تحلیل و بررسی عدالت اجتماعی با تکیه بر تاریخ و آگاهی طبقاتی لوکاچ و آئینهای برای صداها و هزارة دوم آهوی کوهی شفیعی کدکنی
محورهای موضوعی : ادبیات تطبیقی (فارسی- انگلیسی)اکرم قرقره چی 1 , شهریار حسن زاده 2 , ناصر ناصری 3
1 - دانشجوی گروه زبان وادبیات فارسی، واحدخوی، دانشگاه آزاداسلامی،خوی،ایران
2 - استادیار گروه زبان وادبیات فارسی ، واحد خوی، دانشگاه آزاداسلامی خوی، ایران. (نویسنده مسئول)
3 - استادیار گروه زبان وادبیات فارسی ، واحد خوی ، دانشگاه آزاداسلامی خوی ، ایران
کلید واژه: عدالت اجتماعی, لوکاچ, شفیفیکدکنی, تاریخ و آگاهی طبقاتی, آئینهای برای صداها, هزارة دوم آهوی کوهی,
چکیده مقاله :
کتابهای تاریخ و آگاهی طبقاتی از جورج لوکاچ و آئینهای برای صداها و هزارة دوم آهوی کوهی از شفیعی کدکنی اگر چه از لحاظ صوری متفاوت و در قالبهای غیر همگون به نظر میرسند، امّا در باطن دارای بنیانی همسان فکری هستند که حاصل تشابه دیدگاههای دو متفکّر غربی و شرقی در تبیین عدالت اجتماعی برای جامعهای پویا است. هدف این پژوهش بررسی تطبیقی این آثار در جهت نشان دادن وحدت نیازهای انسان و جامه عمل پوشاندن به آرزوهای انسان آرمانی با کرامت اجتماعی است که علیرغم تفاوتهای مکانی به علّت همسانی مسائل زندگی در عصر حاضر است. روش انجام این پژوهش توصیفی– تحلیلی با بهرهگیری از یادداشتهای کتابخانهای است. هدف در پژوهش حاضر این است که با تکیه بر اساس نظریّة آگاهی طبقاتی فردی، واکنش عقلانی، ایجاد نیروی محرّکه و کاهش نابرابریها برای توسعة اجتماعی و فرهنگی مورد کنکاش قرار گیرد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که روند شکلگیری آگاهیهای اجتماعی با محتوای اجتماعی و فلسفی روشن بینانه این آثار از سه مرحله برخوردار است. مرحلة آگاهی که به شکل شئوارگی آشکار میگردد. در مرحلة دوم اعتراض وارد شکلهای نمادین میشود و در نهایت بر مرحلة تثبیت میانجامد که هدف متعالی دو متفکّر آزادمنش است.
Although it seems that the books, History and class consciousness by George Lukacs and a mirror for the voices and the second millennium of the mountain deer by Shafi'i Kadkani, are completely different in the term of form and they are written in non-homogeneous formats, they profoundly enjoy the same ideological premises which are the outcome of the similar views of two Western and Eastern thinkers in explaining social justice in a dynamic society. The objective of the current study is to comparatively analyze the literary works to represent the unity of human needs and fulfill the aspirations of an ideal humankind with social dignity, which despite the spatial differences, has some conformity due to the similarity of life issues in the present age. The study has been conducted by the statistical method of descriptive-analytics, using library notes. The study is aiming to explore the rational response, the creation of driving force and the reduction of inequalities in order to create social and cultural development based on the theory of individual class consciousness. The results indicate that the process of social awareness formation using the enlightening social and philosophical content of these works consists of three different stages; the consciousness stage that reveals itself in the form of objectification, the second stage, during which the protest enters into symbolic forms and finally the third stage, which leads to consolidation. It is the supreme goal of the two liberal thinkers.
_||_