مدلسازی 21 درجه آزادی و تحلیل دینامیکی واگن مسافری ایران
محورهای موضوعی : تحلیل دینامیکیحمید توکلی 1 , جواد علیزاده کاکلر 2
1 -
2 -
کلید واژه: مدلسازی دینامیکی, هانتینگ, تئوری تماس غیرخطی,
چکیده مقاله :
واگن قطار در حرکت بر روی ریل دچار ارتعاشاتی میشود که مهمترین آنها ارتعاشات عرضی است. ارتعاشات عرضی واگن در سرعتهای بالا موجب نوعی ناپایداری با نام هانتینگ میشود. در این مقاله، مدل ریاضی یک واگن مسافری سرعت بالا ایجاد و در یک مسیر مستقیم تحلیل دینامیکی شده است. برای استخراج معادلات دیفرانسیل غیرخطی حاکم بر حرکت واگن، از تئوری خزش غیر خطی هئوریستیک، استفاده شده است. 21 درجه آزادی برای وسیله نقلیه ریلی در نظر گرفته شده که عبارتند از: جابجایی جانبی و تغییر زاویه یاو برای هر چرخ و محور، جابجایی جانبی، جابجایی عمودی، تغییر زاویه رول و تغییر زاویه یاو برای قاب بوژیها، جابجایی جانبی، جابجایی عمودی، تغییر زاویه رول، تغییر زاویه پیچ و تغییر زاویه یاو برای بدنه واگن. معادلات حاکم توسط نرمافزار توانمند ریاضیMatlab حل شدهاند.
This paper presents modeling and dynamic analysis of a high-speed railway coach with the aim of calculating the critical hunting speed. A heuristic nonlinear creep model was used to derive the nonlinear coupled differential equations of motion for a high-speed railway coach. The degree of freedom considered for the vehicle was 21 (21-DOF). The derived equations were solved using MATLAB software.