بررسی و استفاده از OpenStreetMap برای ایجاد اطلاعات جغرافیایی داوطلبانه در وقوع تصادفات
محورهای موضوعی : کاربرد GIS&RS در برنامه ریزی شهریسید امیرحسین کیائی 1 , محمد حسن وحیدنیا 2 , سعید بهزادی 3
1 - گروه سنجش از دور و GIS، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - گروه سنجش از دور و GIS، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
3 - گروه مهندسی نقشه برداری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
کلید واژه: سیستم اطلاعات جغرافیایی, جمع سپاری, تصادفات, اطلاعات مکانی داوطلبانه,
چکیده مقاله :
تصادفات و سوانح جادهای از حوادثی میباشند که در سالهای اخیر بیشترین خسارت جانی را نسبت به سوانحی مانند سیل و زلزله و غیره در کشور ما داشتهاند. بهطوریکه روزانه شاهد مرگ یا مجروح شدن عدهای از مردم در این سوانح هستیم. عوامل مختلفی در این تصادفات دخیل میباشند که یکی از آنها ناامن بودن راهها و وجود مشکلات در آنها میباشد. در این راستا، اگر اطلاعات کاملی در خصوص راههای ناامن و حادثهخیز در دسترس باشد و اقدامات لازم و کافی در خصوص رفع اشکالات انجام گیرد، قطعاً میزان تصادفات کاهش مییابند؛ بنابراین، جمعآوری دادههای تصادفات و دیگر اطلاعات مربوط به نقاطی که مستعد بروز حادثه هستند، مرحله بسیار مهمی در راستای کاهش تصادفات و بهبود ایمنی راهها میباشد. یکی از راههای به دست آوردن اطلاعات جامع و بروز، استفاده از دادههای جغرافیایی داوطلبانه (VGI) میباشد. بر اساس این روش، افراد دادههای خود را که با هدف مشخصی جمعآوری شدهاند، در اختیار سیستم قرار میدهند. پس از این که دادههای مکانی داوطلبانه یا VGI جمعآوری شدند، اشتراکگذاری این دادهها مستلزم سیستمی در قالب یک برنامه تحت وب میباشد تا کاربران بتوانند اطلاعات مربوط به حوادث و یا خطرات موجود در راه را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. OSM یکی از پورتالهای وب مکانی مناسب و بهصرفه برای اشتراکگذاری و بهرهمندی در مواقع بحران میباشد. ازاینرو، در این تحقیق بررسی و استفاده از OSM به همراه دادههای جغرافیایی داوطلبانه به منظور بررسی وقوع تصادفات در ایران انجام گردید. چهار روش ثبت داده مکانی بررسی شده و نهایتاً شیوه Edit with iD موثرتر از سایر روشها به لحاظ معیارهایی چون قابلیتها، کاربرپسندی و سرعت ثبت داده ارزیابی شد. نتایج به دست آمده بیانگر کارایی OSM در ثبت اطلاعات جغرافیایی داوطلبانه مربوط به تصادفات میباشد.
Road accidents are one of the events that have caused the most loss of life in recent years compared to accidents such as floods, earthquakes, etc. in our country. Currently, we are witnessing the death or injury of some people in these accidents every day. Various factors are involved in these accidents, one of which is the insecurity of the roads and the existence of problems in them. In this regard, if complete information about unsafe and accident-prone roads is available and necessary and sufficient measures are taken to fix the problems, the number of accidents will definitely decrease; Therefore, collecting accident data and other information related to the points that are prone to accidents is a very important to reduce accidents and improve road safety. One of the ways to obtain comprehensive and up-to-date information is to use Volunteered Geospatial Data (VGI). Based on this method, people provide the system with their data collected for a specific purpose. After VGI has been collected, sharing this data requires a system in the form of a web-based application so that users can share information about incidents or hazards on the road. OSM is one of the appropriate and cost-effective geo-web portals for planning in times of crisis. Therefore, in this research, OSM was investigated and used along with VGI to investigate the occurrence of accidents in Iran. In this research, the functionality of the OSM in terms of geographic data regarding accidents and unsafe roads has been investigated. Four spatial data recording methods were examined and finally the Editing with iD method was evaluated as more effective. The obtained results show the efficiency of OSM in registering voluntary geographic information related to accidents.
_||_