رابطۀمشکلات رفتاری و کیفیت زندگی درکودکان یش دبستانی
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاورهمجتبی امیری مجد 1 , محمد قمری 2 , لیلا طاهری 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر،دانشکده علوم انسانی،گروه روانشناسی، ابهر، ایران.amirimajd@abhariau.ac.ir
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر،دانشکده علوم انسانی،گروه راهنمایی و مشاوره، ابهر، ایران.
3 - کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی
کلید واژه: کیفیت زندگی, کودکان پیش دبستانی, واژه های کلیدی:مشکلات رفتاری,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، تعیینرابطۀمشکلاترفتاریو کیفیتزندگیدرکودکانپیشدبستانیبود.جامعهآماریشاملکلیهکودکان پیش دبستانیشهرابهر بود.آزمودنی ها104دانش آموز)43پسر و61دختر(پیش دبستانی بودند که به روش نمونه گیری خوشهای تکمرحلهای انتخاب شدند ومادران آنها به پرسشنامه کیفیت زندگی کودکان پیش دبستانی و مقیاس درجه بندی رفتار کودککانرز-فرم والدین پاسخ دادند.برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی اسپیرمن، ضریب همبستگیپیرسون، آزمون تی برای نمونه های مستقل و تحلیل رگرسیون استفاده شد.نتایج پژوهش نشان داد1-این مقاله برگرفته از طرح پزوهشی است که با حمایت مالی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر انجام شده است. ٢-دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر،دانشکده علوم انسانی،گروه روانشناسی، ابهر، ایران.amirimajd@abhariau.ac.ir ٣-دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر،دانشکده علوم انسانی،گروهراهنمایی و مشاوره، ابهر، ایران. ٤-کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی. 10/رابطۀمشکلاترفتاریو کیفیتزندگیدرکودکانپیشدبستانیکه مشکلات رفتاری با کیفیت زندگی کودکان پیش دبستانی رابطه دارد و مشکلات رفتاری می توانندکیفیت زندگی کودکان پیش دبستانی را پیشبینی کنند.نتایج همچنین نشان داد که فقط تعداداعضای خانواده و کیفیت زندگی می توانند مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی را پیش بینیکنند اما سایر متغیرهای جمعیت شناختی)وضعیت اقتصادی خانواده، تحصیلات و شغل والدین(نتوانستند مشکلات رفتاری و کیفیت زندگی کودکان پیش دبستانی را پیش بینی کنند.مشکلاترفتاری و کیفیت زندگی پسران و دختران پیشدبستانی نیز متفاوت نبود.(p<.05)