مقایسه هوش هیجانی ،سبک های مقابله ای و تاب آوری دانش آموزان دارای افکار خودکشی با دانش آموزان عادی
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاورهپروین محمدی گوندره 1 , کلثوم رشیدی 2
1 - 1- نویسنده مسوول:ﮐﺎرﺷﻨﺎس ارﺷﺪ روان ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ Email:parvin_mohamadi@ymail.com
2 - 2- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
کلید واژه: هوش هیجانی, تاب آوری, واژه های کلیدی : افکار خودکشی, سبک های مقابله ای,
چکیده مقاله :
چکیده پژوهش حاضر با هدف مقایسه ی هوش هیجانی ، سبک های مقابله ای و تاب آوری دانش آموزانی که افکار خودکشی دارند با دانش آموزان عادی انجام شد. روش پژوهش حاضر پس رویدادی و از نوع علی _ مقایسه ای بود. جامعه ی آماری پژوهش ، تمامی دانش آموزان دختر و پسر پایه دهم مقطع متوسطه ی دوم شهر قیدار بوده است. 180 نفر ( 90 نفر دارای افکار خودکشی و 90 نفر عادی) به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب گردید. ابزار گردآوری اطلاعات شامل ، پرسشنامه های افکار خودکشی ASQ،هوش هیجانی بار – اُن ،مقیاس مقابله نوجوانان فرایدنبرگ و لوییس،مقیاس تاب آوری کانر- دیویدسون، بود. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ، آزمون t و تحلیل واریانس چند متغیره بود. نتایج پژوهش نشان داد هوش هیجانی و تاب آوری دانش آموزان دارای افکار خودکشی پایین تر از دانش آموزان عادی است ( 01/0P< ).دانش آموزان دارای افکار خودکشی از سبک مقابله نابارور بیشتر از دانش آموزان عادی استفاده می کنند و از سبک مقابله بارور و سبک مراجعه به دیگران نسبت به دانش آموزان عادی کمتر استفاده می کنند( 01/0P< ). واژه های کلیدی : افکار خودکشی ، هوش هیجانی ، سبک های مقابله ای ، تاب آوری