اثربخشی آموزش مبتنی بر الگوی چرخه یادگیری هفت مرحلهای (7E) بر انگیزش به یادگیری در درس علوم تجربی
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور. مرکز تهران. ایران
2 - کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی و دبیر آموزش و پرورش، کردستان، ایران
کلید واژه: الگوی چرخه یادگیری7E, انگیزش یادگیری علوم تجربی, روش تدربس سنتی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر الگوی چرخه یادگیری7E بر انگیزش یادگیری در درس علوم تجربی پایه هفتم(سال اول دوره اول متوسطه) انجام شد. روش پژوهش، شبه آزمایشی و از طرح گروههای نامعادل با پیش آزمون- پس آزمون استفاده شد. 48 دانشآموز از دو کلاس یکی از دبیرستانهای شهر کامیاران در این پژوهش مشارکت داشتند که از طریق روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند ( 25 نفر گروه آزمایش و 23 نفر گروه کنترل). گروه آزمایش از طریق مدل چرخه یادگیری7E و گروه کنترل از طریق روش تدریس سنتی آموزش دیدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه انگیزش به یادگیری درس علوم تجربی استفاده گردید. جهت تحلیل دادههای آماری از هر دو روشهای آمار توصیفی(میانگین، انحراف معیار) و استنباطی (کوواریانس یک راهه و چند راهه) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد، دانش-آموزانی که از طریق مدل چرخه یادگیری هفت مرحلهای آموزش دیده بودند نمره انگیزش یادگیری بالاتری در مقایسه با دانشآموزان آموزش دیده با روش تدریس سنتی داشتند. این مطالعه به معلمان و برنامهریزان درسی در شناخت و اجرای راهبردهای جدید تدریس در کلاس درس کمک خواهد کرد.
This study aims to investigate the effect of teaching based on 7E learning cycle model on achievement and motivation to learning of seventh-grade science students. The method of research was a quasi-experimental with non-equivalent groups which includes pre and post-test design with the control group. Fourth eight students of 7th grade from two classes in one of high schools of Kamyaran participated in the study which were selected through random clustered sampling (25 experimental, 23 control). The group which was assigned as experimental group was instructed through learning cycle model whereas the other group was traditionally instructed. For collecting data a teacher-made achievement test about sciences which consisted of 20 multiple choice questions and a motivation toward sciences questionnaire was applied. Both descriptive (Mean, Standard Deviation) and inferential statistics (ANCOVA, MANCOA) techniques were used for analyzing statistical data. The results showed that students, who were instructed by learning cycle model, obtained the higher achievement and motivation towards science scores in comparison with the students which were instructed through the traditional method. The results of study could be helpful for the educators and curriculum developers in implementing new strategies in the classrooms
_||_