طراحی و تحلیل عددی پروانه جلوبرنده شناور لایروب خزر
محورهای موضوعی : مکانیک سیالات
1 - هیئت علمی
2 - کارشناسی ارشد، گروه مهندسی مکانیک، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
کلید واژه: روش سطح پاسخ, سری بی وگنینگن, کاویتاسیون, دینامیک سیالات محاسباتی, شناور لایروب خزر,
چکیده مقاله :
در این مقاله با استفاده از روش طراحی مرکب مرکزی که از زیر مجموعههای روش سطح پاسخ است به طراحی بهینه هندسه پروانه جلوبرنده برای شناور لایروب خزر پرداخته شده است. پروانه طراحی شده از نوع پروانههای سری استاندارد بی وگنینگن میباشد. برای بررسی صحت عملکرد و همچنین بررسی عدم وقوع کاویتاسیون بر روی پروانه طراحی شده با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی ، مدلسازی عددی شده و پارامترهای عملکردی حاصله از حل عددی با مقادیرشان در سری بی وگنینگن مقایسه شده است. نتایج نشان از توانایی روش سطح پاسخ در یافتن هندسه بهینه پروانه برای شناور لایروب خزر دارد. همچنین این روش تأثیر تغییر پارامترهای هندسی پروانه بر راندمان پروانه را نشان داده و در فهم عملکرد پروانه به طراح کمک مینماید. حل عددی جریان سیال ، عدم وقوع کاویتاسیون در پروانه نهایی طراحی شده برای شناور لایروب خزر را به اثبات رساند.
In this article, using a central composite design response surface methodology is that design of the optimal propeller geometry for khazar dredger will be discussed. B_Wageningen standard series is designed propeller-type licenses. To verify the performance and Check non-occurrence of cavitation ,the propeller designed using Computational Fluid Dynamics, numerical modeling and compare with B_Wageningen series. The results show the ability of response surface methodology in finding the optimal geometry propeller. Numerical solution of fluid flow, to prove non-occurrence of cavitation in the propeller designed for kazar dredger.
_||_