیاش، احساس حقارت دارد:
«نسترن از همیشه زودتر بیدار شد و مدّتی کنار پنجره ایستاد و چانه را به دست تکیه داد. از رفتارش با بهزاد شرمنده بود و خود را دختری عامی و ساده لوح تصور میکرد» (علیزاده، 1378: 43).
این حس تا پایان رمان، نسترن را رها نمیکند و منشأ بسیاری از تصمیمگیریهای او در زندگی میشود. او حتی ظاهر خود را هم نمیپذیرد و نسبت به آن حس تحقیر شدگی دارد:
«زیباییها آدمها را وادار به یک کمی گذشت میکند.
دختر کمی برافروخت:
من به دردتان نمیخورم، کسی نگفته خوشگلم» (همان: 47).
این حس تحقیر شدگی، بهشدّت روان نسترن را در تنگنا قرار میدهد. روان پریشان او در صدد جبران بر میآید: «جبران یا تلافی به معنای زیستی کلمه، وسیلهای است که روان برای سرپوش گذاشتن بر روی نارسائیها و کمبودها، به کار میبرد و از این راه تا حدودی، تعادلی در وجود فرد، برقرار میسازد» (احمدوند، 1368: 40). از نگاه فروید، جبران یا تلافی بهعنوان ابزاری ست که روان آدمی آن را به کار میگیرد تا کمبودها و مشکلاتش را به حاشیه براند. با سرپوش گذاشتن بر مشکلات و کمبودها، در روان فرد تعادل لازم برقرار میشود که پیش از واکنش جبران نبوده یا از بین رفته بود (فروید، 1392: 32). مکانیسم «گریز» بهعنوان رفتاری جبرانی، به یاری نسترن میشتابد تا او را از مخمصة تحقیر شدگی نجات دهد.
2-2-2-2-تأثیر تنشها بر روح و روان نسترن
حس تحقیرشدگی تأثیر فراوانی بر روان نسترن میگذارد چنانکه به محض رویارویی با آسیه – که مرکز توجه دیگران است- خود را میبازد و سعی میکند خود را شبیه او کند:
«بهزاد به آسیه با کنجکاوی نگاه کرد:
-در این دختر چه چیزی هست؟
درست نمیدانم. فقط دلم میخواهد به او شبیه باشم!» (علیزاده، 1378: 63).
نسترن به مرزهای خودباختگی نزدیک میشود. او سر در گم است. روان رنجور او بهدنبال جبران حس تلخ حقارت است: «واکنش جبران از نقایص حقیقی یا خیالی و یا شکستهای شخصی ناشی میشود» (برونو، 1384: 237). در این مکانیسم، شخص به برآورد اغراقآمیز صفات و ویژگیهای مثبت و ناچیز شمردن خصوصیات منفی و یا نادیده گرفتن آنها میپردازد. برای این کار، به دنبال کسانیست که مقبول دیگرانند. او تعلّق داشتن به طبقة بورژوا را در حکم پناهگاهی میداند که او را در برابر حس حقارت، محافظت میکند. ازاینرو، بیش از پیش به تحقیر خود میپردازد:
«نگاه به صورت خود کرد. دخترکی شبیه جوانی مادرش! با خرمن خرمن رویا که دل نداشت حتی یکی را واقعی کند. دوشیزگی مادر بین هدی لامار و مارگارت میچل تاب خورده بود تا دست آخر به ستوان ترک پیادة زمینی بسنده کرده بود. جایگاه نسترن روشن نبود. از پیله باید بیرون میآمد، پروانه میشد دست کم، تنها در این حالت شاید بهزاد او را میدید» (علیزاده، 1378: 290).
