ارائه الگوی رهبری سخاوتمند با تاکید بر معنویت در محیط کار در آموزش و پرورش
محورهای موضوعی : علوم تربیتیپرویز پقه 1 , سامره شجاعی 2 , محمودرضا مستقیمی 3 , فریدون آزما 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گروه مدیریت، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران
کلید واژه: آموزش و پرورش, معنویت در محیط کار, رهبری سخاوتمند,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش ارائه الگوی رهبری سخاوتمند با تاکید بر معنویت در محیط کار در آموزش و پرورش بوده است. مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا آمیخته (کیفی و کمی) بوده است. جامعه پژوهش در بخش کیفی خبرگان آشنا به موضوع و در بخش کمی مدیران، کارشناسان ارشد و کارشناسان آموزش و پرورش استانهای شمالی کشور در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 1290 نفر بودند. نمونه در بخش کیفی 10 نفر بودند که طبق اصل اشباع نظری با روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب و در بخش کمی 300 نفر بودند که طبق فرمول کوکران با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادهها در بخش کیفی با مرور پیشینه و مصاحبه با خبرگان و در بخش کمی با پرسشنامه محققساخته 53 گویهای جمعآوری که روایی سازه آن با روش تحلیل عاملی تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ بالاتر از 70/0 محاسبه شده است. همچنین، برای تحلیل دادهها از روشهای تحلیل عاملی و مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزار Smart PLS استفاده شد. یافتهها نشان داد که رهبری سخاوتمند شامل مولفههای آموزش کارکنان، بخشایشگری، ارتقای سازمانی، عدالت سازمانی، فراهمکردن محیط شاد سازمانی، شایستهسالاری در انتصاب، مشارکت کارکنان در تصمیمگیریهای سازمانی و تشکر و قدردانی از همکاری همکاران و معنویت در محیط کار شامل مولفههای احترام متقابل، خودنظارتی، رفتار صادقانه، اخلاق نبوی، نظارت الهی و امربهمعرف بود. همچنین، رهبری سخاوتمند و مولفههای آن تاثیر مثبتی بر معنویت در محیط کار داشت (05/0>P).
The aim of research was presenting a model of generous leadership with emphasis on spirituality in the workplace in education. The present study in terms of purpose was applied and in terms of implementation method was mixed (qualitative and quantitative). The research population in the qualitative section was experts familiar with the subject and in the quantitative section was managers, senior experts and education experts of the northern provinces of country in 2018-19 year. The sample in the qualitative section was 10 people who based on principle of theoretical saturation were selected by snowball sampling method and in the quantitative section was 300 people who based on Cochran's formula were selected by multistage cluster sampling method. Data were collected in the qualitative section by reviewing the background and interviews with experts and in the quantitative section by researcher-made questionnaire of 53 items whose structural validity was confirmed by factor analysis method and its reliability was calculated by Cronbach's alpha method above 0/70. Also, for data analysis used from methods of factor analysis and structural equation modeling in Smart PLS software. Findings showed generous leadership including components of education of employee, forgiveness, organizational upgrades, organizational justice, providing a happy organizational environment, meritocracy in appointments, employee participation in organizational decisions and acknowledgments for the cooperation of coworker and spirituality in the workplace including components of mutual respect, self-control, honest behavior, prophetic morality, divine supervision and enjoining good. Also, generous leadership and its components had a positive effect on spirituality in workplace (p < 0/05).
_||_