محاسبه انتقال جرم خودرو ناشی از ناهمواری های جاده ای در مانورهای شتاب گیری و ترمز گیری
محورهای موضوعی : سازه و بدنه خودروکاظم رضاکاشی زاده 1 , علی اسفندی 2 , سید مجید عطایی اردستانی 3 , حسن غفوری ورزنه 4
1 - مدرس دانشگاه
2 - دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر مجلسی
3 - ریاست دانشگاه فنی و حرفه ای خوارزمی شهر رضا - اصفهان
4 - مرکز تحقیقاتی مهندسی پیشرفته دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر مجلسی
کلید واژه: انتقال جرم, ارتعاشات خودرو, مدل کامل خودرو, ناهمواری های جاده ای, مانور شتاب گیری, مانور ترمزگیری,
چکیده مقاله :
در مقاله حاضر، هدف اصلی محاسبه انتقال جرم خودرو ناشی از ناهمواری های جاده ای در مانورهای مختلف اعم از شتاب گیری و ترمزگیری است. برای دستیابی به این هدف مدل فنربندی شده یک خودروی کامل بصورت 10 درجه آزادی و در حالت کلی بر اساس مشخصات ارتعاشاتی آن در محیط سیمولینک نرم افزار متلب شبیه سازی شد. جابجایی عمودی چرخ ها ناشی از ناهمواری ها بر روی جاده های مختلف بر اساس کلاسه بندی استاندارد ایزو با سرعت ثابت 70 کیلومتر بر ساعت و مسیر کلی حرکت خودرو برابر با 1000 متر بدست آمد. در ادامه با استفاده از تحلیل دینامیکی معکوس مدل ارائه شده در سیمولینک متلب، نیروهای وارد شده به هر یک از چرخ های خودرو در طی مانورهای مختلف بدست آمد. در نهایت با استفاده از تاریخچه نیرویی بدست آمده در چرخ ها در اثر عبور از ناهمواری های جاده ای و نیز تحت اثر عمل شتاب گیری و ترمزگیری، میزان انتقال جرم از عقب به جلوی خودرو در مانور ترمزگیری و میزان انتقال جرم از جلو به عقب خودرو در مانور شتاب گیری بدست آمد.
In this paper, the main purpose is the calculation of mass transfer due to road roughness in different maneuvers including of the vehicle accelerating and braking. To achieve this goal, the damping model of a full car for 10 degrees of freedom, based on the vibrations in MATLAB software was Simulated. Vertical displacement of the wheels on uneven roads based on ISO classification at a constant speed of 70 km per hour and the general direction of the vehicle was 1,000 meters. The following, using inverse dynamics analysis in MATLAB Simulink, the forces acting on each wheel of the vehicle during various maneuvers was obtained. Finally, using of force histories resulting in the wheels of to cross the road roughness, as well as accelerating and braking, rate of mass transfer from back to front in the braking maneuver and rate of mass transfer from the front to the rear of the vehicle in the accelerating maneuvers was obtained.
_||_