شبیه سازی و آنالیز توان و راندمان در موتور استرلینگ نوع بتا به روش عددی با تغییر شکل در بازیاب حرارتی در شرایط آدیاباتیک با مبدل های ایده آل
محورهای موضوعی : بهینه سازیعلیرضا احمدپور 1 , نادر رهبر 2 , هادی کارگر شریف آباد 3
1 - کارشناس - صنعت
2 - استادیار گروه مکانیک دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات سمنان
3 - استادیار گروه مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات سمنان
کلید واژه: حل عددی, موتور استرلینگ, مدل آدیاباتیک, بازیاب متحرک,
چکیده مقاله :
هدف از این مقاله، توسعه یک مدل مناسب ترمودینامیکی برای موتور استرلینگ نوع بتا، با تغییر شکل در بازیاب حرارتی است. در موتور های استرلینگ متعارف مدل بتا، جابجا کننده و پیستون توان در یک سیلندر قرار دارند و سیال عامل بین محفظه های انبساط و تراکم، از مسیر کنار گذر سیلندر، عبور می کند. در تحقیق حاضر شکل جدیدی از بازیاب حرارتی برای موتور استرلینگ مدل بتا پیشنهاد شده است. در شکل جدید، لایه های همگن پی دی پی سیم های مربعی، فضای پیستون جابجا کننده را پر کرده است، بطوری که پیستون جابجایی، نقش جابجاکننده و بازیاب حرارتی را همزمان بر عهده دارد. برای این منظور، مدل سازی با استفاده از نرم افزار MATLAB انجام شده و نتایج بدست آمده با مقادیر منتشر شده، مقایسه شده است.
The purpose of this research was to develop a thermodynamic model for engine via changing the form of regenerator. In conventional beta-type Stirling the working fluid passes between the compression and expansion space via the bypass of the main cylinder. In the present study a new form of regenerator was proposed for the beta-type Stirling engine. In this new form successive homogeneous layers of sguare wire meshes filled the space of displacer piston so that the displacer piston took the role of regenerator and displacer simultaneously. To this end modeling was done using MATLAB software and the obtained results were compared with the published values.
_||_