رابطه جو عاطفی خانواده با رشد مهارت های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاوره
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: پیشرفت تحصیلی, مهارت های اجتماعی, جو عاطفی,
چکیده مقاله :
چکیدهاین پژوهش با هدف تعیین رابطه جو عاطفی خانواده با رشد مهارت های اجتماعی و پیشرفت تحصیلیدانش آموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیهدانش آموزان دختر و پسر پایه های پنجم و ششم ابتدایی منطقه شش آموزش و پرورش شهر تهران درسال تحصیلی 1701 1702 به تعداد 7224 نفر بود. تعداد شرکت کنندگان 622 نفر به عنوان نمونه با -استفاده از جدول مورگان تعیین شدند و از این تعداد ) 144 دختر و 142 پسر( با روش نمونهگیریتصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری این پژوهش عبارت از مقیاسروابط عاطفی اعضای خانواده "هیل برن" ) 1437 (؛ آزمون رشد مهارتهای اجتماعی "کرامتی"1683 (؛ و میانگین نمرات دانشآموزان بود. یافته های پژوهش نشان داد که بین جو عاطفی خانواده با (رشد مهارت های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان همبستگی مثبت و معناداری )در سطح0( وجود دارد. بنابراین براساس یافته ها تحلیل رگرسیون چندگانه از بین حیطههای / اطمینان 01هشت گانه جو عاطفیخانواده، بهترین پیشبینیکنندههای رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پسر،وجود احساس امنیت درخانواده و در مورد دانشآموزان دختر، محبت کردن و تجارب مشترک با والدینبود.کلیدواژه ها: جو عاطفی، مهارت های اجتماعی، پیشرفت تحصیلی
AbstractThis research was conducted with the aim of investigating the relationship between the emotional atmosphere of the family and the development of social skills and academic progress of students. The descriptive research method was correlation type. The statistical population of the research included all the male and female students of the fifth and sixth grades of the sixth education district of Tehran in the academic year of 1401-1402 in the number of 4259 people. The number of subjects was 352 as a sample using Morgan's table and from this number (177 girls and 175 boys) were selected by multi-stage cluster random sampling. The measurement tools of this research were Hillburn’s scale of emotional relationships of family members (1964) and Karamati’s social skills development test (2016). The findings of the research showed that there is a positive and significant correlation (at the confidence level of 0. 01) between the emotional atmosphere of the family and the development of social skills and the academic progress of students.Keywords: Emotional atmosphere, social skills, Achievement of Primary1.
_||_
منابع
تربتی، سروناز؛ تاجیک اسماعیلی، خسروی، نیکا ) 2020 م(. مطالعه کیفی تربیت جنسی نوجوانان و
عوامل زمینه ساز آن با تاکید بر روابط میان فردی با والدین مطالعه موردی: دختران و پسران
- .107 44 .)72( نوجوان دوره متوسطه ساکن شهر تهران. تهران: مطالعات جامعه شناسی. 12
ترکیان تبار، منصور؛ سلیمی، مریم ) 1701 (. بررسی رابطه بین اعتماد به نفس با سواد رسانه ای در
استفاده از شبکه اجتماعی دانش آموزان از دیدگاه معلمان زن مقطع ابتدایی شهر دورود. فصلنامه -
،) بازیابی دانش و نظام های معنایی، ) 10 doi: 22054/jks. 2021. 62915. 1464
خادمی احمدآباد، شریفی؛ نسترن ) 2020 م(. بررسی رابطه تحصیلات والدین و جو عاطفی خانواده با
گرایش به اعتیاد دانش آموزان پسر دوره دبیرستان. پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم
- .177 163 ،)2( تربیتی و آموزش و پرورش. 20
بررسی عوامل تربیتی موثر بر جامعه پذیری فرزندان « .) ربانی خوراسگانی، ع؛ مؤمنی راد، ف ) 1642
