اثربخشی درمان مبتنیبرپذیرشوتعهد و درمان شناختی رفتاری بر مولفه های هوش هیجانی مادران
محورهای موضوعی : علوم تربیتیزبیده باباجان زاده 1 , قدرت الله عباسی 2 , رمضان حسن زاده 3
1 - دانشجوی دکتری گروه روان شناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2 - استادیار گروه روان شناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
3 - استاد گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
کلید واژه: هوش هیجانی, کودکان پیش دبستانی, درمان شناختی رفتاری, اثربخشی درمان مبتنیبرپذیرشوتعهد,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنیبرپذیرشوتعهد و درمان شناختی رفتاری بر مولفه های هوش هیجانی مادران صورت پذیرفت. پژوهش حاضر یک پژوهش آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه و پیگیری می باشد. نمونه مورد مطالعه شامل 45 نفر از مادران دارای کودک5تا7 سال می باشد که به صورت نمونه گیری غیرتصادفی دردسترس از بین چهار مرکز پیش دبستانی انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه - دو گروه آزمایش ( هرگروه 15 نفر) و یک گروه کنترل(15نفر) جایگزین شدند. و به سوالات پرسشنامه هوش هیجانی تجدید نظر شده شوت (MSEIS) پاسخ دادند. جهت تحلیل داده ها از آزمون تجزیه و تحلیل واریانس کوواریانس چند متغیری استفاده گردید. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که درمان پذیرش و تعهد و درمان شناختی رفتاری بر مولفه های هوش هیجانی مادران کودکان پیش دبستانی تأثیر معنادار دارد(p <0.01). نتایج پژوهش حاضر همچنین نشان داد در مولفه های تنظیم هیجان، درک هیجانات متغیر هوش هیجانی درمان شناختی رفتاری اثر بیشتری نسبت به درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد دارد (p <0.01) و تنها در مولفه بکارگیری هیجانات بین درمان شناختی رفتاری و درمان مبتنی برپذیرش و تعهد تفاوت معنی داری وجود نداشت(p>0.01).
The present study aimed to determine the effectiveness of Acceptance and commitment based therapy and cognitive-behavioral therapy on the components of maternal emotional intelligence. The present study is a pilot study of pretest-posttest design with control group and follow-up. The sample consisted of 45 mothers with 5-7 years old children who were selected by non-random sampling from four preschool centers and randomly divided into three groups - two experimental groups (15 each) and one control group (15) ) Were replaced. And answered the questions of the Revised Emotional Intelligence Questionnaire (MSEIS). Multivariate analysis of covariance was used to analyze the data. The results showed that acceptance and commitment therapy and cognitive behavioral therapy had a significant effect on the emotional intelligence components of mothers of preschool children (p <0.01). The results also showed that in the components of emotion regulation, perception of the variable emotional intelligence of cognitive behavioral therapy was more effective than acceptance and commitment based therapy (p <0.01) and only in the component of emotion regulation between cognitive behavioral therapy and acceptance-based therapy. There was no significant difference between commitment and commitment (p >0.01).
_||_