ارزیابی شناخت معلمان از درس پژوهی و تبیین رابطۀ آن با توانمند سازی روانشناختی و عملکرد شغلی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیآزاد الله کرمی 1 , احسان طوفانی نژاد 2
1 - علامه طباطبایی
2 - علامه طباطبایی
کلید واژه: توانمند سازی روانشناختی, عملکرد شغلی, معلم, درس پژوهی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش ارزیابی شناخت از درس پژوهی و تبیین رابطه آن با توانمند سازی روانشناختی و عملکرد شغلی در معلمان دوره ابتدایی شهرستان ثلاث باباجانی در سال تحصیلی 95-1394 بود. روش انجام پژوهش توصیفی همبستگی و جامعه آماری آن تمام معلمان دوره ابتدایی شهرستان ثلاث باباجانی بود که 165 نفر(140 مرد و 25 زن) از آنان بر اساس روش نمونه گیری طبقهای تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری داده از پرسشنامههای محقق ساخته درس پژوهی(شهلایی، 1393)، توانمند سازی روانشناختی(اسپریتزر، 1995) و عملکرد شغلی(پاترسون، 1992) استفاده شده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها مورد تایید اساتید صاحب نظر قرار گرفت و پایایی آنها به ترتیب 76/0، 82/0 و 88/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده از آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی(تی تک نمونه ایی، همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک راهه و تی مستقل) استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد شناخت معلمان از درس پژوهی مطلوب نمی باشد. همچنین بین شناخت از درس پژوهی با توانمند سازی روانشناختی و عملکرد شغلی آنها رابطه همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج تکمیلی نیز بیانگر آن است بین معلمان با مدارک تحصیلی کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد در متغیر شناخت از درس پژوهی تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین وضعیت معلمان زن در میزان شناخت از درس پژوهی و عملکرد شغلی بهتر از معلمان مرد می باشد، ولی تفاوت دو گروه در متغیر توانمند سازی روانشناختی معنادار نمی باشد.
Abstract The purpose of this study was to evaluate the teachers' awareness of lesson study and explain the relationship between lesson study and psychological empowerment and job performance in primary school teachers of the Salas Babjani town during the academic year 2015-2016. The research method was descriptive correlational, and the statistical population included all primary school teachers of the Salas Babjani town which 165 of them based on stratified random sampling were selected as a sample. Data collection tools were questionnaires of lesson study (Shahlai, 2014), psychological empowerment (Spreitzer, 1995) and job performance (Patterson, 1992). The face and content validity of the questionnaires had been approved by the experts in the field, and their reliability has been reported to be 0/76, 0/82 and 0/88 respectively. To analyze the data using descriptive statistics including mean and standard deviation and inferential statistics including One-Sample t-Test, Pearson correlation, ANOVA, and Independent t-test. The findings support the view that Teachers' awareness of lesson study is not desirable and there was a significant positive correlation between the teachers' awareness of lesson study with psychological empowerment and job. In addition, there was no significant difference between teachers with associate's degrees, undergraduate, and graduate in the awareness of lesson study. Also, the status of female teachers in awareness of lesson study and job performance is better than male teachers, but the difference between the two groups was not significant in psychological empowerment. Keywords: teacher, lessen study, psychological empowerment, job performance.
_||_