3-2-2-2- بروز واکنش «گریز» در رفتار نسترن
حس حقارت، روان نسترن را وامیدارد تا با یاری گرفتن از مکانیسمهای دفاعی، تعادل را به او بازگرداند. در اینجاست که مکانیسم «گریز» دست به کار میشود. برجستهترین این رفتارها، پاسخ مثبت به پیشنهاد خانم حکمت است. هنوز نسترن در بستر بیماری ست که خانم حکمت با او تماس میگیرد. روان آزردة او در پی یافتن راهیست که بتواند از این گرفتاریها نجات یابد. لذا، به دعوت خانم حکمت، به محل کار او میرود. قرار ملاقات با رامبد پیر را میپذیرد و در ازای انگشتری گران قیمت، ماشین شخصی، و زندگی شبیه به طبقة مرفه جامعه، خود را به رامبد پیر میفروشد: «كاميابيهاي فوري، مثل نوشيدن الكل و استعمال مواد مخدر، لذّت جنسي و بالاخره جستوجوي بسياري از هيجانها و تفريحات در بزرگسالان، غالباً واكنشهائي هستند كه به دنبال پايين آمدن سطح «تعيين ارزش خود به وسيله خويش» به وقوع ميپيوندند» (احمدوند، 1368: 64).
او با این انتخاب، ناخودآگاه نوعی واکنش دفاعی در برابر تنش وارد شده از خود نشان میدهد:
«چرا دروغ نگو! من پیر و زشتم. یک چیز فقط دارم که هیچوقت جای جوانی را نمیگیرد. مقام و پول فراوان. لبتر کنی هر دو را به پای تو میریزم.
-شما چقدر لطف دارید.
حس حقارت کرد. چه زود پذیرفته بود» (علیزاده، 1378: 303).
3-نتیجهگیری
غزاله علیزاده از زمرة نویسندگان معاصر ادبیات داستانیست که در آثارش به مباحث روانشناختی توجه فراوانی نشان داده است. در آثار بلند او، میتوان رگههایی از مکانیسمهای دفاعی روانی را در رفتار قهرمانان مشاهده کرد. واکنش «گریز» یکی از برجستهترین سازوکارهای دفاعی است که افراد برای بهدست آوردن تعادل روحی لازم، ناخودآگاه آن را به کار میگیرند تا روان خود را از آشفتگی نجات دهند. بیشتر زنان آثار غزاله علیزاده، با مشکلات روحی فراوانی روبهرو هستند. راهی که آنان در این موضع در پیش میگیرند «گریز» از موقعیتهای پیش آمده است. این افراد هرگز بار مشکلات را تحمّل نمیکنند و در برابر ناملایمتیها نیز زانو نمیزنند، بلکه همواره بهصورت ناخودآگاه، بهدنبال پناهگاهی هستند که در دامان آن آرام گیرند. در رمان خانة ادریسیها بسیاری از شخصیتهای برجسته، برای کسب تعادل روحی، واکنش گریز را در پیش میگیرند؛ خانم ادریسی به گوشة دنج زندگی میگریزد و بر همة تمایلات و خواهشهای خود چشم میپوشد. وهاب، به آغوش کتابها پناه میبرد و برای آرام کردن تلاطم روحیاش از شهر و دیار میگریزد. در رمان «شبهای تهران»، آسیه به درخت هلو پناه میبرد و عاقبت از شهر و دیار میگریزد. نسترن نیز برای التیام بخشیدن زخمهای روحیاش راهی جز گریز نمییابد و در دامان کسی پناه میجوید که عاقبتی برای او ندارد. تعمّق در این رفتارها نشان میدهد رفتارهای بسیاری از شخصیتهای آثار غزاله علیزاده، ناخودآگاه و برخاسته از ناملایمتیهای روحی است و آنچه از رفتار آنان به منصة ظهور میرسد حاصل مکانیسم دفاعی «گریز» است که برای ایجاد تعادل روانی به کار گرفته میشود.
از لحاظ کمی، بسامد مکانیسم دفاعی روانی گریز در دو رمان غزاله علیزاده یکسان است. در رمان خانۀ ادریسیها سازو کار دفاعی گریز در رفتار دو شخصیت، خانم ادریسی و وهاب دیده می شود و در رمان شبهای تهران هم گریز در رفتار آسیه و نسترن قابل مشاهده است.
