شناسایی عوامل اثرگذار بر توانمندسازی سازمانی بر اساس مدیریت دانش در میان کارکنان شعب بانک سپه شهر تهران
محورهای موضوعی : علوم تربیتیعلیرضا چناری 1 , سیده فاطمه روحانی 2 , کورش پارسا معین 3
1 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
3 - استاد یار، گروه علوم تربیتی،دانشگاه ازاد اسلامیریالواحد رودهن،تهران، ایران
کلید واژه: عوامل فردی, عوامل سازمانی, بانک سپه, توانمندسازی سازمانی, عوامل میان فردی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف شناسایی عوامل اثرگذار بر توانمندسازی سازمانی بر اساس مدیریت دانش در میان کارکنان شعب بانک سپه شهر تهران انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات جزء پژوهشهای آمیخته (کیفی- کمی) است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و سازمانی شامل مدیران ارشد بانک سپه شهر تهران و آشنا با مدیریت منابع انسانی، و در بخش کمّی شامل کلیه کارمندان شعب بانک سپه شهر تهران بود. حجم نمونه در بخش کیفی با اشباع نظری (20 نفر) و در بخش کمّی بر اساس فرمول کوکران 343 نفر برآورد شد.. ابزار گردآوری دادهها، در بخش کیفی، مصاحبه و در بخش کمّی، پرسشنامه محققساخته بر مبنای مقیاس 5 گزینهای بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آلفای کرونباخ، ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ وارﯾﺎﻧﺲ اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪه (AVE)، ماتریس جذر AVE، کولموگروفاسمیرنف، تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی و t تکنمونهای استفاده شد. نتایج به دست آمده به شناسایی 14 مؤلفه اثرگذار شامل اعتماد، انگیزش، تعهد، هوش هیجانی، مشارکت، ارتباطات، ساختار، آموزش، فرهنگ، رهبری، تکنولوژی و پاداش منجر شد. نتایج دیگر نشان داد که وضعیت موجود مؤلفه های شناسایی شده در توانمندسازی سازمانی بر اساس مدیریت دانش مطلوب است. علاوه بر این، با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی مؤلفه ها به سه دسته فردی، سازمانی و میان فردی دسته بندی گردید. در این میان عوامل فردی با ضریب مسیر (0.88) رتبه اول، عوامل سازمانی (0.87) رتبه دوم و در نهایت عوامل بین فردی با ضریب مسیر (067) رتبه آخر را به خود اختصاص داد.
The purpose of this study was to identify the factors affecting organizational empowerment based on KM among employees of Sepah Bank branches in Tehran. The present study is applied in terms of purpose and qualitative-quantitative in terms of information gathering. The statistical population in the qualitative section consisted of academic and organizational experts including senior managers of Sepah Bank in Tehran and familiar with human resources management, and in the quantitative section included all employees of Sepah Bank branches in Tehran. The sample size was 343 in qualitative section with theoretical saturation (20 persons) and in quantitative section by Cochran formula. Data were analyzed using Cronbach's alpha, AVE, AVE matrix, Kolmogorov-Smirnov test, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, and one-sample t-test. The results led to the identification of 14 influential components including trust, motivation, commitment, emotional intelligence, participation, communication, structure, education, culture, leadership, technology, and reward. Other results showed that the existing status of identified components in organizational empowerment based on knowledge management is desirable. In addition, the components were categorized into three categories: individual, organizational, and interpersonal using factor analysis. Among the individual factors with path coefficient (0.88) ranked first, organizational factors (0.87) ranked second and finally interpersonal factors with path coefficient (067) ranked last.
_||_