بررسی رابطه بین یادگیری خودتنظیم و سبکهای تفکر با اهداف تکلیف در دانشآموزان
محورهای موضوعی : علوم تربیتیعلی رضایی شریف 1 , علی خالق خواه خالق خواه 2 , حمیرا احمدی ممکانی 3
1 - هیات علمی
2 - هیات علمی
3 - دانش آمخته
کلید واژه: سبکهای تفکر, یادگیری خودتنظیم, اهداف تکلیف,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین یادگیری خودتنظیم و سبکهای تفکر با اهداف تکلیف در دانشآموزان صورت گرفت. جامعه مورد مطالعه در پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه (دوره دوم) ناحیه یک و دو آموزش و پرورش شهر اردبیل به حجم 26125 نفر بودند. نمونهای به حجم 347 نفر (175 پسر و 172 دختر) از جامعه مورد نظر با روش نمونهگیری طبقهای متناسب انتخاب شد. دادهها از طریق پرسشنامه سبکهای تفکر استرنبرگ- واگنر (1992)، پرسشنامه یادگیری خودتنظیم پنتریچ و دیگروت (1990) و مقیاس اهداف تکلیف خو (2010) جمعآوری شد. نتایج نشان داد بین یادگیری خودتنظیم با ادراک اهداف تکلیف در دانشآموزان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد و یادگیری خودتنظیم پیشبینی کننده قویتری برای دلایل آموزش گرای اهداف تکلیف است. نتایج ضریب همبستگی پیرسون بین سه کارکرد سبک تفکر با ابعاد اهداف تکلیف نیز نشان داد بین هر سه نوع کارکرد سبک تفکر با بعد دلایل آموزش گرا رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد سبک تفکر اجرایی پیشبینی کننده قویتری برای ادراک اهداف تکلیف در دانشآموزان است. نتایج پژوهش حاضر اهمیت اتخاذ دلایل آموزش گرای اهداف تکلیف از سوی دانشآموزان و نیز اهمیت برخوردار بودن آنها از سبک تفکر اجرایی را در نظام آموزشی آشکار میسازد
The present study attempted to investigate the relationship between self-regulated learning, thinking styles and the homework purposes of students. Sample of 347 students (175 boys and 172 girls) were selected from the high school of Ardabil city by the stratified sampling method. The results were collected from the self-regulated learning strategies questionnaire (Pintrich & De Groot, 1990), thinking styles Inventory (Sternberg & Wagner, 1992) and HPS (Xu, 2010). The results showed that there was a positive relationship and significant between self-regulated learning and homework purpose understanding of students and self-regulated learning showed itself a stronger predictor for learning-oriented reasons homework purposes. The results of the Pearson correlation coefficient showed that there was a positive and significant relationship between three types of thinking styles and learning-oriented reasons. Also, enter multiple regression analysis showed that executive thinking style is a stronger predictor for understanding of homework purpose understanding of students. The results of the present research revealed not only the importance of adoption of learning-oriented reasons of homework purposes by the students, but also the importance of their adoption of executive thinking style in the educational system.
_||_