در دو رمان خانۀ ادریسیها و شبهای تهران، بروز مکانیسم دفاعی گریز در رفتار هر چهار شخصیت از لحاظ کمی متفاوت است و می توان این تفاوت را بهصورت زیر نشان داد:
نام رمان | نام شخصیت | مکانیسم گریز |
خانۀ ادریسیها | خانم ادریسی | 1.گریز به سمت سکوت و گوشهگیری |
خانۀ ادریسیها | وهاب | 1.گریز به خاطرة رحیلا 2.گریز از خاطرة مادر 3.گریز به محل امن کتابخانه 4.گریز از محل زندگی |
شبهای تهران | آسیه | 1.گریز به دنیای آرمانی |
شبهای تهران | نسترن | 2.گریز به زندگی پر تجمّل اما نابهنجار |
پینوشتها
1- اضطراب یک احساس ناخوشایند بدون علّت واضح خارجی است. دلشوره و احساس این که اتّفاقی در حال وقوع است و احساس اتّفاق افتادن حادثة ناگواری که معمولاً همراه با علایم و حالات خاص، نشان دهندة اضطراب شخص است (بوالهری، 1371: 37).
2- فروید اوّلین فردی بود که نظریهای کلی در مورد اضطراب مطرح نمود. این نظریه که معمولاً از آن بهعنوان نظریۀ اوّل فروید نام برده میشود، اضطراب را بهعنوان لیبیدوی سرکوب شده در نظر میگیرد (اکبری و خانیپور، 1398: 47).
فهرست منابع
کتابها
1-احمدوند، محمّدعلی(1368)، مکانیسمهای دفاعی روانی، تهران: نشر بامداد.
2-ای.پروین لورنس، الیور پی جان(1381)، شخصیت، نظریه و پژوهش، ترجمۀ محمّد جعفر جوادی و پروین کدیو، تهران: آییژ.
3- برنو، فرانک، (1384)، فرهنگ توصیفی اصطلاحات روانشناسی، ترجمة فرزانه طاهری و مهشید یاسایی، تهران: ناهید.
4-پورافکاری، نصرتالله، (1385)، فرهنگ جامع روانشناسی- روانپزشکی، جلد اوّل، تهران: فرهنگ معاصر.
5-شارف، ریچاردآس، (1381)، نظریههای رواندرمانی و مشاوره، ترجمۀ مهرداد فیروز بخت، تهران: رسا.
6-شاملو، سعید، (1382)، مکتبها و نظریههایی در روانشناسی شخصیت، تهران: رشد.
7-شفیعآبادی، عبدالله، (1385)، نظریههای مشاوره و رواندرمانی، تهران: نشر دانشگاهی.
8-شولتز، دوآن و سیدنی آلن شولتز، (1399)، نظریههای شخصیت، ترجمۀ یحیی سیدمحمّدی، تهران: ویرایش.
9-صنعتی، محمّد، (1380)، تحلیلهای روانشناختی در هنر و ادبیات، تهران: مرکز.
10-علیزاده، غزاله، (1377)، خانۀ ادریسیها، تهران: توس.
11- .....................، (1378)، شبهای تهران: توس.
12- فرزاد، عبدالحسین، (1376)، دربارة نقدادبی، تهران: قطره.
13- فروید، زیگموند، (1392)، مکانیسمهای دفاعی روانی، مترجمان: حبیب گوهریراد و محمّد جوادی، تهران: رادمهر.
14-لاندین، رابرت دبیلو، ( 1378)، نظریهها و نظامهای روانشناسی، ترجمة یحیی موسوی، تهران: ویرایش.
15- هافمن، کارل، مارک ورنوی، جودیت ورنوی، (1379)، روانشناسی عمومی، نظریه و کاربرد، مترجمان: هادی بحیرایی و همکاران، تهران: ارسباران.
16- یونگ، کارل، (1377)، روانشناسی ضمیرناخودآگاه، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
مقالات
1- اکبری، عدنان و خانیپور، حمید، (1398)، «فروید، رانک و مسئلۀ اضطراب»، نشریۀ رویش روانشناسی، سال: 8، شمارۀ 11: 56-47.
2-بشارت، محمّدعلی و شریفی، ماندانا و ایروانی، محمّد، (1380)، «بررسی رابطة سبکهای دلبستگی و مکانیسمهای دفاعی»، مجلة علمی – پژوهشی روانشناسی، شمارۀ 19: 289-277.
3- بوالهری، جعفر، (1371)، «اضطراب»، نشریۀ تربیت، شمارۀ 74: 39-36.
