بررسی میزان کاهش مصرف سوخت در خودروی هایبرید موازی نرم به کمک مدلسازی ریاضی
محورهای موضوعی : انتقال ارتعاشاتمجید قدسی 1 , علیرضا خجسته پور 2 , جواد درویشی 3
1 - مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات, تهران، ایران
2 - مهندسی مکانیک، شرکت ایران خودرو حوزه مشاوران جوان تهران، ایران
3 - مهندسی مکانیک، شرکت ایران خودرو حوزه مشاوران جوان, تهران، ایران
کلید واژه: مدلسازی دینامیکی, سیستم نیروی محرکه هایبرید موازی, هایبرید نرم, مدل موتور احتراقی,
چکیده مقاله :
امروزه به منظور کاهش مصرف سوخت و آلایندگی خودروها روشهای متعددی ابداع و بکار گرفته شده، که یکی از مشهودترین آنها استفاده از سیستم نیروی محرکة هایبرید است. این نوع سیستم محرکه ترکیبی از موتور احتراق داخلی و الکتریکی میباشد که در کنار هم قدرت مورد نیاز خودرو را تولید و علاوه بر آن محدودیتهای یکدیگر را با استفاده از همپوشانی همزمان مرتفع میکنند. این پژوهش مبتنی بر نتایج آزمون و مدلسازی رایانهای خودرو شامل مدل مقدار متوسط موتور احتراقی، مدل سیستم انتقال قدرت، دینامیک طولی خودرو و موتور الکتریکی در نرم افزار Matlab/Simulink است. نتایج نشان می دهند که هرچند توان موتور الکتریکی کمکی در مقایسه با موتور احتراقی کمتر است (کمتر از 10 درصد) اما با استفاده از آن و راهبردهای مناسب کنترلی در چرخه درون شهری میتوان به کاهش مصرف سوخت تا 30 درصد دست یافت.