رابطه مکانیسمهای دفاعی با کمالگرایی در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در سال تحصیلی93-92
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاورهنرگس کوشا 1 , محمد اسماعیل ابراهیمی 2 , محمد رضا ذوقی پایدار 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علوم تحقیقات واحد همدان،
ایران.
2 - عضوء هیأت علمی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همدان، ایران.
3 - عضوء هیأت علمی دانشکده علوم انسانی دانشگاه بوعلی سینای همدان، همران، ایران
کلید واژه: کمالگرایی, واژه های کلیدی:مکانیسمهای دفاعی, دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان,
چکیده مقاله :
مقدمه:دگرگونیهای سریع و پیچیده جوامعانسانی بهمرور زمان بر شیوههای فرزندپروری انسانها اثری اساسی بر جای گذاشته است و خانوادهها اکنونتلاش میکنند فرزند خودرا از همان کودکی برای بردن گوی سبقت از همسالانشان آماده کنند.این شیوهی تربیتی سببشده است که فرزندان، زمانی خود را باارزش بدانند که مورد تأیید والدین خود قرار بگیرندبنابراین میکوشند تلاش خود را دوچندان کنند، تا به انتظارات آنان پاسخ مثبت دهندانتظارات والدین، جای خود را به انتظارات بلندپروازانه و دستنیافتنی میدهد.روش پژوهش:در این پژوهش رابطه بین مکانیسمهایدفاعی و سبکهایدلبستگی با کمالگرایی دردانشجویان دختر دانشگاهآزاد همدان مورد بررسی گرفت.هدف اصلی پژوهش حاضر مطالعهرابطه مکانیسمهایدفاعی که شامل سبکدفاعی رشدیافته، رشدنایافته و سبکدفاعی نوروتیکبا کمالگرایی مثبت و منفی بود.در این پژوهش360نفر از دانشجویان دختر دانشگاه آزادهمدان شرکت کردند.از آزمودنی خواسته شد که پرسشنامه کمالگرایی تری–شورت وپرسشنامه مکانیسمهای دفاعیDSQ40را تکمیل کنند.یافتهها:برای تحلیل دادههایپژوهش از شاخصها و روشهای آماری سپس ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.نتایجنشان داد که در کمالگرایی مثبت دانشجویان دختر بر اساس سبکهایدفاعی ابطه معناداریوجود دارد.یافتهها اینگونه بود کهسبکدفاعی رشدرا با نایافته بیشترین رابطهکمالگرایی-مثبت دانشجویان نشان داد.و نیزدر میزان کمالگراییمنفی دانشجویاندختر بر اساس سبک-هایمعنا دفاعی رابطهداریوجود دارد.سبکدفاعی رشدرا با کمال نایافته بیشترین رابطه-گرایی منفی دانشجویان نشانداد.نتیجهگیری:بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجهگرفت که بین مکانیسمهای دفاعی و کمالگرایی مثبت و منفی رابطه وجود دارد.