توسعه یک سیستم پشتیبان تصمیم گیری مکانی گروهی تحت وب به منظور مکان-گزینی یک مرکز خرید جدید
محورهای موضوعی : کاربرد GIS&RS در برنامه ریزیعباس صفری 1 , محمد حسن وحیدنیا 2 , حسین آقامحمدی 3
1 - گروه سنجش از دور و GIS، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - گروه سنجش از دور و GIS، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
3 - گروه سنجش از دور و GIS، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
کلید واژه: مرکز خرید, فرآیند تحلیل سلسله مراتبی, مکان یابی, سیستم پشتیبان تصمیم گیری مکانی گروهی, سیستم اطلاعات مکانی تحت وب,
چکیده مقاله :
انتخاب محل مناسب برای احداث یک مرکز خرید جدید، یک مسئله تصمیمگیری چندمعیاره می باشد که در عین حال افراد و سلایق مختلف در آن دخیل اند. در این پژوهش از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) و مدل های تصمیم گیری چند معیاره برای انجام برخی مراحل تحلیل مکانی استفاده و سپس توسعه یک سیستم پشتیبان تصمیم گروهی جهت تجمیع و انتخاب گزینه نهایی پرداخته شده است. برای ایجاد گزینه های محدود تصمیم گیری یک روش دو مرحله ای در این پژوهش پیشنهاد گردید. در مرحله اول، ایجاد نقشه های معیار استاندارد شامل پنج مورد با تحلیل های مکانی و نرمال سازی در نرم افزار ArcGIS انجام گرفت. با توجه به مطالعات صورت گرفته وزن هر معیار مشخص شد و همپوشانی وزن دار لایه ها انجام شد. پس از اعمال گزینه های محدود کننده، شش محدوده به منظور انجام مکان گزینی تحت وب مشخص شد. در مرحله دوم یک سیستم پشتیبان تصمیم گیری مکانی گروهی توسعه یافت. با استفاده از محیط Visual Studio و زبان برنامه نویسی C# و فناوری .NET وب گاهی جهت مشارکت کارشناسان خبره در این زمینه طراحی شد. در معماری این سیستم فناوری AspMap، شامل مجموعه ای از کنترل ها و مؤلفه های نقشه و ابزارهای مکان محور در سمت سرور برنامه اضافه شد. وزن دهی کاربران به معیارها در قالب فرم های طراحی شده به روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) انجام گرفته و به کمک stored procedure ها در یک پایگاه داده SQL Server میانگین ارزش هر یک از نقاط انتخابی به صورت آنلاین محاسبه می گردید. نهایتاً نقطه ای که بیشترین امتیاز را در میانگین نظرات کاربران مختلف را داشت به عنوان بهترین مکان جهت احداث مرکز خرید معرفی می شد. نتایج تحقیق نشان داد روش پیشنهادی انعطاف پذیری، سرعت و سهولت بالایی در اعمال نظرات گروهی دارد.
Choosing the right place to build a new shopping center is a multi-criteria decision-making problem that involves different people and opinions. In this research, geographic information systems (GIS) and multi-criteria decision-making models have been used to perform some stages of spatial analysis, and then the development of a group decision support system for aggregating and selecting the final alternative has been discussed. A two-step method was proposed in this research to create limited decision-making options. In the first stage, creating standard criteria maps including five items with spatial analysis and normalization was done in ArcGIS software. According to the studies, the weight of each criterion was determined and the weighted overlapping of the layers was done. After applying the limiting options, six areas were determined to perform web-based location selection. In the second stage, a group spatial decision support system was developed. Using Visual Studio environment and C# programming language and .NET technology, a website was designed for the participation of experts in this field. In the architecture of this system, ASPMap technology, including a set of controls and map components, and location-based tools, was embedded on the server side of the program. User weighting of the criteria was done in the forms designed by Analytical Hierarchy Process (AHP). With the help of stored procedures in a SQL Server database, the average value of each of the selected points is calculated online based on the opinions of the group. Finally, the point that had the highest value in the average of the opinions of different users was introduced as the best place to build a shopping center. The research results showed that the proposed method has high flexibility, speed, and ease in applying group opinions.
_||_