نقش واسطهای حافظهی کاری (حلقهی واجشناسی و حافظهی دیداری-فضایی) در رابطهی ذهنآگاهی با اضطراب امتحان
محورهای موضوعی : علوم تربیتیزهرا ماسنانی 1 , احمد خامسان 2 , محمد حسین سالاری فر 3
1 - کارشناسی ارشد گروه روانشناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
2 - دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
3 - استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
کلید واژه: اضطراب امتحان, دانشجو, ذهنآگاهی, حافظهی کاری,
چکیده مقاله :
پژوهشهای گذشته ارتباط بین حافظه کاری (مخزن دیداری) با اضطراب امتحان و ذهنآگاهی را نشان دادهاند. در پژوهش حاضر نقش واسطهای حافظهی کاری (حلقه واجشناسی و حافظهی دیداری-فضایی) در رابطهی ذهنآگاهی با اضطراب امتحان بررسی شده است. از بین کلیه دانشجویان دانشگاه بیرجند و علوم پزشکی بیرجند 210 دانشجوی دانشگاه بیرجند و علوم پزشکی به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و به مقیاس حافظهی کاری وکسلر، پرسشنامههای اضطراب امتحان ابوالقاسمی و مهارتهای ذهنآگاهی کنتاکی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد بین ذهنآگاهی و ابعاد آن (یعنی تمرکزگری و پذیرشگری) با اضطراب امتحان رابطه وجود دارد. نقش واسطهای حلقه واجشناسی و حافظهی دیداری-فضایی حافظهی کاری در ارتباط ذهنآگاهی با اضطراب امتحان تأیید نشد. میتوان نتیجه گرفت برای کاهش اضطراب امتحان مداخلات ذهنآگاهی مؤثر است و از مؤلفههای حافظهی کاری فقط مخزن مرکزی در ارتباط با اضطراب مداخله میکند.
The purpose of the current research is the study of the mediating role of working memory on relationship of mindfulness with test anxiety The study method is correlational descriptive and of the type of structural equations model. In order to research, 199 students were selected by multistage sampling among the statistical population included all students of Birjand University and Medical Sciences university. To collect data for measuring working memory, the test of working memory profile of Wexler and for measuring test anxiety and mindfulness, the questionnaires of test anxiety of Abolqasemi and mindfulness skills of Kentucky were used. The results showed that there is relationship between mindfulness and its dimensions (act with awareness and accept without judgment) with test anxiety. There is no significant relationship between mindfulness and working memory, and the mediating role of working role on the relationship between mindfulness with test anxiety didn't verified. So, it can be said that working memory had no mediating role between mindfulness and test anxiety.
_||_