بررسی تاثیر آموزش تفکر مبتنی بر داستان های دینی برکیفیت زندگی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان دانشور نیشابور
محورهای موضوعی : علوم تربیتیمحمد حسین رنگانی 1 , احمد اکبری 2 , عبدالله داودی پور 3
1 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، مرکز دانشور، نیشابور، ایران.
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بردسکن، دانشگاه آزاد اسلامی، بردسکن، ایران.
3 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید بهشتی، مشهد، ایران
کلید واژه: کیفیت زندگی, دانشگاه فرهنگیان, کلید واژه ها: آموزش تفکرفلسفی, داستان های دینی, دانشجومعلمان,
چکیده مقاله :
چکیده هدف پژوهش نیمه تجربی حاضر بررسی تأثیر آموزش تفکر مبتنی بر داستانهای دینی بر کیفیت زندگی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان دانشور نیشابوراست. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان مرکز آموزش عالی دانشور نیشابور در سال تحصیلی 95-1394 به تعداد 313 دانشجو میباشد. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 2 کلاس به تعداد 60 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب و به شکل تصادفی به دو گروه 30 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شده و در ابتدای پژوهش به پرسشنامه 26 سؤالی کیفیت بهداشت جهانی پاسخ دادند.جهت تحلیل دادهها از نرمافزار spss استفاده شد.یافتههای تحقیق نشان داد:آموزش تفکر مبتنی بر داستانهای دینی بر کیفیت زندگی دانشجو معلمان (مؤلفه سلامت جسم) تأثیر معنیداری دارد.آموزش تفکر مبتنی بر داستانهای دینی بر کیفیت زندگی دانشجو معلمان (مؤلفه سلامت روان) تأثیر معنیداری دارد.آموزش تفکر مبتنی بر داستانهای دینی بر کیفیت زندگی دانشجو معلمان (مؤلفه روابط اجتماعی) تأثیر معنیداری ندارد.آموزش تفکر مبتنی بر داستانهای دینی بر کیفیت زندگی دانشجو معلمان (مؤلفه سلامت محیط) تأثیر معنیداری ندارد.همچنین یافتهها نشان داد؛ آموزش تفکر مبتنی بر داستانهای دینی میتواند بر بهبود کیفیت زندگی دانشجو معلمان تأثیر معنیداری بگذارد.
Abstract The purpose of this study: The effect of thinking on quality of life based on religious stories student teacher Neyshabur University scholar teachers. This is quasi-experimental study. The present population of the study questionnaire was used in this research quality World Health Statistical Centre of all students in higher education Danshvar Neyshabur 94/95 is. 313 is the number of students above the classroom are organized in the form of 10 classes were selected Multi stage Sampling method 2 above statistical sample of 60 students, 30 students were divided into two groups to 26-item questionnaire responded that the quality of global health. The data will be used and spss19 software. The results show that the teaching of thinking based on the quality of life of students, teachers, religious stories are positive and meaningful relationship the two components of physical health and mental health are significant differences in terms of social relations, health and environment meaningful connection significant relationship no., at the end of the article for Life Quality improvement of student teachers on teaching thinking been proposed.
_||_