4- پاینده، حسین، (1381)، «بیگانه آشنا، روانکاوی و نقد ادبی»، کتاب ماه ادبیات و فلسفه، شمارۀ 59: 37-26.
5- خدیوپور، روحالله و ساره زیرک، (1402)، «تحلیل عقدة حقارت در شخصیتهای اصلی رمان بازی آخر بانو»، فصلنامة جستارنامة ادبیات تطبیقی، سال 7، شمارۀ 23: 112-85.
6- رستگار، ش، (1372)، «روح بورژوازی»، نشریۀ اطّلاعات سیاسی و اقتصادی، شمارۀ 67 و 68: 56-50.
7- عبداللهپور، ستار و آرش مشفقی، (1401)، «تحلیل روانشناختی منظومة شیرین و فرهاد با تأکید بر مکانیسمهای دفاعی روانی فروید»، فصلنامة علمی-پژوهشی جستارنامة ادبیات تطبیقی، سال6، شمارة 20: 115-87.
8- علامی مهماندوستی، ذوالفقار و داودیپناه، نسیم، (1394)، «بررسی مکانیسمهای دفاعی اسفندیار در نبرد با رستم»، دو فصلنامة ادبیات حماسی دانشگاه لرستان، سال 2، شمارۀ 4: 99-71.
26. لطفی کاشانی، فرح، (1395)، «گریز از آگاهی: بحثی در درمان یکپارچه نگر»، نشریة اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (علمی-پژوهشی)، شمارة 40: 99-71.
Investigating the psychological defense mechanism of "escape" in the novels of Ghazaleh Alizadeh based on the novels "The House of Hydrangeas" and "Nights of Tehran" based on the theory of Sigmund Freud.
Zahra dosti5,
Arash Moshfeghi6
Abstract
Defense mechanisms are reactions of a person's psyche against the tensions that affect his soul and spirit and push him to the point of disintegration. From Freud's point of view, defense mechanisms unconsciously lead to the emergence of tendencies and behaviors that protect a person from stress. The "escape" mechanism is one of the mechanisms that appear in a person's behavior when he is under a lot of mental pressure and keeps him away from disturbing scenes. In order to forget anxiety, anger and failure, people unconsciously run away from the problem and in this escape, they regain some peace and balance. Although in this escape, one can expect negative consequences, but the human psyche is sometimes inevitable from this choice. Reflecting on Ghazaleh Alizadeh's fictional works shows that she pays special attention to people's behaviors and reactions when faced with problems, and considers defense mechanisms to be involved in some of the behaviors of the heroes of her works. By examining "avoidance" behaviors based on psychological knowledge, this article analyzed these behaviors and tried to find the roots of "avoidances" that were a reaction to the anxiety that was inflicted on the psyche of the characters during their lives. are The results of this study show that most of the women of Ghazaleh Alizadeh's works, and sometimes some men, when faced with failures and anxieties, look for a shelter to forget the bitterness of anxiety. Taking refuge in the cozy corner of life and indifference, escaping into the arms of objects, drowning in past memories, escaping to nature and its members, and taking refuge in wealth, are among the most prominent examples of "escape" in Ghazaleh Alizadeh's long fiction works, which are the product of tension. It is people's mental health.
Key words: psycho escape defense mechanism, Ghazaleh Alizadeh, Idrisi's house, Tehran nights.
[1] Ph.D. student, Department of Persian Language and Literature, Bonab Branch,Islamic Azad University, Bonab - Iran. (Excerpt from the doctoral dissertation); stu.zahra.dousti@bonabiau.ac.ir
[2] Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Bonab Branch, Islamic Azad University, Bonab- Iran. (Corresponding author); Moshfeghi.arash@gmail.com
[3] دانشجوی دکتری تخصصی گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب- ایران. ایمیل: stu.zahra.dousti@bonabiau.ac.ir
[4] استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب- ایران.(نویسنده مسئول)
Moshfeghi.arash@gmail.com
[5] Ph.D. student, Department of Persian Language and Literature, Bonab Branch,Islamic Azad University, Bonab - Iran. (Excerpt from the doctoral dissertation); stu.zahra.dousti@bonabiau.ac.ir
[6] Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Bonab Branch, Islamic Azad University, Bonab- Iran. (Corresponding author); Moshfeghi.arash@gmail.com