اثربخشی آموزش مبتنی بر شکوفایی بر درگیری تحصیلی و شکوفایی دانش آموزان دوره اول دبستان
محورهای موضوعی : علوم تربیتیمرتضی پردل 1 , حسین کارشکی 2 , مجید پاکدامن 3
1 - دانشجوی دکترا، گروه علوم تربیتی، واحد قاینات، دانشگاه آزاد اسلامی، قاینات، ایران.
2 - دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران. (نویسنده مسئول) kareshki@um.ac.ir
3 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد قاینات، دانشگاه آزاد اسلامی، قاینات، ایران.
کلید واژه: "درگیری تحصیلی", "بسته آموزشی", "شکوفایی", "سه سال اول دبستان",
چکیده مقاله :
مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر شکوفایی بر افزایش شکوفایی و درگیری تحصیلی دانشآموزان سه سال اول دبستان صورت گرفت. طرح پژوهش، شبه آزمایشی و از نوع طرحهای پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان سه سال اول دبستان شهرستان تربت حیدریه در سال تحصیلی 99-98 بود که به روش نمونهگیری در دسترس، 50 نفر از دانشآموزان پسر به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه 25 نفره (آزمایش و کنترل) قرار گرفتند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش پرسشنامه شکوفایی اچ.اف.کیو. (2014) و پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو(2013) بود. گروه آزمایش، طی 8 جلسۀ 90 دقیقهای و به صورت هفته ای 2 جلسه، تحت آموزش بسته مبتنی بر شکوفایی قرار گرفت و گروه کنترل، بدون هیچگونه مداخلهای باقی ماند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS-24 و روش تحلیل واریانس چندمتغیره انجام گرفت. یافتهها نشان داد بین میانگین نمرات مؤلفههای شکوفایی و درگیری تحصیلی در گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین در نتایج پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش نیز تفاوت معناداری وجود دارد(01/0>P). بر این اساس می توان آموزش بسته مبتنی بر شکوفایی را به عنوان روشی مؤثر بر افزایش شکوفایی و درگیری تحصیلی دانشآموزان دبستان در نظر گرفت و از آن در مدارس استفاده کرد.
The aim of this study was to investigate the effectiveness of flourishing education on increasing flourishing and academic engagement of students in the first three years of primary school. The research design was quasi-experimental and was a pre-test-post-test and follow-up design with a control group. The statistical population of this study included all students of the first three years of primary school in Torbat-e Heydarieh in the academic year of 1998-99. By available sampling method, 50 male students were randomly selected and divided into two groups of 25 (experimental and control). . The instrument used in this study was the HFQ flourishing questionnaire (2014) and the Rio Academic Conflict Questionnaire (2013). The experimental group underwent closed-loop training during 8 sessions of 90 minutes and 2 sessions per week and the control group remained without any intervention. Data were analyzed using SPSS-24 software and multivariate analysis of variance. The results showed that there was a significant difference between the mean scores of flourishing components and academic engagement in the experimental and control groups. There is also a significant difference in the pre-test and post-test results of the experimental group (P <0.01). Based on this, closed education based on prosperity can be considered as an effective way to increase prosperity and academic engagement of primary school students and use it in schools.
_||_