تبیین جامعه شناختی موانع توسعه اجتماعی-فرهنگی و رفتاری صنعت گردشگری در استان زنجان
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاوره
1 - استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، ایران.
کلید واژه: توسعه گردشگری, واژههای کلیدی:صنعت گردشگری, جهانگردی استان زنجـان, موانـع توسعه گردشگری,
چکیده مقاله :
هدف:هدف این مقاله شناسایی موانع اقتصـادی-اجتمـاعی و فرهنگـی–سیاسـی و رفتـاریتوسعهی صنعت گردشگری در استان زنجان میباشد.روش:نوع مطالعهتوصیفی است و روش پژوهش آن، روش پیمـایش و روش بررسـی اسـناد ومدارک میباشد.ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده است.جامعـهی آمـاری کلیـهی کارشناسـانارشد و مسئولین سازمانًهای گردشگری استان زنجان بود که جمعا30نفر را تشـکیل مـیدادنـد.روش تجزیه و تحلیل دادههاآزمونVکرامر وفیو فریدمن بود.1.این مقاله بر گرفته از طرح پژوهشی است که با کمکهای مالی معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر در سال93-1392اجرا گردیده است.2.استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، ایران.Email: saiearasi @ gmail. com 44/تبیین جامعه شناختی موانع توسعه اجتماعی-فرهنگی و رفتاری صنعتگردشگری در استان زنجانیافتهها:آزمون فرضیه اول نشان داد که بین ضعف عملکرد متولیان و سازمانهای گردشـگریو توسعه نیافتگی صنعت گردشگری رابطهی معنیداری وجود ندارد.فرضیه دوم حاکی از آن اسـتکه رابطهی معنیداری بین کمبود امکانات بهداشتی و رفاهی وتوسعه نیافتگی صنعت گردشـگریوجود دارد.آزمون فرضیه سوم نشان داد که بین ضعف اطلاع رسانی و تبلیغات در استان و توسـعهنیافتگی صنعت گردشگری رابطهی معنی داری وجود ندارد.آزمون فرضیهی پنجم دلالـت بـر ایـندارد که بین نحوهی برخورد پذیرش نامناسب مردم و توسعه نیافتگی صـنعت گردشـگری رابطـهیمعنی داری وجود ندارد.آزمون فرضیه ششم نشان داد که بین ضعف زیر ساختهای حمل و نقل وارتباطات و توسعه نیافتگی صنعت گردشگری رابطهی معنیداری وجود دارد.آزمون فرضـیه هفـتمحاکی از آن است که بین هزینهی بـالای کـالا و خـدمات و توسـعه نیـافتگی صـنعت گردشـگریرابطهی معنیداری وجود دارد.آزمون فرضیه هشتم نشان داد که رابطـهی معنـیداری بـین نـاچیزبودن اعتبارات تخصیصی دولت و توسعه نیافتگی صنعت گردشگری وجود ندارد.نتایج:رتبهبندی عوامل مؤثر در توسعه نیافتگی صنعت گردشگری در استان زنجان بر اسـاسآزمون فریدمن به ترتیب عبارتند از:هزینهی بالای کالا و خدمات، ضعف زیر ساختهای حمل و نقل و ارتباطات، کمبـود امکانـاتبهداشتی و رفاهی، ضعف اطلاع رسانی و تبلیغات.