تعییین مسیر بهینه خطوط انتقال برق با استفاده از منطق فازی و مدل سلسله مراتبی در شرکت برق منطقه ای یزد مطابق دستورالعمل جدید مسیریابی شرکت توانیر، مطالعه موردی خط تیاف محمدآباد
محورهای موضوعی : کاربرد GIS&RS در برنامه ریزی شهریحسن صالحی وزیری 1 , سیدعلی المدرسی 2
1 - دانشگاه ازاد یزد
2 - دانشگاه ازاد یزد
کلید واژه: AHP, GIS, سیستم استنتاج فازی, شبکه انتقال نیرو,
چکیده مقاله :
احداث خطوط انتقال نیرو یکی از مهمترین دغدغههای صنعت برق کشور محسوب میگردد که هزینه احداث این خطوط از یک طرف و تأثیرات متقابل عوامل محیطی بر روی این خطوط از طرف دیگر باعث شده است که در مسیریابی این خطوط پارامترهای مختلفی در نظر گرفته شود. کلیه این پارامترها در ارتباط مستقیم با موقعیت مکانی دکلها و تجهیزات خطوط انتقال نیرو میباشد. سیستم اطلاعات جغرافیایی دارای قابلیتهای مختلفی از جمله امکان اخذ، بازیابی، به هنگام رسانی، نمایش، پردازش و تجزیه و تحلیل اطلاعات مکان مرجع میباشد؛ بنابراین بستر مناسبی را مهیا میسازد که در آن بتوان شرایط و پارامترهای مختلف را به صورت لایههای اطلاعاتی تعریف نموده و بر اساس الگوهای تعریف شده توسط نظر کارشناسان مختلف، باهم تلفیق نموده و به نتایج مورد نظر رسید. طراحی و پیادهسازی یک مسیر مناسب و هماهنگ با شرایط محیطی و طبیعی و ارزیابی و مقایسه مسیر طراحی شده با مسیر موجود و در حال بهرهبرداری (خط تیاف محمدآباد) هدف اصلی این تحقیق میباشد. در این تحقیق به منظور یافتن مسیر بهینه بین دو نقطه مورد نظر، ابتدا با استفاده از مدل استنتاج فازی نقاط مناسب جهت نصب دکل و نقشه هزینه بدست آمده است. همچنین به منظور وزن دهی به فاکتورها از روش AHP استفاده شده است. سپس با استفاده از تابع Cost Path مسیر بهینه بین دو نقطه بدست آمده است. همچنین به منظور تلفیق اطلاعات، روش وزن دهی به قانونهای استنتاج فازی مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت مدل فازی گاما در روش آخر به عنوان بهترین مدل انتخاب گردید و این مدل جهت مسیریابی بین پست یزد یک و محل تیاف محمد آباد مورد استفاده قرار گرفت
The construction of power lines is one of the most important concerns of the electricity industry in the country. The cost of building these lines on the one hand and the interaction of environmental factors on these lines on the other hand has led to different parameters in the routing of these lines. All of these parameters are directly related to the location of the transmission towers and equipment. GIS has various capabilities, including the ability to retrieve, retrieve, update, display, process and analyze reference location information, thus providing a suitable platform in which to define different conditions and parameters as information layers. And, based on the patterns defined by different experts, it was combined and achieved the desired results. The design and implementation of a suitable route in accordance with the natural and environmental conditions and the evaluation and comparison of the designed route with the existing and operating route (Muhammad Abad Line) is the main objective of this research. In this research, in order to find the optimal path between two points of interest, the fuzzy inference model is first obtained using suitable points for rig installation and cost map. The AHP method was also used to weight the factors. Then using the Cost Path function the optimal path between two points is obtained. Also, in order to integrate the information, the weighting method to fuzzy inference rules was evaluated. Finally, the fuzzy gamma model was selected as the best model in the latter method and it was used for routing between Yazd I Post and T-OFF site of Mohammad Abad.
_||_