.») براساس روش تحلیل مضمون )مطالعه ی موردی دو گروه از مادران آسیب دیده ی شهر اصفهان
- .74 34 . دوفصلنامه پژوهش های جامعه شناسی معاصر. دوره 2. شماره 8
زمانی شالکوهی، بهادر؛ شیرازی، محمود ) 2020 م(. پیش بینی خودکارآمدی اجتماعی و رضایت از
زندگی در دانش آموزان از طریق دل بستگی به والدین و همسالان. مجله مطالعات روانشناسی
- .87 34 ،)68( تربیتی. 14
شایق، محمد؛ برزگر بفرویی، کاظم؛ رحیمی ) 2021 م(. نقش عوامل خانوادگی در پرخاشگری کودکان
- .27 68 .)1( پیش دبستانی با واسطه گری مهارتهای اجتماعی. طلوع بهداشت یزد. 20
شکارچی، رسول؛ اکبری، مریم؛ احمدیان، حمزه ؛ یاراحمدی، یحیی ) 1644 (. نقش واسطه ای
خودشناسی انسجامی در رابطه میان جو عاطفی خانواده و خودکنترلی دانش آموزان متوسطه
- - .24 72: )7( 14 ; شهرستان نقده. فصلنامه علمی پژوهشی خانواده و پژوهش. 1644
شهبازیان خونیق، آرش؛ علی پور، فاطمه؛ آناهید، ابراهیم؛ محمدیان قریبه، علی اصغر؛ شیخعلی زاده،
سیاوش ) 2021 م(. نقش تشخیصی هوش اجتماعی، قلدری و بهزیستی تحصیلی در انزوای
اجتماعی دانش آموزان. اندیشه های نوین تربیتی. 13 (4).
فخاریان، جمیله؛ یعقوبی، ابوالقاسم؛ ضرغام حاجبی، مجید؛ محققی، حسین ) 1644 (. پیش بینی
سرزندگی تحصیلی بر اساس جو عاطفی خانواده، درگیری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی.
- .2701 2641 ،) مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 36 )شماره 2 doi: 10. 22038/mjms. 2020. 16166
متولیان، دوکوشکانی؛ فریماه؛ یحیی زاده جلودار، سلیمان ) 2020 م(. مقایسۀ میزان نارضایتی جوانان از
ارتباط با پدر و مادر و نقش این نارضایتی در پیش بینی گرایش آنان به انحرافات اجتماعی )فرار از
- .130 124 ،)6( خانه، انحراف جنسی و اعتیاد(. پژوهش های راهبردی مسائل اجتماعی ایران. 4
فصلنامه پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری/ 11
موسیوند، بگیان ) 2020 م(. نقش ادراک نابرابری جنسیتی، خودانضباطی و مسئولیت پذیری اجتماعی
در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر دانشگاه های تهران. پژوهش های روانشناسی
- .171 132 ،)64( اجتماعی. 10
De Vries, J. H. , Spengler, M. , Frintrup, A. , & Mussel, P. (2021). Personality Development in Emerging Adulthood—How the Perception of Life Events and Mindset Affect Personality Trait Change. Frontiers in Psychology, 12.
Ghorbani, A. and Jomenia, S. J. , 2018. The role of social factors (family, school, peer group) in socialization of students in Golestan province. Journal of Applied Sociology, 29(2), pp. 113-128.
Hajal, N. J. , & Paley, B. (2020). Parental emotion and emotion regulation: A critical target of study for research and intervention to promote child emotion socialization. Developmental Psychology, 56(3), 403.
Konrad, S. Č. (2016). Family emotional expressiveness and family structure. Psihologija ،
49(4) ,319-333.
Li, S. , Xu, Q. , & Xia, R. (2020). Relationship between SES and academic achievement of junior high school students in China: The mediating effect of self-concept. Frontiers in psychology, 10, 2513.
Van der Stouwe, T. , Gubbels, J. , Castenmiller, Y. L. , Van der Zouwen, M. , Asscher, J. J. , Hoeve, M. ,. . . & Stams, G. J. J. (2021). The effectiveness of social skills training (SST) for juvenile delinquents: A meta-analytical review. Journal of Experimental Criminology, 17(3), 369-396.
Zheng, X. , Wang, C. , Shen, Z. , & Fang, X. (2020). Associations of private tutoring with Chinese students’ academic achievement, emotional well-being, and parent-child relationship. Children and Youth Services Review, 112, 104934.