بررسی تناسب کیفی معماری موزه با اموال فرهنگی موجود در آن به منظور ساماندهی عملکرد موزه
محورهای موضوعی : باستانشناسی پیش از تاریخ
1 - عضو هیئت علمی گروه باستانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، ابهر، ایران.
2 - عضو هیئت علمی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر(دانشکده سما)، ابهر، ایران.
کلید واژه: معماری, موزه, اموال فرهنگی, باستانشناسی, معیارهای علمی و هنری,
چکیده مقاله :
موزه بازتاب اندیشهها و خلاقیتهای انسانی است که مطالب خود را با زبان خاص، یعنی زبان واقعی اشیا بیان میسازد، نقش فضا و معماری در ساماندهی موزه های موجود و رهاساختن آنها از بند کاربری خاص و ایجاد زمینه رشد کیفی مجموع های علمی، آموزشی، پژوهشی، نیاز به بررسی مسائلی چون نورپردازی و رنگ آمیزی، طراحی ویترینها و بناهای ملزوماتی را دارد که با طراحی موزه ها در شاخههای کلی هنری، تاریخی، علمی میتوان به آن دست یافت. امروزه توجه به معماری موزهها از بحثانگیزترین ساختمانهای جهان هستند چرا که میدان نوآوری و خلاقیت را در بر دارند. لذا چنانچه اشیا موزه در پرتومعیار صحیح علمی، هنری، روانشناسی، نوع چیدمان با معماری حجم و فضا آمیخته میگردد، مجموعه آثار ارزشمند فرهنگی که دلالت به هویت یک جامعه دارد به درستی به انتقال مفاهیم دست یافته و نقش خاص، مجموعه تبیین میگردد، دراین پژوهش با توجه به نظریههای معماری و اهداف باستانشناسانه سعی گردیده در جهت ساماندهی جاذبههای بازدید از موزهها و رفع نقایص گذشته راهکارهای نوینی ارائه گردد.
Museums are the reflection of human thoughts and creativity, which represent their concepts through a special language i.e. real Language of items. The role of space and architecture in organizing current museums and having them released from their especial cliché usage, and creating qualitative development in their scientific, educational and investigational employs much investigation in the fields like illumination, color, design, windows and their supply/maintenance units, which are obtainable by designing them through different major artistic , historic and scientific fields. Today, noticing the architecture of museums is considered as the most challengeable among plan designing in the world, because they are considered to be the fields of innovation and creativity. Consequently, in case the properties in museums compound with space and capacity architecture with a true scientific, artistic, psychological and decorational criterion. The precious cultural heritage which is the representation of culture of a society will interpret the concepts truly, and special role of the complex will be defined. We have tried, in this research, according to architectural hypotheses and paleontologist intentions, to represent a new method in organizing attractiveness in visiting museums and removing previous failures.
_||_