بررسی رابطه بین خودکارآمدی و خودپنداره با بهزیستی عاطفی مبتنی بر شغل معلمان دوره ابتدایی دخترانه شهر بجنورد
محورهای موضوعی : علوم تربیتیطاهره رحمانی 1 , بهرنگ اسماعیلی شاد 2
1 - گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.
2 - گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
کلید واژه: خودکارآمدی, خودپنداره, معلمان ابتدایی, بهزیستی عاطفی مبتنی بر شغل,
چکیده مقاله :
هدف اصلی پژوهش بررسی رابطه بین خودکارآمدی و خودپنداره با بهزیستی عاطفی مبتنی بر شغل معلمان دوره ابتدایی بوده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش شامل پرسشنامه خودکارآمدی معلمان اسچانن موران (2001)، پرسشنامه خودپنداره دولتآبادی (1386) و پرسشنامه بهزیستی عاطفی مرتبط با شغل ون کاتویک و همکاران (2000) است که دارای روایی صوری و محتوایی است و ضریب پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 0.83، 0.91 و 0.80 میباشد. جامعه تحقیق شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی دخترانه شهر بجنورد 260 نفر میباشد. با توجه به جدول کرجسی- مورگان، نمونهای برابر با 150 نفر تعیین شد. روش نمونهگیری در این پژوهش به صورت تصادفی طبقهای میباشد. تحلیل دادهها با آزمون معادلات ساختاری بهوسیله نرمافزار Lisrel انجام شد. با توجه به نتایج آماری، قدرت رابطه میان بین خودکارآمدی با بهزیستی عاطفی برابر 57/0 محاسبه شده است، خودپنداره با بهزیستی عاطفی برابر 46/0 محاسبه شد. آماره آزمون نیز 7.90 و 6.62 بدست آمده است که بزرگتر از مقدار بحرانی t در سطح خطای 5% یعنی 96/1 بوده و نشان میدهد همبستگی مشاهده شده معنادار است؛ بنابراین با اطمینان 95% بین خودکارآمدی و خودپنداره با بهزیستی عاطفی مبتنی بر شغل معلمان دوره ابتدایی دخترانه شهر بجنورد رابطه وجود دارد.
The main purpose of this research is Study of the raelationship between self- efficacy and self- concept with emotional well-being based on jobs in teachers of Bojnourd girls primary school. The method of research is descriptive- survey and correlation type and the tools for collecting information in this research include standard teachers’ self-efficacy questionnaire developed by tschannen- moran (2001), self- concept questionnaire developed by Dolatabadi (2007) and emotional well-being questionnaire related to Jaws job byVan Katwyk (2000) which have 24, 48 and 20 items, respectively, in which they have face and content validity; their reliability coefficients by using Cronbach’s Alpha test are equal to 0.83, 0.91 and 0.80, respectively. The considered population of this research includes all teachers in girls’ primary courses of Bojnoord City who are 260 persons. sample equal to 150 persons are determined according to the Morgan’s table. The sampling method is random stratified. structural equations by statistical applications Lisrel the results showed that According to statistical analysis, the power relationship between self-efficacy and emotional well-being of 57/0 is calculated, Self-concept and emotional well-being was measured against 0.46. 7.90 and 6.62 also obtained test statistic is greater than the critical value t at the level of 5% to 1.96 and indicates that the observed correlation is significant. So with 95% between self-efficacy and self-concept and emotional well-being of girls' primary school teachers Bojnoord-based jobs are related.
_||_