بررسی حاشیه بازاریابی ،انگور غوره و کشمش در شهرستان ابهر استان زنجان
محورهای موضوعی : مدیریتیداله رجایی 1 , نینا رجایی 2 , مصطفی تیموری 3
1 - دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر
3 - دانشجوی دکترای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
کلید واژه: انگور, شهرستان ابهر, کلمات کلیدی :, غوره, کشمش حاشیه بازاریابی کارآیی بازار,
چکیده مقاله :
هدف این مطالعه بررسی حاشیه بازاریابی ،انگور، غوره و کشمش در شهرستان ابهر میباشد برای این منظور از ابزار پرسشنامه استفاده گردیده و اطلاعات مورد نیاز به روش نمونه گیری تصادفی در سه سطح تولید کننده، عمده فروش و خرده فروش از ۳۰۰ تولید کننده ۱۸ عمده فروش و ٤٠ خرده فروش در سطح شهرستان ابهر در سال ۱۳۸۹ جمع آوری گردید. نتایج تحقیق نشان میدهد متوسط کل هزینه های بازاریابی انگور، غوره و کشمش به ترتیب برابر با ۲۰۷۰ ریال ، ۲۰۷۰ ریال و ۲۵۸۰ ریال بوده حاشیهی عمده فروشی برای انگور، غوره و کشمش به ترتیب برابر با ۳۵۰۰، ۲۰۰۰ و ۱۰۰۰ و حاشیه ی خرده فروشی نیز برای این سه محصول به ترتیب برابر با می باشد سهم تولید کنندگان در تعیین قیمت نهایی انگور، غوره و کشمش به ترتیب برابر با ۹/ ۳۸ درصد، ٦٣/٦ درصد و ۸۵/۸ درصد میباشد. نتایج بررسی کارایی بازار انگور، غوره و کشمش نیز نشان میدهد که کارایی این سه محصول به ترتیب برابر با ۱٦٥/۷ ، ۹۳/۲ و ۲۲/۴ درصد می باشد. بنابراین لازم است با اجرای سازوکارهای بازاری مناسب در جهت هدایت سود بازاریابی این محصولات خصوصاً انگور به سمت تولید کنندگان اقدام نمود.