شناسایی و اولویت بندی نیازهای آموزشی منابع انسانی دادگستری استان قزوین
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاورهرمضان جهانیان 1 , مریم شفیعی علویجه 2
1 - دانشیار گروه علوم تربیتی،واحدکرج ، دانشگاه آزاد اسلامی ،کرج،ایران)نویسنده مسئول(ramezan.jahanian@kiau.ac.ir
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدتهران مرکز،تهران،ایران
maryamshf@yahoo.com
کلید واژه: منابع انسانی, مهارت ادراکی, مهارت انسانی, مهارت فنی, واژههای کلیدی:نیازسنجی,
چکیده مقاله :
چکیده:برنامه ریزی موثر در گرو نیازسنجی و تعیین اولویت نیازهاست.پژوهش حاضر با هدف تعییننیازهای آموزشی منابع انسانی دادگستری استان قزوین و اولویت بندی آنها در سال1393در قالبسه مهارت فنی، انسانی و ادراکی صورت گرفته است.روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی از نوعپیمایشی است.جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان صف دادگستری استان قزوین است.و بااستفاده از نمونه گیری تصادفی طبقه ای اندازه نمونه بر اساس جدول مورگان234نفر مشخص1.دانشیار گروه علوم تربیتی،واحدکرج ، دانشگاه آزاد اسلامی ،کرج،ایران)نویسنده مسئول(ramezan.jahanian@kiau.ac.ir2.دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدتهران مرکز،تهران،ایرانmaryamshf@yahoo.com 120/شناساییو اولویت بندی نیازهای آموزشی منابع انسانی دادگستری استان قزوینگردید.ابزار اندازه گیری، پرسشنامه محقق ساخته با36سوال بسته پاسخ بر اساس طیف5درجه ایلیکرت بوده و اعتبار پرسشنامه بر اساس ضریب کرونباخ94/0برآورد گردید.از آزمونtتک متغیره،آزمونفریدمن، آزمون تحلیل واریانس،آزمونtدو گروه مستقلبرای تجزیه و تحلیل اطلاعات استفادهشده است.یافته های پژوهش حاضر نشان داد که بیشترین نیاز آموزشی ادراک شده از سویکارکناندر حیطه مهارت های انسانی)میانگین61/3(، و پس از آن مهارت فنی)میانگین53/3(و سپسمهارت های ادراکی)میانگین32/3(می باشد.و همچنین نتایج نشان داد در حیطه های مختلف ازلحاظ سابقه کار، تحصیلات و سن تفاوت معناداری وجود دارد، ولی از لحاظ جنسیت تفاوت معناداریوجود ندارد.با توجه به یافته های پژوهش حاضر برنامه ریزی و برگزاری دوره های آموزشی به منظوربهسازی کارکنان باید متناسب با نیازهای اولویت دار انجام گیرد.