ساخت، اعتباریابی و هنجاریابی مقیاس دلبستگی در کودکی میانه*
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاورهسیمین رونقی 1 , علی دلاور 2 , محمد علی مظاهری 3
1 - استادیار روان شناسی، گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران.
Email: simin_ronaghi @ yahoo .com
2 - ا ستاد دانشکده روانشناسی، دانشگاه دلامه طباطبایی.
3 - دانشیار پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی.
کلید واژه: واژگان کلیدی: ساخت و هنجار یابی, مق اس شلبستگی, دوشدی م انه,
چکیده مقاله :
چکیده:هدف این پژوهش با بهره ر ری از مبانی نظریه شلبستگی، سداخت و هنجاریدابی مق اسدی بدرای سدنجش شلبسدتگی6 ساله بوش. رروه نمونه از 055 شانش مموز پایه های او تا پنجم مقطع ابتدایی شبستانهای شدهر ددر - دوشداآ 21با استفاشه از روف خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده و مورش مزموآ قرار ررفتند. بدرای سداخت مزمدوآ مراحدلزیر طی شد:-2 بررسی مبانی نظری و پ ش نه تحق قات 1 - ته ۀ مخزآ جملات شامل رفتارهدای اضدطراب )از جددایی و طد رششدآ توسط نگار شلبستگی( و رفتارهای اجتناب )از ایجاش پ وند و رابطه عاطفی با نگار شلبسدتگی (. 3- ته ده و اجدرایمزموآ مقدماتی و حذف وتغ ر جملات نامناسو 4- ساخت یک مق اس 12 جمله ای .و 0- اجرای نهدایی و تع د نویژری های مماری مزموآاعتبار محتوایی مزموآ به تائ د شو نفر متخصص شر این زم نه رس د. ضریو اعتبار )ملفای درونبدا(( محاسدبه شدده5 بوش. نتای حاصل از بازمزمایی نشاآ شاش همبستگی ب ن نمدرا ت / 5وشر مؤلفه اجتناب 05 / شر مؤلفه اضطراب 215 معنی شار بوشه و م انگ ن مؤلفه ها شر ه چ سطحی تفاوت نداشتند. روایی همزماآ توسط / شر شو اجرا شر سطح 552اجرای یک پرسشنامه محقق ساخته شر زم نه وجوش مشکلات رفتاری، تحص لی، سازراری بدا شوسدتاآ و بدا مدرسدهشر مزموشنی ها بررسی شدده نتای تأی د دننده روایی همزماآ مزموآ بوشند. سپس مشخصه هدای هنجداری مزمدوآ6 ساله از اعتبار و روایی دافی برخدورشا ر - ته ه و تنظ م ررشیدند. نتای نشاآ می شهند مق اس شلبستگی دوشداآ 21می باشد.واژگان کلیدی: ساخت و هنجار یابی، مق اس شلبستگی، دوشدی م انه